Menü

Mennyit és mit igyon a gyerek?

Kisgyerekeknél, főként babáknál nagyon fontos a megfelelő folyadékpótlásról gondoskodni: a bevitt folyadék mennyiségére és minőségére is oda kell figyelnünk.

Bár csak úgy, mint a felnőttek esetében, a gyerekeknél is a tiszta víz a legmegfelelőbb folyadék, sok gyerek nem fogadja el a vizet. Nem csoda hát, ha a szülők mindenféle alternatívát bevetnek annak érdekében, hogy igyon eleget a gyerek. De ahogyan a bevezetőben már kiemelésre került, a mennyiség nem az egyetlen szempont a folyadékpótlásnál, ha nem megfelelő italokat választunk gyermekeink számára, egy sor problémát idézhetünk elő vele, és az sem biztos, hogy sikerül megakadályoznunk a kiszáradást.

Az első időszakban az anyatejes táplálás, illetve a tápszerrel történő etetés biztosítja a babák számára a megfelelő folyadékpótlást. Később azonban féléves kor után, a hozzátáplálás megkezdésével, fokozatosan be kell iktatni az étkezéseket követő itatást is. 

Kánikulában a gyerekek szervezete is rengeteg folyadékot veszít, és nem feltétlenül lesz egyértelmű a szomjúság, a nem megfelelő folyadékpótlás könnyen vezethet kiszáradáshoz. A kiszáradás jele lehet például, hogy a baba sápadt, aluszékony, szemei karikásak. Féléves kor után a felforralt majd lehűtött víz mellett, próbálkozhatunk frissen facsart gyümölcslével történő itatással. Ha teáztatással próbáljuk a megfelelő folyadékpótlást biztosítani gyermekünk számára, válasszunk valódi gyümölcsteákat (melyek nem tartalmaznak aromát, koffeint, és színezékanyagot), egyéves kor után ízesíthetjük akár mézzel és citrommal is.

A mesterséges üdítőitalok fogyasztása egyáltalán nem ajánlott, mivel ezek alapanyagai károsak lehetnek a fogazatra, allergiás reakciót válthatnak ki, magas cukortartalmuk pedig számos más problémát idézhet elő (felpörgetik a gyerekeket, fokozhatják a szomjúságot). Ha gyermekünk elutasítja a tiszta vizet, próbálkozzunk természetes gyümölcslevekkel, olyan módon, hogy a 100%-os gyümölcslevet vízzel hígítjuk. A gyümölcslevek „tisztán” történő rendszeres fogyasztása azért nem ajánlott, mert a gyümölcscukor, illetve a gyümölcssav szintén roncsolja a fogazatot.

A gyümölcsök fogyasztása azonban kifejezetten javasolt, hiszen általuk is pótolhatjuk a folyadékot, és értékes tápanyagot biztosíthatunk a szervezet számára. A kicsik folyadékszükséglete a szakemberek szerint hozzávetőlegesen úgy alakul, hogy 6 és 12 hónapos kor között 1 dl, egyéves kortól már 6-7 dl, óvodáskorban pedig 1 l. Ezek a számok csak iránymutatóak a felnőttek számára, de ez egyénileg és helyzettől függően változhat. Hiszen kánikulában például folyamatos folyadékpótlásra van szükség a kicsiknél, akik ráadásul hajlamosabbak a kiszáradásra.

A gyerekek hajlamosak megfeledkezni a rendszeres folyadékpótlásról, hiszen figyelmüket könnyen lekötik a játékok és a különböző ingerek, ezért a szülőknek kell gondot fordítaniuk arra, hogy gyermekük eleget, és megfelelő minőségű folyadékot igyon.

Fotó:
Pixabay.com

 

Immunerősítés ősszel

Bár olykor az időjáráson sem látszik meg, de valóban elkezdődött az igazi őszi időszak. Viszont ez a kései nyár számos lehetőséget tartogat számunkra, ha szeretnénk az egészségünket felkészíteni a jóval vitaminszegényebb téli hónapokra.

Az agyrázkódás okai és (lehetséges) következményei

Gyerekként három óra ugrálás, jó sok elesés, meg egy kiadós verekedés sem tudja ledönteni az embert a lábáról. Felnőttként ennél jóval kevesebb is elég ahhoz, hogy komoly bajok történjenek.

Hogyan bírjuk sportolásra a gyereket?

Néhány előző cikkünkben már szót ejtettünk arról, hogy milyen sportágakra írassuk be a gyermekünket, mik a csapatsportok vagy éppen az egyéni sportok előnyei. Azonban azt be kell látni, hogy ebben a digitalizált világban már az is egyre nehezebb, hogy a gyermeket rábírjuk egyáltalán a sportolásra. Nem kell, és belátásunk szerint nem is szabad bűnbakokat keresni ebben, a jelenség ugyanis globális és tendenciózus. Megpróbálunk összegyűjteni néhány, nevezzük így jó tanácsot, hogyan is vihetjük-e a gyermekünket a rendszeres sportolás felé.

Az altató mellékhatásai a szervezetre

A rövid hatású szereket azoknál a pácienseknél alkalmazzák, akik nehezen alszanak el, ezek ugyanis gyors hatásukkal segítik az elalvást, majd a rövid hatástartam miatt nem okoznak másnap álmosságot.

A zenetanulás pozitívan hat az agyműködésre

Függetlenül attól, hogy milyen dalokat szeretünk hallgatni, kik a kedvenceink, csak a javunkat szolgálja a zene szeretete, fizikai és mentális egészségünket jótékonyan befolyásolja.