A közeljövőben már lila kenyeret is ehetünk!
- Dátum: 2016.08.19., 20:21
- antocián, cukor, egészség, energia, étel, felszívódás, keményítő, kutatás, reakció, színanyag, tudomány
Az elmúlt 10 évben a fehér kenyeret számos támadás érte. A jelenlegi táplálkozási gondolkodás szerint az emberi szervezet a fehér kenyeret túl gyorsan megemészti, aminek következtében a vércukorszint hirtelen ugrik meg, és ez a túlsúly gyors kialakulásához vezet. Nagyjából tehát elmondhatjuk, hogy a fehér kenyér az egészségesen étkezők ellensége.
A Szingapúri Nemzeti Egyetem kutató professzora, Zhou Weibiao ez ellen próbált tenni: feltalálta a lila kenyeret! Ez a kenyér antioxidánsokban gazdag, a fehér kenyérnél 20%-kal lassabban emészti meg a szervezet, és csak természetes összetevőkből készül.

A kenyér nagy problémája a glikémiás indexe: a cukortartalma túl gyorsan bejut a véráramba, ami ugrásszerűen megnöveli a vércukor szintjét, de az ugyanolyan gyorsan, ahogy megemelkedett, le is esik. Továbbá a gyorsan emészthető keményítőtartalom miatt az emberek gyakran hajlamosak jóval többet enni belőle, mint amennyire szükségük lenne.
Zhou szerint a kihívás az volt, hogy megnézzék, meg tudják-e egyáltalán változtatni a kenyér receptjét anélkül, hogy a fehér kenyér szeretett finom szerkezetét elhagynák. Úgy döntött, hogy a fekete rizsből fognak kivonni egy színanyagot, az antociánt, ami növeli a gabona antioxidáns tulajdonságait, és ezt injektálják majd a kenyérbe. A módszer következtében nemcsak az történt, hogy a kenyér lila színűvé vált, hanem a felszívódási aránya is csökkent 20%-kal. Sőt, mi több, ha 200°C-on sütötték, akkor az antioxidáns tartalmának 80%-át megőrizte a kenyérhéjban és a bélben. „Ha élvezni szeretnék a fehér kenyér szerkezetét, de lassabb felszívódásra vágynak, akkor valószínűleg ez a legjobb forma. És a színe sem rossz.” – nyilatkozta Zhou.
Az antocián egyébként egy természetes pigment, amely gyümölcsökben és zöldségekben fordul elő, például a szőlőben, az áfonyában és az édesburgonyában. Zhou azonban felhívja a figyelmet arra, hogy nem minden lila gyümölcs szuperétel, többek között a pitája, más nevein kaktuszgyümölcs vagy sárkánygyümölcs sem számít annak.
Különböző tanulmányok már kimutatták, hogy az antociánok segíthetnek a szív- és érrendszeri, a neurológiai és a rákbetegségek megelőzésében, szerepet játszhatnak a túlsúly és a cukorbetegség kontrollálásában, valamint gátolni tudják az emésztőenzimeket, és csökkenteni képesek a glükózszintet.
Mi a helyzet a kalóriatartalommal?
„A lila kenyér keményítő- és a búzaliszttartalma megegyezik a fehér kenyérével, tehát a kettő tápértéke megegyezik. A kulcsötlet az volt, hogy az energiafelszabadulást lassítsuk le, tehát ugyanazt a kalóriatartalmat hosszabb idő alatt használja fel a szervezet” – mondta Zhou. A lila kenyér még nincs forgalomban, pont ezért Zhou számos megkeresést kap, hogy termékét piacra dobhassák. Ezen felül már Dél-Afrikából is felhívta egy férfi azzal a kérdéssel, hogy vajon ha antociánt juttatnak a csokoládéba, elérhetnék-e ugyanezt a hatást. Zhou elmondta neki, hogy az antioxidáns funkciót megkaphatja, de mivel a csokoládé keményítőtartalma eltérő, ezért nem fogja tudni elérni vele ugyanazt a reakciót.
Azért mi reménykedjünk, hogy egyszer erre is sor kerülhet!
Forrás: edition.cnn.com
Feszültség, fáradtság és csokoládé – hogyan alakul ki a stresszevés ördögi köre?
Az étkezés és az érzelmeink között szorosabb kapcsolat van, mint gondolnánk. Egy nehéz nap után könnyebben nyúlunk édességekhez és nassolnivalókhoz, az evés pedig rövid időre megnyugvást hozhat. Azonban hogyan különböztethetjük meg a valódi éhséget a stresszevéstől?
Hidratálás okosan: mit igyunk, mennyit és mire figyeljünk a nyári hőségben?
A nyári hőség nemcsak kellemetlen, hanem komoly megterhelést is jelent a szervezet számára. Amikor a hőmérő tartósan 30 Celsius-fok fölé emelkedik, testünk fokozott izzadással próbálja fenntartani a megfelelő testhőmérsékletet.
D-vitamin nyáron is? Igen, és ennek több oka van, mint gondolnánk
Sokan úgy gondolják, hogy a D-vitamin pótlására kizárólag ősszel és télen van szükség, hiszen a nyári napsütés bőségesen fedezi szervezetünk igényeit. Bár valóban a napfény a D-vitamin legfontosabb természetes forrása, a valóság ennél jóval összetettebb. A szakemberek szerint még a legmelegebb hónapokban sem biztos, hogy mindenki elegendő D-vitaminhoz jut.
Kevesebb hús, könnyedebb nyári étrend
A hőségben a szervezet gyakran a kevésbé megterhelő ételeket kívánja a nehezebb fogások helyett. Ez az időszak ideális arra, hogy átgondoljuk húsfogyasztási szokásainkat, és több szezonális zöldséget, gyümölcsöt, illetve növényi fehérjeforrást építsünk az étrendünkbe.
Noni – a trópusok különleges gyümölcse
A fejlődő világgal az is együtt jár, hogy a hazai boltok polcairól is leemelhetjük akár egy trópusi ország gyümölcseit valamilyen formában is. A noni is ide tartozik, lessük meg, mi is ez.