Menü

Le az elavult teóriával: a vaj igenis egészséges!

Évtizedek óta különböző támadások érik a vajat. Ezek a támadások azonban lassan hitelüket veszítik. A legújabb kutatások szerint a vaj fogyasztása nem növeli a szívbetegségek, az agyvérzés és a cukorbetegség kialakulási kockázatát.

A kutatók több tanulmány eredményeit együttesen vizsgálták meg, és azt fedezték fel, hogy ha valaki napi 14 g vajat fogyaszt (ez körülbelül egy evőkanálnyi), annak nagyon kicsi vagy nincs hatása a fent említett betegségek kialakulására. Sőt, úgy tűnik a cukorbetegség kialakulásával szemben még enyhe védő szerepe is van.

A kutatócsoport 9 különböző adatbázisból nyerte az adatokat, és a következő kimeneteleket vizsgálta: halál, szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség. Ez valószínűleg nem az első ilyen tanulmány, melyben próbálják megdönteni az általános elképzelést, miszerint a telített zsírok károsak az emberi szervezet számára.

Korábban:

Az 1980-as évekből származó ajánlások alkalmazásakor nem voltak bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy a vaj káros hatással bír. A szívbetegség és a telített zsírok közötti kapcsolat nem került bebizonyításra. A valódi problémát a transzzsírok jelentik.

Alaperedmények:

Az elemzésben résztvevő tanulmányoknak 636 ezer résztvevője volt. Az átlagéletkor 44 és 71 év közé esett. Az átlagos vajfogyasztás napi 4,5 és 46 g közé esett. Az elemzés során nem találtak bizonyítékot a vajfogyasztás és a halál, valamint a szív- és érrendszeri betegségek között. Azt fedezték fel viszont, hogy minden további 14 g-nyi vaj 1%-kal növelte az elhalálozási kockázatot. Ebben az adatban viszont nem szabad túlságosan megbíznunk, mivel a statisztikai elemzés során határértéket kaptak, ami azt jelenti, hogy a kapott bizonyíték nem minősíthető jónak, így előfordulhat, hogy egyáltalán nem is létezik semmilyen kapcsolat. A vajfogyasztás nem növelte a szív- és érrendszeri betegségek, valamint az agyvérzés kialakulási kockázatát. A II-es típusú cukorbetegséggel szemben azonban védő hatással bírt, ugyanis minden 14 g-nyi vaj 4%-kal csökkentette a betegség kialakulási kockázatát.

Az eredmények értelmezése

A szakemberek szerint a vaj, a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegség kialakulása közötti kapcsolat nagyon kicsi vagy semleges. Ezek az eredmények nem támasztják alá azokat az étkezési irányelveket, amelyek szerint csökkenteni kellene a vajfogyasztást.

Veszélyes kánikula

Szinte soha nem látott mértékű kánikulai forróság jellemzi napjainkat, ami egy bizonyos pontig a vakáció és a nyár velejárója, ám van egy határ, amikor már veszélyes is lehet. A napszúrás akár halálhoz is vezethet, de a nagy hőségben a hőguta is veszélyeztet minket. Honnan ismerhetjük fel a tüneteket? Mire kell figyelnünk strandoláskor és a szabadban?

A nátrium-glutamát egészségre gyakorolt hatásai

A nátrium-glutamát, röviden MSG vagy E621 a világon legnagyobb mennyiségben használt ízfokozó adalékanyag, melyet az élelmiszeripar előszeretettel tesz bele a lehető legváltozatosabb ételekbe, a levesektől kezdve a sajton és a paradicsomszószon keresztül a húsfélékig. Kicsi az esélye annak, hogy egyáltalán nem fogyasztottunk MSG-t az elmúlt huszonnégy órában.

A sztívia ritkán hallott mellékhatásai

Levélkivonata háromszázszor édesebb, mint a répacukor, ellenben kalóriamentes, ezért gyakran ajánlják azok számára, akik szeretnék elhagyni a cukrot étrendjükből. Gyakran olvashatjuk viszont, hogy a steviának egészségünkre káros mellékhatásai is lehetnek, ezért nem mindenkinek ajánlott a fogyasztása.

Guillain Barre szindróma

A Guillain-Barré szindróma egy ritkán előforduló autoimmun betegség, amely a perifériás, - elsősorban motoros – idegek gyulladásával jár. A Guillan-Barré szindróma során a szervezet immunrendszere megtámadja az egészséges perifériás idegsejteket. Ezt olyan tünetek kísérik, mint az izomgyengeség, zsibbadás, hangyamászás-érzés, sőt esetenként akár bénulás is jelentkezhet.

Veszélyes visszatartani a tüsszentést

Mindenki volt már olyan szituációban, hogy nagyon erősen tüsszenteni kellett (volna), de úgy döntöttünk, hogy a körülmények miatt, akárhogyan is legyen, de visszatartjuk?
Most elmondjuk miért nem helyes visszafogni a tüsszentés ingert.