Menü

Az iskola lefárasztja a gyerekeket

Még csak két hete kezdődött tanítás az iskolákban, de sok gyereken máris meglátszik a fáradtság. Mit tehetünk értük, hogy jobban viseljék a tanévvel járó kihívásokat?

Alapból változás a számukra, hogy a nyári lazább időszakhoz képest most időben kell kelni, és jóval több a feladatuk. Még nehezebb lehet azoknak a gyerekeknek, akik most mentek iskolába, vagy most kerültek felső osztályba, valamint akiknek alapvetően is változásokat hoz ez az év, és több tanórája van. A gyerekek jobban megérzik ezt, mint gondolnánk!

A szülők közül sokan azt hiszik, mindez nem okozhat gondot a gyereknek, hisz még fiatal, és egyébként rengeteg energiája van. Igen ám, de a suli egészen másfajta energiát igényel, mint a futkározás és szaladgálás - ami egyébként sokkal közelebb áll a gyerekek személyiségéhez, a gyermeki lélekhez, mint a padban való odafigyelés és komoly tanulás.

Vegyük hát komolyan, ha azt látjuk csemeténken, hogy fáradt, nyúzott és leterhelt! Ne bagatellizáljuk el ezt a kérdést, hanem tegyük meg érte, amit lehet. Íme néhány javaslat, hogy mivel segíthetünk gyermekünknek:

- Adjunk időt neki: A változáshoz, átszokáshoz idő kell, főleg hogy az őszi időjárás sokszor még a felnőtteknél is plusz fáradtságot okoz, nemhogy az érzékenyebb gyermekeknél.

- Le a helikopterszülőséggel! Ne rángassuk el a gyereket százféle különórára. Nem ezen fog múlni a sikere a felnőtt életében, hogy járt-e kétféle nyelvre, sport- és kézművesszakkörökre, na meg persze korrepetálásokra és versenyfelkészítőre. Inkább ellenkezőleg, ezek a dolgok túlterhelhetik a gyereket, amivel hosszú távon többet nyerhet, mint veszíthet. Egyrészt rangsoroljuk a lehetőségeket, és csak a legfontosabbakat válasszuk ki, másrészt kérdezzük meg a gyereket is, hogy mennyi plusz órához van ereje, kedve, és ne erőszakoljunk rá annál többet.

- Mentesítsük őket: Ha segíteniük kell otthon a házimunkában, akkor kicsit kevesebb feladattal terheljük őket hétközben, legalább addig, amíg ki nem alakul a tanév szerinti gördülékeny napi rutinjuk.

- Napi rutin: Ha már erről van szó, segítsük őket abban, hogy összeszedjük nekik a reggeli és esti feladataikat és kitűzzük a faliújságra, vagy kitesszük a szekrényajtóra. Fáradtan nehezebb odafigyelni, hogy még milyen feladatok vannak hátra a reggelből és az estéből. Akár egy "kiegészítő órarendet" és készíthetünk nekik, amiben szerepel, hogy például szerdán jusson eszébe összekészíteni a csütörtöki úszáscuccot. Magunkat is sok stressztől mentesíthetjük ezzel.

A legjobb játék, ami nem játék

Egy totyogót lefoglalni sosem egyszerű. Saját fiaim megfigyeléséből kifolyólag is tudom, hogy amikor megveszem a 15 ezres készségfejlesztő szuperszónikusan hiperszuper játékot, akkor is a citromleves flakonnal játszik órákig, vagy az ajtókitámasztót tologatja, mert az izgalmas.

Terhességi toxémia

A terhességi toxémián (preeclampsia) az anya olyan megbetegedését értjük, amely kizárólag terhesség kapcsán jelentkezhet, a várandósság második felében alakulhat ki. A betegség súlyosbodása akár az anya és a magzat életét is veszélyeztetheti.

Figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekkorban (ADHD)

A figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekek milliót érinti a világon, de felnőttkorban is előfordulhat, folytatódhat. Az ADHD része a figyelem fenntartásának zavara, a túlzott aktivitás és az impulzív viselkedés.

Hogyan fejleszt a Lego?

A dán eredetű Lego az egyik legismertebb fejlesztő játék világszerte. Sikerének titka, hogy csak a kreativitás szab határt a megépíthető kombinációknak. Ma már több ismert márkával is szerződésben állnak, ezért már van Csillagok Háborújás vagy Harry Potteres Lego is.

Superfood a hozzátáplálásban

Az úgynevezett „superfood” ételekről már sokat hallottunk, talán magunk is fogyasztjuk őket rendszeresen, a kérdés azonban most az, hogy ezek a táplálékok vajon beilleszthetők a hozzátáplálásba, ha igen, akkor hány hónapos, vagy éves kortól adhatók a gyereknek?