Menü

Csicseriborsót az étrendünkbe!

Kevesen ismerik, és még kevesebben fogyasztják hazánkban ezt a nagyon egészséges, és széleskörűen felhasználható hüvelyes zöldséget, a csicseriborsót. Pedig érdemes, úgyhogy bemutatjuk, milyen módokon készíthetjük el, és hogyan, miért kössünk vele életre szóló barátságot.

Jól megfér a borsó, a bab, a zöldbab és a sárgaborsó mellett, még akkor is, ha keletről származik. Mivel kifejezetten ajánlott hüvelyes zöldségeket fogyasztani, hiszen sok rostot és fehérjét, rengeteg tápanyagot tartalmaznak, valamint csökkentik a vér koleszterinszintjét, ezért érdemes tudatosan is alkalmazni őket a konyhánkban. Nem meglepő, hogy minél változatosabban esszük őket, annál egészségesebbek - no és persze minél több fajtájukat vesszük magunkhoz, annál jobb! Érdemes hát a csicseriborsóval szélesíteni a repertoárunkat, amelynek jellegzetessége, hogy felsorolt előnyei mellett sok vasat és kalciumot tartalmaz, pozitív hatást gyakorol az érrendszerre, valamint csökkenti a vércukorszint ingadozását.


A csicseriborsó (középen fent) a többi hüvelyessel együtt

Általános tévhit, hogy a hüvelyesek puffasztanak, pedig ez nem ennyire egyszerű. Igen jól segítik a hüvelyesek az emésztést, és kitakarítják a bélrendszerből, ami nem oda való, ez pedig esetleg gázok formájában (is) távozik. Érdekesség, hogy a vegetáriánusok esetében ez a puffasztó hatás ritkábban jelentkezik - mindez vélhetően azzal van összefüggésben, hogy az állati eredetű ételek sokkal tovább maradnak a bélrendszerben, mint a növényi táplálékok.

A csicseriborsóhoz többféle változatában is hozzájuthatunk: száraz csomagolásban is megvásárolhatjuk, ebben az esetben fontos, hogy elkészítés előtt sok más hüvelyessel egyetemben előző nap be kell áztatni. Ha erre nincs időnk, akkor tegyünk a főzővízhez egy szódabikarbónát, úgy gyorsabban elkészíthető. A konzerves változat természetesen egyszerűbb és gyorsabb, noha ismeretes, hogy a konzerves ételek azért kevésbé egészségesek, ráadásul a csomagolás sem éppen környezetbarát. Mindenesetre ha egy-egy alkalommal sietünk a főzéssel, és gyors étekre van szükség, akkor praktikus lehet. A biopiacokon kimérve is megvásárolhatjuk a csicseriborsót - noha nem túl gyakori, de nyilván ez a friss és zsenge változat a legajánlottabb.

No de térjünk a lényegre, milyen módokon készíthető el a csicseriborsó? Óriási előnye, hogy nagyon sokféle változatú receptje ismert.

1. Készíthetünk belőle levest - s közben ne spóroljunk a fűszerekkel, úgy finom! A keleti ízvilág fűszerei is illeszkednek hozzá.

2. Főételként fogyaszthatjuk akár hús helyett is, ragunak elkészítve és más zöldségekkel, mellé például kölest, kuszkuszt, vagy barnarizst tálalhatunk.

3. Összeállíthatunk belőle húsmentes kis szeleteket, amit akár zöldséggel, akár hamburgerpogácsaként is ajánlunk.


Zöldséggel natúran...


... vagy hamburgerpogácsaként

4. Készíthetünk csicseriborsóból zöldségfasírtot - egyébként belőle készül a sokak által keleti gyorsétkezdékből már ismert falafel is.

5. A humuszt szintén sokan ismerik a különböző keleti éttermekből, azt viszont kevesen tudják, hogy csicseriborsóból készül, és otthon is könnyen elkészíthető. Ha már a krémes étkeknél tartunk - a csicseriborsó kiváló szendvicskrém alap, ami megfelelő fűszerezéssel isteni kence a reggelikhez és vacsorákhoz egyaránt. A szendvicskrémet még csicseriborsólisztből is elkészíthetjük - merthogy igen, ilyen is van, és a reformkonyha kedvelőinek az egyik kedvence.

A túlzott rostfogyasztás jelei

Biztosan tisztában vagy vele, a rostos ételek fogyasztása nagyon egészséges. Jótékony hatású a szív- és érrendszerre, a megfelelő anyagcsere működésre, a gyomor egészségére és a vér glükóz szintjének stabilizálására. Bár általában nem fogyasztunk eleget, ennek ellenkezője is megtörténhet, amikor is túl sokat fogyasztunk egyszerre, ráadásul rövid idő leforgása alatt, ami szintén problémákat okozhat.

Egészséges túrós desszertek nyomában

A túró rengeteg kalciumot és foszfort tartalmaz, ezért a gyerekeknek, serdülőknek és csontritkulásban szenvedő betegeknek érdemes minél többet enniük belőle. Nem kell aggódnod a túró kalóriatartalma miatt sem, hiszen 100 gramm túróban csupán 110 kcal van. Ezt a könnyen emészthető, laktató tejterméket tehát akár egy diétás étrendbe is beillesztheted!

Varázsitalnak számít a maté tea

A yerba maté egy Dél-Amerika szubtrópusi területéről származó növény, amelyet a helyi indán törzsek már akkor fogyasztottak, amikor az európai felfedezők rátaláltak a földrészre. Egy italban tartalmazza a kávé erősségét, a teák egészségre gyakorolt jótékony hatásait és a csokoládé nyújtotta eufória érzését.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!

A reishi gomba jótékony hatásai

A keleti gyógyászatban számos különböző növény- és gombafajtát használnak. Érdekes módon viszont, a reishi gomba különösen népszerűnek számít, mivel jó hatással van az egészségre: többek között megerősíti az immunrendszert és képes felvenni a harcot a rákos megbetegedésekkel is.