Menü

Önfejlesztés – számít a kritikus gondolkodás!

A következő három részes sorozatban az önfejlesztésről olvashatunk, tanulhatunk majd.

A szociális evolúció megvitatásában néha szükségünk van rá, hogy emlékezzünk, a társadalom tökéletességének mindig tökéletlenségként kell megjelennie; egy magasan fejlett társadalom dinamikus… egy állandó társadalom a megállított fejlődés állapotában van. Növekedése leállt, és tökéletessége, mint a halálé.” (D. Starr-Jordan)

David Starr-Jordan emlékeztet minket, hogy a világ mindig is kihívásokkal nézett szembe, és mindig is ezt fogja tenni. A kihívás, amivel egy kisgyermek szembenéz a saját környezetében, specifikus a gyermekekre. A tinédzser többé nem találkozik gyermekkori kihívásokkal, de találkozik a saját fejlődésére jellemzőekkel. Az egyetlen mód, hogy egy gyermek túljusson a saját kihívásain, hogy mérlegeli saját fejlődését, amely megengedi számára, hogy virágozzon. Ez a növekedés az önfejlesztés. A társadalommal jár. A társadalmi fejlődés individuális fejlődés is. Ebből kifolyólag a társadalmi kihívások egyéni önfejlesztést igényelnek.

Az önfejlesztés meghatározása

Az önfejlesztés egy olyan fogalom, amelyet széles körben használnak, és temérdek jelentéssel ruháznak fel. Egy nyereséges megbeszélés felvázolja a fogalom jelentését és célját. Ahhoz, hogy megértsük az önfejlesztés fogalmát, először el kell ismernünk az emberi személyiség és az emberi tapasztalat filozófiai leírását.

Az emberi személyiség két nézőpontot foglal magában. Az „ÖN” valaki identitásának megváltoztathatatlan jellege és minden tapasztalat tárgya. A dologi komponens tartalmazza a testet, az elmét és az értelmet. A fizikai test a külső személyiség, az érzékelés és cselekvés háza. A belső személyiség fogja át az elmét és az értelmet. Az elmét definiáljuk a személyiség nem racionális vagy önkényes jellegének: a tetszések és nem tetszések helyének, a sugallatoknak, a vágyaknak, az érzéseknek és a hangulatnak. Az értelem a racionális vagy megkülönböztető jelleg: a képesség az objektív megfigyelésre, a képesség arra, hogy kritikusan tudjunk gondolkodni, érvelni és dönteni.

Az emberi tapasztalat mechanizmusában a külső világból érkező stimulusokat az érzékelés szervei fogadják. Ezek a stimulusok reagálnak a belső személyiséggel, és mi ez alapján válaszolunk a környezetünknek. A belső személyiség természete meghatározza a körülményekre adott reakcióinkat és a döntéseinket is, amelyeket meghozunk életünk során. Ezáltal a reakcióink és válaszaink meghatározója lehet az intellektuális megkülönböztetés vagy az érzelmek, a benyomások. Egy egyszerű példa hivatott szemléltetni a különbséget az elme és az értelem között.

Képzeljünk el egy cukorbeteget, aki imádja az édességeket. Amikor meglát egy tál édességet, az kapcsolatba lép a személyiségével. Az elme boldog a látványtól, és azt sugallja: „Imádom, együk meg!”. Az értelem érvel, hogy az édességekben való elmerülés káros a hirtelen jutalmazás ellenére, amit magával hoz. Ha az értelem gyenge, az elme túlszárnyalja, és a beteg megeszi az édességeket. Ha az értelem elég erős, túltesz az elme preferenciáin, és az egészségesebb döntést hozza meg. Tehát az életben ez így néz ki. Minden pillanatban szembesülünk az édességek világával és így a döntések világával. A kérdés mindössze annyi, hogy a választásaink elménk érzelmi világán vagy az értelmünk megkülönböztetési képességeink alapul majd.

Az önfejlesztés az emberi tapasztalat két aspektusát öleli körül. Az első az intellektuális képességünkben bekövetkező növekedés, amellyel hatékonyan tudunk megfigyelni, megérteni és kezelni a dolgokat a saját elménkben. Azért alkalmazzuk az értelmet, hogy irányítani tudjuk a reakcióinkat, a válaszainkat, a hozzáállásunkat, a választásainkat. A második az egyén világlátásának érettsége, az éretlen perspektívák, hozzáállás és viselkedési formák természetes elhagyása.

Forrás: vedantala.org

A negatív gondolkodás hatásai és a mindfulness

Sokszor egyből a legrosszabbra gondolunk, pedig a negatív hozzáállás, gondolkodás károsan hat. Miért és hogyan rombol a negatív gondolkodás, és mit tehetünk ellene?

Hogyan kezeljük a testvérkonfliktusokat

Amikor megszületett a kistestvér és a nagyfiam kezébe adtuk, boldogan gondoltam arra, hogy milyen jó testvérek lesznek majd, mennyire szeretik és segítik majd egymást. Akkor nem jelent meg lelki szemeim előtt a sok vita, veszekedés köztük, állandó féltékenység, sok konfliktus, amelyeket most napi szinten próbálok hárítani, megoldani. Vajon mi áll a testvérkonfliktusok hátterében és hogyan segíthetünk rajtuk?

Mi állhat az irigység hátterében?

Hogy jól körül írjam a témát, megközelítettem az irigység fogalmát „tudományos” szempontból. „Az irigység másnak örömén érzett fájdalmunk, amivel rokon érzés, ha másnak fájdalmán örömet érzünk” - írja a wikipedia.

Melyek a verbális bántalmazás jelei?

Rengetegen válnak életük során szóbeli bántalmazás áldozatává, sokakban azonban nem is tudatosul, pedig a verbális bántalmazást fontos időben felismerni. Milyen jelei vannak?

Hogyan vészeljük át az életközépi válságot?

A 35-50 éves életkor kiváló időszak a visszatekintésre, de még nem túl késő az előre tekintésre sem, az esetleges újratervezésre. A nők esetében előtérbe kerül a gyermekvállalás kérdése, ha még nem szültek. A férfiak pedig megdöbbennek, milyen régóta vannak házasságban. Sokan kapuzárási pánikot is megélnek ebben az időintervallumban.