A zene hatása a kreativitásra
- Dátum: 2017.06.13., 11:44
- állapot, asszociáció, figyelem, hangulat, koncentráció, kreativitás, lista, projekt, zene
Vitathatatlan, hogy a zene egyik legfeltűnőbb sajátossága az érzelmeinkre való ráhatás. Vajon lehet ezt a hatást a kreativitás növelésére is használni?
Múlt héten a repülőn utazva érdekes beszélgetést folytattam a mellettem lévő széken ülő társammal. Egy író volt, éppen vakáción. Megosztotta velem, hogyan kerül a megfelelő mentális állapotba, mielőtt egy projekten dolgozni kezd: zenét hallgat. Különböző zenei lejátszási listákat hoz létre a különböző projektekhez. Az írás egy kreatív folyamat, így eltérő kreatív energiákat igényel. Egyes esetekben szükség lehet fokozott koncentrációra, míg más esetben gondolatokkal telinek és introspektívnek kell lennünk, de az is lehet, hogy relaxált állapotban kell írnunk.
Beszélgetőtársam mindig készít magának egy lejátszási listát, amelyet a kognitív és emocionális állapot alapján tervez meg. Az egyetlen közös nevező, hogy egyik zeneszámban sincs szöveg, de ha mégis, akkor olyan nyelven van, amit nem ért.
Ez egy remek módszerré válhat figyelmünk irányítására, hiszen különböző agyi és viselkedésbeli funkciókat befolyásoló mechanizmusok állnak mögötte:
- Hangulat: A zene hatással van a hangulatunkra. Ez az egyik leghétköznapibb tulajdonsága a mindennapi zenehallgatásnak is. Energikusabb töltetű zenét hallgatunk, ha fel akarjuk dobni magunkat, vagy ha éppen takarítjuk a házat. Relaxációs zenét hallgatunk, ha egy nehéz munkanap után meg szeretnénk nyugodni.
- Figyelem fenntartása: A zene egy múlandó serkentőszer. Az agyunk ragaszkodik hozzá, mivel ez egy jól szervezett jel, és az emberi agy kedveli ezt a jellegű információt. Ezért segíti elő a zene az agy koncentrálóképességét.
- Gyakorlott asszociatív kapcsolatok: A végső kulcs a gyakorlás. Beszélgetőpartnerem nem egyetlen listát hallgatott, hanem eltérőeket alkalmazott a különböző feladatokhoz. Ezáltal asszociációkat hozott létre a lejátszási listával. Amint el kezdi hallgatni az adott listát, gyorsabban kerül a szükséges hangulati állapotba. Ha elég ideig gyakoroljuk ezt a metodikát a különböző feladatoknál, egy idő után gyakorlott válasszá fog alakulni. A zenét össze fogjuk kapcsolni egy bizonyos kreatív térrel, így ugyanazt a feladatot kevesebb erőfeszítéssel fogjuk tudni teljesíteni.
Ez az egész történet azonban nemcsak az írásra vonatkoztatható. Bármilyen kreatív dolog esetében alkalmazhatjuk, legyen az főzés, művészet, designtervezés vagy ötletelés.
Ha egyszer meghatároztuk a feladatot, az első lépés, hogy állítsunk össze egy projektre specifikus zenei listát. Gondoljuk át, milyen hangulati állapotot kell létrehoznunk saját magunk számára, és ehhez vegyük hozzá, hogy alapvetően milyen zenét szeretünk hallgatni. Az így létrehozott lista hallgatása fog minket a megfelelő tudatállapotba juttatni.
Tehát a lista a következőképpen nézzen ki:
* Tartalmazza azokat a zenéket, amiket szeretünk.
* Ne legyenek benne szavak, vagy ne értsük őket – másképpen zavaró lehet.
Az utolsó lépés pedig az, hogy ez a stratégia rendszeres gyakorlattá váljon.
Forrás: https://www.psychologytoday.com/blog - Kimberly Shena Moore Ph.D. írásának fordítása
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Léteznek-e őszi könyvek?
Az őszi hónapok különösen alkalmasak arra, hogy kényelmesen elhelyezkedjünk egy meleg takaróval és belemerüljünk egy jó történetbe. Ez az évszak az elcsendesedés, az elmélkedés és a befelé fordulás időszaka – mindez tökéletesen illik a könyvek világához –. Ha még nem találtad meg a tökéletes olvasmányt a következő hónapokra, akkor olvass tovább, mivel a cikkben pár igazán fordulatos vagy éppen érdekfeszítő regényt ismerhetünk meg.