Menü

Jól döntünk-e, ha olívaolajban sütünk?

Az extra szűz olívaolaj számos jótékony hatása napjainkra már beépült biztosan beépült a köztudatba. Azonban keringenek pletykák arról az interneten, hogy nem egészséges, ha túl magas hőmérsékletre felhevítjük. Igaz-e ez?

Az olívaolaj számos jótékony hatással rendelkezik:

- Szerepe lehet az agyvérzés megelőzésében
- Csökkenheti a depresszió kialakulásának kockázatát
- Csökkentheti különböző daganattípusok kialakulásának kockázatát, mivel antioxidánsokban gazdag, különösen E-vitaminból tartalmaz sokat. Ezen kívül a növényi olaj közül az olívaolajnak a legmagasabb az egyszeresen telítetlen zsírsavtartalma
- Segíthet a koleszterinszint alacsonyan tartásában
- Szerepe lehet a különböző máj, illetve hasnyálmiriggyel kapcsolatos problémák megelőzésében
- Legújabb kutatások szerint hosszú távú fogyasztása szerepet játszhat a vérnyomás csökkentésében
- Magas kalóriatartalma ellenére túlsúlyos emberek is nyugodt szívvel fogyaszthatják

Talán sorolhatnánk napestig, mennyi mindenre gyakorolhat pozitív hatást az olívaolaj fogyasztása, de most nézzük meg, mi a helyzet az olívaolajjal történő sütéssel!

Most következik a nagy bejelentés: az eddigi tévhitek ellenére kijelenthetjük, hogy olívaolajban sütni egészséges! Biztonságosságát pont az egészségre gyakorolt jótékony tulajdonságából nyeri, vagyis abból, hogy magas az egyszeresen telítetlen zsírsavtartalma.

Minden trigliceridben található egy glicerin molekula, amely három zsírsavhoz kapcsolódik. A glicerin molekulák mindig ugyanolyanok, a zsírsav molekulák azonban százfélék lehetnek, ebből kifolyólag az egészségre gyakorolt hatásuk is változó.

A zsírsavak lehetnek telítettek, illetve egyszeresen vagy többszörösen telítetlenek. A telített zsírsavak szerkezetükben nem tartalmaznak kettős kötéseket, míg az egyszeresen telítetlen zsírsavak egy, a többszörösen telítetlen zsírsavak több kettős kötést tartalmaznak.

Ebben az utolsó mondatban találjuk meg a kulcsot, ugyanis a kettős kötések hő hatására instabillá válnak, és megnövekszik rá az esély, hogy az oxigénnel reakcióba lépnek, amelynek eredménye számos egészségre káros anyag létrejötte.

Ebből kifolyólag tehát minél több kettős kötés található meg a zsírsav molekulában, az adott anyag annál bomlékonyabbá válik melegítés hatására. Így például a kókuszolaj, ami telített zsírokban gazdag, rendkívül ellenálló.

Az olívaolajban viszont egyszeresen telítetlen zsírsav molekulánként csak egy kettős kötés található, így csak nagyon kis mértékben léphetnek reakcióba az oxigénnel, és még biztonságosnak tekinthetők.

A legtöbb növényi olaj viszont nagy mennyiségben tartalmaz többszörösen telítetlen zsírsavakat, így melegítés hatására káros anyagokat formálhatnak, mint például aldehideket vagy lipid peroxidokat, amelyek nagy mennyiségben, hosszú távon hozzájárulhatnak a daganatos betegségek kialakulásához is.

Megnyugodhatunk hát, hogy az olívaolajjal való sütés nem káros az egészségre, így inkább az ilyen és ehhez hasonló olajokat érdemes választanunk.

Felhasznált irodalom: itt, itt és itt

Gabonapelyhes finomságok

Nem is kezdődhetne jobban a reggel, mint egy tál ízletes, teljes értékű gabonapehellyel, némi gyümölccsel, tejjel vagy joghurttal.

Gyógyszer helyett: citrom

A citrom az egyik legsokoldalúbb gyümölcs. Tudod-e, hogy mi mindenre is jó ez a fanyar és savanyú, ám annál értékesebb gyümölcs?

Sokak kedvenc gyümölcse, a banán

A banánt rengetegen szeretik, édes íze, puha állaga és könnyed szállíthatósága miatt. Ezen felül az egészségünkre is számos pozitív hatással bír, sportolók is előszeretettel fogyasztják és rengeteg recept alapja is.

Teával az egészségért

Akár egy megfázásról, influenzáról vagy hétköznapi stresszről van szó, a tea mindig jó alternatív megoldás. Ha igazán hatékonyak akarunk lenni, a tea fajtáját sem hagyjuk figyelmen kívül, hiszen mind valami másra van jó hatással.

Sajtok szerte a világból

A népszerű cheddar, trappista és mozzarella sajtokon kívül még nem is igazán próbáltál ki más sajtot? Akkor itt az ideje, mert nagyon sok isteni sajtfajta van még a világon, kár lenne őket kihagyni…