Menü

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

„Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége. Azzá válunk, amit rendszeresen teszünk.”
/Arisztotelész/

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Ebből szedtem össze néhányat.

1. Rossz szokásaink egyike például az étrendünkből - a zsírtartalma miatt - száműzni a tojássárgáját. A tojás az egyik leggazdagabb és legtermészetesebb forrása két olyan antioxidánsnak, mely óvja a szemeket a káros UV-sugaraktól. Egyáltalán nem emeli meg a vér káros koleszterinszintjét, helytelen kivenni az étrendünkből. Akármilyen szigorú diétát folytatunk, a szervezetnek szüksége van zsírra, ezért érdemes telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket választani. Nagyon jótékony hatásúak az olívaolaj, a hal, a dió- és olajos magfélék.

2. Nem jó ötlet kihagyni a reggelit. A fogyókúra nem azzal kezdődik, hogy nem eszünk semmit délelőtt. Az egészséges reggeli jót tesz a testnek, beindítja az emésztést, szabályozza az egész napi éhségérzetet.

3. Jól tudjuk, a D-vitaminra mindenkinek nagy szüksége van, ám a túlzott napozás, ami a bőr megégését okozza, növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát.

4. Bevallom, velem gyakran előfordul, hogy elfelejtek inni, sokszor már fejfájással emlékeztet a szervezetem, hogy dehidratált. Ez probléma. Szervezetünk több mint két-harmada víz. Ha nincs elég víz a szervezetünkben, szinte minden funkció leáll. A napi minimum folyadékbevitel a szakemberek szerint (mozgás, izzadás nélkül) napi 2 liter.

4+1. Míg a kevés vízfogyasztás problémát okozhat, a túl sok vízivás sem egészséges, túlterheli a veséket, fellazíthatja a gyomorsavat, így befolyásolhatja az emésztést. Mint említettem, napi kb. 1,5-2 liter víz már elegendő.

5. Helytelen szokás nagyon megsózni az ételt. A túlzott nátriumfogyasztás emeli a vérnyomást, tönkre teszi az ereket és a szívet.

6. Rossz szokásaink egyike az is, ha túl erősen mosunk fogat. Nem szabad nagy nyomást kifejteni a fogsorunkra, különben megsérül a fogíny, vagy a fogzománc.

7. Oda kell figyelni a vitaminjaink, gyógyszereink együttes szedésére is, melyek egymás hatását befolyásolhatják, módosíthatják.

9. Nem előnyös szokás, ha nem szárítunk hajat hajmosás után, ezzel a fejbőr megfázása következhet be.

10. Helytelen mezítláb közlekedni otthon. Soha nem hagyom, hogy a gyerekek mezítláb járkáljanak a lakásban, a megfázás ugyanis „alulról” indul. Gyakori probléma a lábfejben lévő csontok-ízületek megfázása.

11. Egyik leggyakoribb rossz cselekedetünk a rendszertelen étkezés. Nem tanácsos kihagyni az ebédet, mert az esti vacsoránál sokkal többet fogunk enni, ezzel leterheljük a gyomrunkat, a kihagyott étkezéssel pedig felborul a szervezetünk napi biológiai ritmusa, melynek gyomorbántalmak, súlyproblémák, hormonzavarok lehetnek a következményei.

12. A mértékkel fogyasztott vörösbor egészségre gyakorolt jótékony hatását nem lehet megkérdőjelezni, ám nem teszünk jót az egészségünknek, ha közvetlenül alvás előtt borozunk. Ha fontos az alakunk és a diétánk, akkor nem jó döntés a napi kalóriabevitelt még akár 150-200 kalóriával megtoldanunk. Helyette igyunk inkább egy finom teát. Tévhit, hogy könnyebben elalszik az, aki iszik egy este pohár bort: az alkohol felpörgeti a szervezetet és rossz álmokat okozhat, nem beszélve arról, hogy mennyire dehidratál.

13. Hányszor ránk szóltak gyerekkorunkban, hogy ne rágjuk a körmünket és ne tépjük a körömágy bőrét! E rossz cselekvés a bőr elvékonyodásához, a bőr és a köröm károsodásához, fertőzéshez vezethet.

14. Talán túl intim téma, de előfordulhat velünk, hogy sokáig visszatartjuk a vizeletünket. A szakemberek szerint ez később vizelettartási problémákat is eredményezhet.

Sorolhatnánk még a rossz szokásaink sorát, azt gondolom, mindenki felismeri magát néhányban, kérdés csak az, hogy tudunk –e változtatni ezeken és vajon miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani vagy a káros szokásokat elhagyni? Ti mit gondoltok?

Finom ételek amelyek támogatják a vesét

Ínycsiklandó ételekkel is lehet támogatni a vese működését, sokat számít a magas antioxidáns-tartalom.

Mit jelez a piros csík a bőrön?

Sokan úgy hiszik, ha egy seb felől piros csík húzódik a bőrön, akkor biztos, hogy vérmérgezésről van szó, amely, ha eléri a szívet, halálos.

Ételek és italok, amelyek segítenek a májon

Az ember egy hosszú, fárasztó nap után könnyen kinyit egy üveg bort, hétvégente elmegy a csajokkal koktélozni vagy a haverokkal sörözgetni - önmagában egy-egy ilyen esemény nem bűn, de ezek az alkalmak könnyen rutinná lesznek, és egy idő után sajnos akár a mindennapok részévé is válhat az alkohol.

Súlyos betegségeket jelezhet a nyakad

Kevesen tudják, de a nyakunk sok titkot elárulhat egészségi állapotunkról, ha tudjuk, milyen jeleket kell keresnünk. A csomók és dudorok, az erekben bekövetkezett változások, és minden, ami szokatlan, új, vagy furcsa a nyakon, az a test jelzése, mely akár komoly betegségről is árulkodhat.

Gyors leveles tészta házilag

Alig kell hozzá valami, gyorsan elkészül és univerzálisan felhasználható a leveles tészta, édes és sós nassolnivalók is készülhetnek belőle. Biztos vagyok benne, hogy eddig te is azt gondoltad, bonyolult otthon leveles tésztát készíteni, pedig se nem macerás, se nem időigényes az összeállítása. Ha elolvasod az alábbi receptet, garantálom, hogy sokkal ritkábban fogod a boltit választani.