Menü

Együnk zöldséget, gyümölcsöt a nyár után is!

Bár a téli időszakban kevesebb lehetőségünk van friss zöldségek, gyümölcsök fogyasztására, mint a tavaszi és nyári hónapokban, a megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztására a téli időszakban különösen érdemes odafigyelni, hiszen azok vitamin- és ásványianyag-tartalma hozzájárul immunrendszerünk megfelelő működéséhez.

Első körben a gondolkodásunkat érdemes átállítani „téli üzemmódra” Hiába kapható például paradicsom egész télen, azok íze és vitamintartalma össze sem hasonlítható a nyáron szedett, napérlelte paradicsoméval. Ilyenkor szendvicsfélékhez részestsük előnyben a káposztaféléket (akár friss zöldként a kínai kelt, akár savanyúságként a savanyú káposztát). Főétkezéseinkbe csempészünk minél több zöldséget, hogy a szükséges napi 400 gramm zöldségfogyasztásunk a friss zöldfélék kiesésével is garantált legyen.

A hidegben egyébként is jól esnek a levesek, ezeket igyekezzünk változatosan, sok zöldséggel készíteni. Húslevesek, ragulevesek klasszikus sárgarépa, fehérrépa, zeller, karalábé zöldségei is tökéletesek, de még nagyobb tömeget jelentenek a zöldség-krémlevesekben megbúvó zöldségek. A krémlevesek esetében sem kell magas zsírtartalmú tejszínt használni. Elegendő csak némi vajon átpirítani a zöldségeket, majd vízzel felengedni, fűszerezni, puhára főzni és az egészet turmixolni. Így egy magasabb zöldség- és rosttartalmú levest kapunk alacsonyabb zsír és kalóriatartalommal. Tálaláskor szórjuk meg valamilyen olajos maggal, amit hozzá illőnek érzünk (pl.: sütőtök krémleves-tökmag, brokkolikrémleves-mandula, karfiol-leves-karamellizált dió, gombakrémleves-fenyőmag). Ezek zsírtartalma segíti a zöldségekben található zsíroldékony vitaminok felszívódását, és csökkenti a szinte csak szénhidrátot tartalmazó étel glikémiás indexét.

Leveseink készülhetnek akár mirelitből is (pl. brokkoli, karfiol). Ezeket a gyerekek sokszor jobban elfogadják, mint a gyökérzöldséges változatokat. Fűszerezzünk bátran! Melegítő hatású fűszerekkel (fokhagyma, gyömbér, chili) fokozhatjuk kellemes átmelegítő hatásukat, és kiegészíthetjük, pikánsabbá is tehetjük őket. A fűszereken kívül más zöldségeket, esetleg gyümölcsöt is társíthatunk egy-egy zöldséghez. Nagyon finom például a narancsos sütőtök-krémleves, de az almás karfiolkrém leves is ínycsiklandozó étek. Általánosságban elmondható, hogy a finom krémes-állag mellé érdemes némi savasságot hozó alapanyagot társítani. Ugye milyen finom a közkedvelt téli édesség, a gesztenyepüré is a savas karakterű meggyel kombinálva? A család ízlésének megfelelően variáljuk bátran az alapanyagokat, fűszereket!

Három recept szilvával

Október közepére elérkezett az igazi ősz, ami egyet jelent a színpompában úszó természettel és a rengeteg ízletes őszi gyümölccsel. A következő három recept az őszi gyümölcsök királynőjének, a szilvának különböző felhasználásához kapcsolódnak.

Tökéletes nasik bármikor

Az olajos magvak, csonthéjasok olyan „szuperélelmiszerek”, melyeket nyugodt szívvel beilleszthetünk az egészséges étrendbe.

Karalábé jótékony hatásai

Hiába szuperélelmiszer, mégsem tartozik a legnépszerűbb ételek közé a karalábé. Nekünk viszont van nyolc érvünk, amikkel bebizonyítjuk, hogy mégiscsak érdemes étrendünk részévé tenni ezt az érdemtelenül háttérbe szorított zöldséget. Ezek közül csak az egyik, hogy több C-vitamint tartalmaz, mint a citrom!

Vegán vacsora egy hétre

Ha érdekel, milyen lehet a vegán életmód, de nem akarsz túl sokat gondolkodni a menün, akkor próbálj egy hétig vegán vacsorát főzni. Garantáltan magával fog ragadni.

Beetetés

„Aki kicsit is laikus, simán eladhatnak neki pár reklámmal és egy jól kitalált marketinggel egy csomó fittnek hazudott cukros vackot, a formánk, és a pénztárcánk rovására.”