Menü

Egészséges tejdesszertek?

Szeretném leszögezni, hogy az én fiaim is odavannak a krémtúróért, ahogyan gyerekkoromban mi is nagykanállal ettük. A túró rudi is örök kedvenc, a joghurtokat is nagyon szeretjük, s időnként viszek is haza ilyesmit a fiúknak - ki is kapkodják a kezemből. Kérdés, hogy vajon mennyi a mérték és valóban egészségesek ezek a tejtermékek? Merthogy fittnek és szuper egészségesnek reklámozzák őket, az biztos, ám, ha közelről megnézzük, nem éppen a diéta mintapéldányai.

Megdöbbentő dolgot derítettek ki a bolti joghurtokról a minap a britek, különösen az organikus és a gyerekeknek szánt joghurtok cukortartalma haladja meg az ajánlott szintet – állapította meg egy brit felmérés. Azt hiszem nem kell messze mennünk, itthon is tanulságos körülnézni a boltok polcain.

Van krémtúró a hűtőben, gyorsan megnézem mi minden van benne: túró, (igaz mindössze 50%), víz, cukor, kevés mazsola, kukoricakeményítő, még cukor, tejsavópor, cukor harmadszor is, stabilizátorok, aroma, színezék. 27 grammos szénhidráttartalmának 25 grammja tiszta cukor.

A joghurt vitathatatlanul remek fehérje-, kalcium-, jód- és B12-vitamin-forrás, ugyanakkor az is tény, hogy a gyerekeknek szánt termékek egyetlen adagja is a napi ajánlott cukorbevitelük csaknem felét tartalmazhatja.

De a rostos gyümölcslevek is döbbenetesek, nem mennek át a rostán, ha diétáról beszélünk, hiszen az összetevők között vizet, fruktóz-glükózszörpöt, cukrot, találunk. Gyümölcstartalom némelyikben elenyésző. Pedig milyen gyönyörű nagy gyümölcsök vannak a dobozon, milyen friss, érett és lédús gyümölcsök fotói csábítanak rajta! Pedig (tisztelet a kevés kivételnek) a gyümölcstartalmuk igencsak szerény, ellenben szénhidráttartalmuk majdnem teljes része tiszta cukor.

Nyilván tisztában vagyok a marketinggel a reklámok hatásaival, a gyerekeim igényeivel és mivel összhangra törekszem és nem tiltásokra, ezért alkalmanként választhatnak a tejes pultból, amit szeretnének (és legalább nem a csokis polcok felé rohannak). Arra is büszke vagyok, hogy a 82 éves dédink is megérti, hogy nem szeretnék táblás töltött csokoládét, robbanós cukorkát, kakasos nyalókát, pillecukrot és hasonlókat kapni alkalmakkor, viszont örülünk a kiló banánnak, a diónak és mogyorónak, a dédi féle zabpelyhes sütinek és olykor az ilyen tejdesszertek is beleférhetnek.

Semmi sem tilos, semelyik cukros élelmiszer sem "mérgező", egyik édességet sem kell kerülni (kivéve, ha ételérzékenység áll fenn) csak tudni kell a mértéket. Olykor inkább a natúr joghurtot választani friss gyümölccsel, cukros reggeliző pehely helyett zabkását teljes kiőrlésű zabpehellyel, hozzáadott cukor nélküli tejdesszerteket, joghurtokat, pudingokat, zsírszegény tejet vagy alacsony kalóriatartalmú növényi tejet, kefírt, sajtot, vagy cukormentes túrórudit. Végig kell nézni a kínálatot, szerencsére ma már egyre bővül a választék és gondolnak a diétázókra, cukorbetegekre, laktóz érzékenyekre és egészségesebben táplálkozókra is. Azért a dédi féle krémtúró is belefér néhanap a rengeteg mozgás és az egészséges főétkezések mellé.

Miből látni, hogy valaki dehidratált?

A vízfogyasztás az év minden hónapjában fontos, de nyáron különösen lényeges. Ha bizonyos tünetek jelentkeznek, akkor nem ittunk eleget és már dehidratáltak vagyunk.

Természetes megoldások cserepes ajkak ellen

Ajkunkon más a bőr felépítése, mint az arc többi részén. Az ajak bőre 3-5 sejtréteggel vékonyabb, hiszen hiányzik a bőr alatti zsírréteg, hiányoznak az izzadtság és faggyúmirigyek. Ezért a téli jeges levegő és a fűtött szoba száraz levegője közötti hőmérséklet-változáshoz nehezen alkalmazkodik. Az ajak száraz lesz és repedezett. Az ajakápolás a hiányzó faggyúmirigyek miatt különösen télen kényes feladat.

Tippek pajzsmirigy problémákkal küzdőknek

A szakemberek úgy vélik, hogy a megváltozott étkezési szokások állnak annak hátterében, hogy egyre több a pajzsmirigy beteg. Ennek jártunk utána!

Látásjavító zöldség, gyümölcs és hal

A szem egészségének megőrzéséért sokat tehetünk szemtornával, szemcseppekkel, de helyes táplálkozással is. Rengeteg olyan vitamin, ásványi anyag és más összetevő létezik, melyek megfelelő bevitele a szem karbantartásában is segíthet!

Legjobb energetizáló tippek kávé helyett

Fárasztó, túlhajszolt, stresszes időszakban az energiatartalékaink kiürülnek, pedig pont ilyenkor lenne rá igazán szükség. kávéval és különböző energiaitalokkal próbáljuk felpörgetni magunkat, amelyek rövid ideig segítenek is, de pár óra múlva ismét visszaesik a vitalitásunk. olyan energizálók erejét érdemes inkább bevetni, amelyek nemcsak hosszabb távon hatnak, hanem közben szervezetünk egészségéről is gondoskodnak.