Menü

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Nyújtás-avagy a stretching kedvező élettani hatásai

Mivel folyamatos ellazulást követel, ezért megtanít kikapcsolni, elvonni a figyelmedet minden másról, így csökkenti a belső feszültséget. Továbbá redukálja az izomláz kockázatát, gyulladáscsökkentő és pozitívan hat a központi idegrendszerre. Segíti a megfelelő izomkoordinációt, így ha rendszeresen végzed, garantáltan nem billensz ki az egyensúlyodból. Egy kutatás során stabilométeres vizsgálattal figyelték a résztvevők egyensúlyérzékét, és azt találták, hogy azok, akik előtte 30 percet nyújtottak, sokkal tovább bírták, szemben azokkal, akik kihagyták ezt az előkészületet. Érdekesség még, hogy a testmozgás köztudottan segít a glükóz szint egyensúlyba tartásában, de ennek fő oka talán pont a nyújtásban található.

Egy felmérésből az derül ki, hogy azok a felnőttek, akik már 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek, 40 perces nyújtással képesek voltak a megivott cukros üdítő hatását jelentősen csökkenteni. Másrészről a nyújtás hat a légzésünkre is, ami elengedhetetlen része az életünknek. A hanyag testtartás, az előreesett vállak idővel megrövidítik az izmokat, végül megmerevítik az ízületeket is. A helyes mellkasi légzés szükséges feltétele, hogy a vállöv és a mellkas ízületei szabadon mozoghassanak. Sok lazító gyakorlat extrém módon tágítja, vagy nyomja össze a mellkast, így tüdőnk kapacitása növekedhet. A szapora légzés, a sietség, a nyugtalanság és a kiegyensúlyozatlanság jele, ebben segít a helyes légzéstechnika. Nyújtás közben a legtöbben visszatartjuk lélegzetünket. Ha azonban nem felejtünk el lassan ki- és belélegezni, fenntarthatjuk izmaink folyamatos oxigénellátását, ami segíti őket az ellazulásban.

4 nyújtó gyakorlat

1, Derék: Tenyeredet próbáld a földhöz érinteni álló helyzetben úgy, hogy a térded nyújtva maradjon, illetve arcodat a térdedhez közelítsd.

2, Combizomzat: Kapaszkodj meg valamilyen stabil tárgyban, egyik lábaddal állj teli talpon, a másik lábfejedet megfogva közelítsd a sarkad a feneked felé. Végezd el ezt a másik irányba is.

3, Váll és lapocka: Válladat húzd hátra, kulcsold össze az ujjakat, és kezeddel nyújtózz lefelé.

4, Hát, láb, derék izomzat: A feladat elvégzése közben arra ügyelj, hogy derékból ne dőlj nagyon hátra, sarkadat pedig közelítsd a talaj felé - így a vádli izomzata is nyúlik.

Jó, ha tisztában vagy pár alapvető szabállyal

-A bemelegítés legyen alapos, hiszen ezzel készítjük elő a testünket a terhelésre.

-Hogyha egy irányban dolgoztunk, akkor foglalkozzunk a hozzá tartozó ellentétes oldallal is (pl.: ha nyújtottuk a térdhajlító izmokat, akkor nyújtsuk a térdfeszítőket is).

-A gyakorolt testhelyzetet mozgáshatárig, légzésszinkronnal, figyelemvezetéssel, izomkontrollal lassan vegyük fel. Ezáltal elkerülhető, hogy a figyelmetlenség, a gravitáció vagy a lendület húzódást okozzon.

Tehát a stretching, a lélekre és a szellemre is hatást gyakorol, ahogyan azt már az ókori rómaiak is tudták. Hiszen testünk állapota mutatja lelkünk mélységeit is. A laza, rugalmas izmok nyugodtabb lelkiállapotot teremtenek, melynek következtében a teherbíró képességünk akár meg is sokszorozódhat. A lazítás tehát olyan a testnek, mint a meditáció a szellemnek.

szerző Udvari Fanni

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

FOGadd meg, hogy rendesen fogat mosol

A helytelen fogápolás, a rossz fogak, egy rossz tömés, elhalt fog, a fogászati gócok betegségeket okozhatnak. A gyulladások olyan problémákat okozhatnak, mint a hajhullás, ízületi panaszok, belgyógyászati és ideggyógyászati betegségek, bőr- vagy akár szemproblémák. A góckutatás, a helyes fogápolási szokások kialakítása rendkívül fontos.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.

Fájdalommentes edzés

Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezi, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Hogyan kerülhetőek el az edzés alatti - utáni sérülések, fájdalmak?

Hogyan férj bele a báli ruhádba?

Ahogy beköszönt a november, minden héten egyre több szalagavató kerül megrendezésre, a szezon egészen tavaszig tart. Ki ekkor, ki akkor megküzd a ruha felvételének, méretre szabásának problémájával. Ami hetekkel korábban még jó, az a bál napján szűk vagy bő. Nehéz eltalálni. Ha te pont kisebb méretbe szeretnél beleférni, akkor nagyon gyorsan kell a látványos eredmény. Ehhez pedig nem muszáj koplalni.