Menü

A vegán étrend veszélyei

Az egészséggel nem összeegyeztethetetlen sem a vegetáriánus vagy vegán, sem a húst tartalmazó étrend. Minden diétában elhagyunk valamit, aminek a pótlásáról más formában gondoskodunk. Ez akkor is így van, amikor úgy döntünk, hogy elhagyjuk a húst az étrendünkből. A benne található fehérjét szójából, babból, lencséből, csicseriborsóból pótoljuk, illetve tojásból, amennyiben annak fogyasztásáról nem mondunk le. A baj abból származik, ha ezeknek nem nézünk utána, és egyoldalúan kezdünk táplálkozni.

Az is problémához vezethet, ha hirtelen váltásba kezdünk. Ha egyik nap még csülkös pacalt eszünk sült kolbásszal és oldalassal, a másik nap pedig már salátákat, vagy, ahogy a gúnyolódók mondják, köretet körettel. Ez ugyanis felbolygatja a szervezet gördülékeny működését, rossz hatással van az emésztésre, és a vérképet is megváltoztatja. Kiürülhet a szervezetből több értékes anyag is, például a vas, ami vérszegénységhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy amikor meghozzuk a nagy döntést, és életmódot változtatunk, mindenképpen gondos tervezés mellett tegyük. Megkérdezhetjük egy dietetikus véleményét, de az internet is nagyban tud segíteni, hogy hogyan főzzünk tápanyagban gazdag vegán ételeket.

A vitaminok és fehérjék nem megfelelő pótlása mellett fennállhat az is, hogy túlzásba visszük az ételek körének leszűkítését. Például előfordulhat, hogy java részt csak nyers zöldséget vagy abból készült ételt fogyasztunk. A nyers zöldségek állandó és kizárólagos fogyasztása megterhelő a gyomornak, mert savasítja az egyébként is savas kémhatást.

Csontjaink is megérezhetik a vegán vagy laktovegetáriánus étrendet. Ugyanis a tejből és tejtermékekből származó D-vitamin és kalcium is hozzájárul csontjaink épségéhez. Ha nem akarjuk, hogy gyengébbé és törékenyebbé váljanak, érdemes az interneten utána nézni, mely ételek fogyasztása pótolja a tejből származó ásványi anyagokat, de akár étrendkiegészítők formájában is bevihetjük azokat. A változatos táplálkozás a feltétele minden egészséges étrendnek. Nem zárhatunk ki egy tápanyagcsoportot sem, mert az hosszú távú következményekkel járhat. A zöldségekből és gabonákból álló étrend nem jelent zsír- és szénhidrátmentes táplálkozást. Fontos, hogy a növényi alapú ételeinket továbbra is kellő mennyiségű zsiradékkal és cukorral készítsük el. Sem túlzásba vinni, sem elhanyagolni nem szabad.

A vegán életmód nagyon nagyfokú odafigyelést igényel, de megéri, hiszen nemcsak etikai szempontok alapján fog nagy változást hozni az életedbe, hanem gasztronómiai szempontból is élvezetes lesz.

A-vitamin vagy béta-karotin

Nem csak az A-vitamin legfontosabb forrása, de sok betegség is megelőzhető a béta-karotinnal.

Készítsd el a saját házi pestodat!

Ha te is odavagy a bolti verzióért, de szeretnéd kipróbálni, vajon mennyire bonyolult otthon elkészíteni, vagy egyszerűen csak biztosra akarsz menni, milyen összetevőkkel dolgozol, és tudni, hogy amit elfogyasztasz, valóban mit tartalmaz, kattints!

Babérlevél, a népi gyógymód egyik alapköve

Mindenki ismeri a babérlevelet, hiszen a konyhában előszeretettel használjuk fűszerként, főleg ételek savanykás mellékízéért felelős, de vajon hánya tudják, hogy mi mindenre is jó még?

A raclette sajt készítésének titkai

A raclette-et Svájcban a múlt évszázad végén „fedezték fel”. Wallis szőlőhegyein a szüret végén már igencsak csípős hideg volt, szívesen ettek volna valami meleget. Minthogy a svájci hegyek telis teli vannak tehenekkel, a kamrák és pincék mindig dugig vannak finomabbnál finomabb sajttal.

Melyik csokoládét válasszuk?

Mint tudjuk, a csokoládé nem éppen a diéták alapeleme, azonban ezek közül is választhatunk jót és rosszat. Mutatjuk, hogyan érdemes dönteni.