Menü

Farsangi ételek

Alig ért véget a karácsony és a szilveszter, megint szezonális kaja van és enni kell, borzasztó. De mikor volt a mama csörögefánkja és kelt tésztája nélkül farsang? Nos, lehet ezt jól is csinálni! Az biztos, hogy mi magyarok farsangkor is szeretünk sokat és sokfélét enni, mulatni, ünnepelni. Régen a mezőgazdasági munkák szüneteltek, ilyenkor volt a szórakozás, mulatságok ideje, amikor belefért a dőzsölés, hiszen a farsang utolsó napja után elkezdődött a nagyböjt. A farsang a féktelen mulatságok, a bálok és a bőséges lakomák ideje. Az év azon időszaka, mikor mulatozással búcsúztatják a telet, finomságokkal roskadozó asztalokkal, mi magyarok pedig jók vagyunk a szemet gyönyörködtető lakomákban. Rossz hír, hogy kicsit sem diétás, testvérek között sem kalóriaszegény.

Ha ilyenkor nem akarjuk veszni hagyni a január elsején elkezdett diétát, (ami jó esetben még februárban is tart), akkor kímélő ételek között kell válogatnunk.

Együnk meleg leveseket, vagy sült kacsát, pecsenyét párolt káposztával, csökkentsük a szénhidrátot, különösen akkor, ha a zsírbevitelünk magasabb. Nehéz ellenállni a hájas süteményeknek, szalagos fánknak, farsangi édességeknek, így ha meg tudjuk állni, keveset kóstoljunk belőle, ha pedig nem, jobb, ha egy falatot sem kockáztatunk. Farsangi bálokban nem könnyű farkasszemet nézni a terített asztalokkal, ilyenkor az a trükköm, hogy inkább elmegyek táncolni.

A friss és puha szalagos fánkot a mamám mindig porcukorral szórta le és házi sárgabarack lekvárral ettük a kis hokedlin ülve, milyen jól esett! A csörögefánk hegyekben állt a dédi sárga műanyagtáljában, kockás konyharuhával letakarva, emlékszem az édes illat belepte a konyháját. Ma sajnos már meggondolandó, hogy a zsírban sült fehér lisztes, cukros édességre mondok igent, vagy illemből megkóstolt két falat után megköszönöm és más diétás kompromisszumos nassolnivalóval „vígasztalom magam”.

Szerencsére a hagyományos íz világú farsangi fánkot könnyen el lehet készíteni diétás kivitelben, szénhidrátcsökkentett lisztkeverékekkel, cukormentes lekvárokkal. Saját diétás fánkom receptjét szívesen becsempészem a sorok közé: 25dkg szénhidrátcsökkentett liszt kell hozzá, kb. 1,5 dl meleg tej, 2 dkg élesztő, egy teáskanál fruktóz, 3 dkg olvasztott vaj vagy ennél kicsivel kevesebb kókuszzsír, 2 db tojás sárgája. Az élesztőt és fruktózt langyos tejben felfuttatjuk, hozzáteszem a liszt – zsiradék - tojás keverékéhez, szaggatom, majd forró olajban kisütöm. Ez kis adag, kipróbálni jó, de később érdemes a mennyiségeket duplázni. Bármely farsangi mulatságon nagy sikert arat!

Mindenkinek kellemes bálozást, farsangi mulatozást kívánok, a gyermekeknek izgalmas várakozást és készülődést, jó jelmezbált, jelmezes felvonulást az oviban, iskolákban. Az én fiam idén is pókember szeretne lenni. Ja nem is, azt mondja, inkább „star wars”, mert annak van világítós fénykardja. Vagy mi...

Sütés nélküli, krémes finomság fél órán belül

Előfordul, hogy édességre vágyunk, de nincs kedvünk bajlódni a sütéssel, vagy biztosra akarunk menni egy sütés nélküli egyszerű és finom desszerttel. Ilyenkor jönnek jól a különféle hűtős édességek, a sütés nélküli túrótorták, sajttorták, joghurtos és krémes finomságok.

A vaníliáról

Maga a növény Mexikóból származik. Az aztékok kezdték el használni, de világhírnévre akkor tett szert, amikor 1520-ban az azték császár egy vaníliával ízesített kakaós-mézes italt kínált Cortesnek. A spanyol felfedezőknek annyira megtetszett az illat, hogy elkezdték importálni a vaníliát, ami innentől el is indult világhódító útjára.

Mindent a rukkoláról

Miért is szeretjük a salátákat? Mert sok ételhez tökéletesen passzol, egészséges és kalóriaszegény! Van lila, zöld, kerek, hosszúkás, erősebb és semlegesebb ízű. A rukkola abszolút egy tökéletes választás önmagában is de más salátákkal együtt is kiváló!

Mit tudnak a gyógygombák?

Az alternatív gyógymódok felé fordulók körében nem újkeletű a gyógygombák használata. A gyógyhatású gombák évszázadok óta megbecsült gyógymódok közé tartoznak a keleti kultúrában.

Gabonapelyhes finomságok

Nem is kezdődhetne jobban a reggel, mint egy tál ízletes, teljes értékű gabonapehellyel, némi gyümölccsel, tejjel vagy joghurttal.