Menü

Színek, illatok, élmények - mi segít a tanulásban?

Sokan azt hisszük, hogy a besötétített szoba, a felkapcsolt asztali lámpa és a teljes csend a sikeres tanulás kulcsa. És persze van, akinek ez tényleg használ. Csakhogy teljes csendet sosem tudunk teremteni magunk körül, hiszen az agyunk ezernyi dallam lejátszásába kezd bele bármelyik pillanatban, vagy a tíz évvel ezelőtt tanult verseket igyekszik visszaidézni, esetleg a paradicsomos káposzta receptjére fókuszál. Röviden tehát, a csend nem kívülről jön, és ha belül nincs meg, akkor lehet bármennyire hangszigetelt a szobánk, nem fog elérni minket a belső nyugalom. De ha már úgyis zavar minket egy hang, vagy nevezzük zajnak, miért ne irányítanánk a minket körülvevő hangokat mi magunk, és fordítanánk a saját hasznunkra?

Például, ha van egy zene, amit szeretünk és tudunk is kívülről, akkor nagyon halkan lejátszhatjuk, mialatt egy tételt/témakört tanulunk. Így egy kellemes légkört teremthetünk a tanulás számára. Viszont semmiképp se valamilyen remixet rakjunk be, mert az összekavarhat minket! Ráadásul abban az esetben a zene inkább zavaró tényezővé válik, mint segítséggé. Legjobb lenne, ha egy zenét egy tételhez/témakörhöz/tantárgyhoz kötnénk. Így a felidézése a tétel felidézésében is segít azáltal, hogy társítjuk hozzá, és így könnyebbé és gördülékenyebbé teszi a tanulást, nem is beszélve arról, hogy így sokkal kellemesebb lesz. De ha kedvenc zenéid zavarnak tanulás vagy gyakorlás közben, akkor bekapcsolhatunk zen dallamokat, nyugtató zenét, madárcsicsergést is, de szigorúan figyeljünk arra, hogy ne aludjunk el, és ne is álmosítson minket az éppen hallgatott dallam.

De ha nem a hangok ejtenek rabul minket, hanem az illatok, akkor gyűjtsünk össze sokféle, általunk kedvelt aromát. Egy jó tusfürdő illata, egy testápolóé, vagy egy kis fahéj sokkal színesebbé tudja tenni a tanulást. Persze nem egyszerre kell többféle illattal elárasztani a szobát, hiszen az inkább okoz fejfájást, mint kellemes élményt. De ha jól tudod időzíteni és kombinálni az orrodra gyakorolt hatásokat, akkor az illatoknak köszönhetően könnyebben fogod társítani a tananyagot valami jóleső dologhoz. Így, amikor visszaidézed az emlékeidet, kellemesebb érzések fognak majd el.

A színek alapvetően az ember szemét különösen is ingerelik, főképpen akkor, amikor sokféleképpen tapasztaljuk meg azokat. Ezért érdemes tanulás közben színes papírlapokat, tollakat, szövegkiemelőket használni, ugyanis ez könnyebben megjegyezhetővé teszi a velük leírt információkat.

A különféle ingerek, melyek körülvesznek, olykor nehezebbé teszik az életünket, különösen a koncentrációt és a tanulást. De miért kéne a feladatainkból száműzni az általunk kedvelt hangokat, színeket, illatokat? Hiszen mindent a hasznunkra tudunk alakítani.

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.

A disszociatív személyiségzavar jellemzői

Az általános eset az a disszociatív személyiségzavar esetén, hogy az egyik személyiség tisztában van a másik jelenlétével, ismeri, és ezzel együtt tud élni. A másik kialakult személyiség a legtöbb esetben teljesen mások a személyiségjegyei is.

Vattacukor szülők – egy családi viselkedésminta

Sokféleképpen módon nevelhetjük gyerekeinket, lehetünk szigorúak, engedékenyek, megalkuvók, igazából bármilyenek. Általában gyereke válogatja, hogy mi a legjobb, de vannak viselkedésminta típusok, amibe általában beleillünk. Nézzük, mit jelent, ha valaki vattacukor szülő típus!

A társasjátékok fejlesztő hatása

A sok pozitív hatása mellett a társasjáték türelemre és együttműködésre is megtanít, ráadásul szórakoztató formában, arról nem is beszélve, hogy sok szülő számára mintegy joker tevékenység a borús, esős napokon, amikor nem lehet szabadtéri programokkal lekötni a gyerekeket.

Az egyéni boldogság kérdése. Tanulható-e a pozitivitás?

A boldogságkeresés napjaink egyik legaktuálisabb témája, jóllehet sokszor nem a legideálisabb helyen és módon keressük ezt az állapotot. A pozitív pszichológia irányzata tudományos módszereket alkalmazva foglalkozik az elégedettség témakörével. Viszont egyéni szempontból mindez jóval kevésbé elméleti dolgokon múlik, mintsem a mindennapi cselekedeteinken, interakciókon.