Menü

Hogyan uraljuk a vizsga előtti stresszt?

Vizsgázni mindig egy stresszes helyzetet jelent, ahol túlterheltnek érezzük magunkat, és csak a vizsga időpontjáig látunk. Hogyan tehetjük könnyebbé magunknak az efféle időszakokat?

Terv

Ha elért hozzánk az információ a vizsga időpontjáról, üljünk le, és tervezzünk. Határozzuk meg, mit mikor fogunk megtanulni. Vázoljuk fel a pontokat, a legszükségesebb tudnivalókat! Ha valaki kifejezetten stresszes a hasonló szituációkban egy terv sokat segíthet. Viszont csak akkor éri el a célját, ha utána tartjuk is magunkat hozzá.

Erősségek és gyengepontok

Jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy egy-egy tanulási folyamat során melyek az erősségeink, illetve a gyengeségeink. Ezt akár egy táblázatban is vezethetjük. Jelöljük meg azokat a részeket, amelyeket nem tudunk annyira jól, valamiért nem remekelünk az elsajátításában, így a nap végén, ha belenézünk a jegyzeteinkbe, láthatjuk, hogy mire kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Gyárthatunk kategóriákat is, pl. „egyáltalán nem tudom”, „kicsit tudom”, „már csak egyszer kell átolvasnom, és tudni fogom”. Használhatunk hozzá színeket, matricákat, mindegy, a lényeg, hogy leljük benne örömünket!

Tanulócsoport

Ha egyedül nem birkózunk meg a tanulással, keressük csoporttársaink, évfolyamtársaink, barátaink segítségét! Dolgozzátok fel együtt a témaköröket, de lehet, hogy elég csak egymás társaság is. Ha magányosak vagyunk, menjünk könyvtárba tanulni. (Engem személy szerint mindig motivált mások jelenléte, ahogy láttam őket, hogy szorgoskodnak, ennek ellenére sosem tudtam könyvtárban tanulni.)

Egészséges étkezés és sport

Sajnos a legtöbben hajlamosak vagyunk a vizsgák miatt megfeledkezni az egészségünkről, pedig erre az időszakra is igaz a klisé, hogy arra van időd, amire szakítasz! Figyeljünk arra, hogy amennyire csak lehet, minőségien táplálkozzunk, illetve néhanapján menjünk le futni, az edzőterembe vagy jógázni. Tanulás mellett is fontos a relaxáció.

Alvás

Habár sokan hajlamosak az alvással spórolni, a szervezet minőségi alvás nélkül csak ideig-óráig tud normálisan funkcionálni. Ügyeljünk arra, hogy napi 7-8 óra alvás mindig beleférjen a menetrendbe!

Pozitív gondolkodás

Ezt a pontot utoljára hagytam, pedig lehet, hogy elsőnek kellene említeni. J Fontos, hogy mint az élet minden területén, itt is legyünk optimisták, higgyünk magunkban, bízzunk a képességeinkben, a kitartásunkban és saját magunkban! A pozitív gondolkodás nagyban elősegíti a munkánkat.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.

Kullancsveszély!

Ugyan kullancsencephalitis elleni védőoltás van, de aki jártas a témában, tudja, hogy Lyme kór ellen nincs oltás. A beadható oltás ugyanis nem véd a kullancsok által gyakran terjesztett másik betegség, a Lyme-kór ellen!

Toastmasters, mert a nyilvános beszéd tanulható

Több mint 80 éve létezik egy szervezet, a Toastmasters, amely várja azokat, akik szeretnék elsajátítani a nyilvános beszéd csínját-bínját, leküzdeni a lámpalázat, megtanulni "ööö-zés" nélkül szépen beszélni, és nem mellesleg egy kiváló közösség részévé válni.

Idén valószínűleg inkább belföldön fogunk nyaralni

Az idei nyáron a magyar családok nagy része vagy egyáltalán nem fog nyaralni, vagy legfeljebb belföldön. Önmagában az utóbbi még nem rossz, nem figyelembe véve, hogy a pandémiás időszak után mennyire fontos legalább egy minimális kikapcsolódás, mindenképpen időt kell rá szakítanunk. Most talán egyszerűbb körülmények között, de a pihenés az pihenés.

Szeretjük, ha fáj?

Ha az egyik legfurcsább emberi szokást kellene említenem, a fájdalomhoz és bánathoz való ragaszkodás lenne az. Valamiért szeretünk a negatív dolgokba kapaszkodni. De mi ennek az oka, és hová vezethet?