Menü

Milyen fehérjét egyek, ha nem eszem húst?

Az a jó, hogy szerencsére nem vagyunk egyformák. Van, aki húst hússal meg még egy kis grillkolbásszal, csirkemellel, oldalassal meg sült szalonnával eszik, s fogja a fejét a vegetáriánusok, esetleg vegánok elvein. A növényi étrend követői pedig zöldséget, gyümölcsöket, gabonákat, magvakat kívánnak és köszönik szépen, jól vannak. Az azonban biztosan közös bennük, hogy fehérjére mindenkinek szüksége van, pláne, aki sportol is.

A legegyszerűbb fehérjeforrásaink, mint tudjuk a csirkemell, a hal, meg a túró, a tejsavófehérjéből készült proteinturmixok. Azonban akik állati eredetű ételeket semmilyen formában nem fogyasztanak, nekik a növényeket kell segítségük hívniuk, ha fehérjét szeretnének bevinni a szervezetükbe. Aki csak húst nem eszik és egyébként más állati eredetű ételt igen, ő megoldhatja a hallal, májjal, tojással, túróval, azonban aki szigorú vegán elveket követ, neki nehezebb a helyzete.

Nézzünk pár ételt arra az esetre, amikor növényi forrásból szeretnénk fehérjét juttatni a szervezetünkbe! A hüvelyesek, olajos magvak, gabonák és zöldségek kerüljenek ebben az esetben a tányérunkra, mint például a fehérbab, melynek fehérjetartalma 23,4 gramm, vagy a lencse, melynek 100 grammjában 24,6 gramm fehérje található. A borsó szinte minden konyhakertben megterem, azonban csupán 5,4 gramm proteint tartalmaz, 1 csésze főtt csicseriborsó pedig akár 15 gramm fehérjét is szolgáltathat a szervezetünknek.

Ki ne szeretne egy tál mogyorót elropogtatni a tévé előtt? Rossz hír, hogy – bár számos egészségvédő tulajdonsággal rendelkeznek - rengeteg kalória és zsír van az olajos magvakban. A tökmag, a mogyoró, a mandula fehérjetartalma igen magas, de óvatosan a mennyiséggel!

A zöldségek közül is akad számtalan, melyeket proteingazdagságuk miatt érdemes az étrendbe illeszteni. A spenót, a brokkoli és a spárga tartalmaz fehérjét, ugyan nem vetekszik egy csirkemellel, vagy túróval, de a növényi étrendet követőknek ez is segítség a proteinbevitelük szinten tartásához, s a gabonákat is meg kell említeni, mert ezek az élelmiszerek is tartalmaznak valamennyi fehérjét. Popeye kedvence ráadásul vasban is gazdag.

A növényi joghurtok, növényi tejek is bővelkednek protein alapanyagban, ezek ráadásul kiváló tej-, illetve tejtermékhelyettesítők is az azokra érzékenyeknek. Aki nem idegenkedi a szójafogyasztástól, máris megoldotta a fehérjebevitel kérdését, aki pedig kényelmes megoldást keres, számára készültek a vegán proteinporok, melyekből ízletes turmix, vagy shake készíthető. Ez egy igencsak kényelmes módja a fehérjebevitelnek, ami jól jöhet a rohanós napokon, amikor enni sincs idő, illetve edzés után is gyors és kényelmes megoldás.

A vegetáriánus és vegán étrend az elmúlt években egyre több embert hódít meg. Bár sokan felróják, hogy ezek az emberek nem visznek be elegendő fehérjét, valójában sok olyan növényi alapú élelmiszer van, ami gazdag proteinforrás, és könnyedén bevihető vele a napi szükséglet.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Miért ébredünk fel éjszaka közepén?

A gyakori éjszakai felébredés rendkívül kellemetlen dolog. Nem tudjuk magunkat kipihenni, gyengül az immunrendszerünk, az anyagcserénk, a koncentrációs képességünk. Az állandó kimerültség miatt csökkenhet a munkahelyi teljesítményünk, illetve védtelenebbé válunk a bakteriális vagy vírusos fertőzések ellen. Extrém példa, de a súlyos alvásmegvonás halállal is járhat.

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.