Menü

Milyen fehérjét egyek, ha nem eszem húst?

Az a jó, hogy szerencsére nem vagyunk egyformák. Van, aki húst hússal meg még egy kis grillkolbásszal, csirkemellel, oldalassal meg sült szalonnával eszik, s fogja a fejét a vegetáriánusok, esetleg vegánok elvein. A növényi étrend követői pedig zöldséget, gyümölcsöket, gabonákat, magvakat kívánnak és köszönik szépen, jól vannak. Az azonban biztosan közös bennük, hogy fehérjére mindenkinek szüksége van, pláne, aki sportol is.

A legegyszerűbb fehérjeforrásaink, mint tudjuk a csirkemell, a hal, meg a túró, a tejsavófehérjéből készült proteinturmixok. Azonban akik állati eredetű ételeket semmilyen formában nem fogyasztanak, nekik a növényeket kell segítségük hívniuk, ha fehérjét szeretnének bevinni a szervezetükbe. Aki csak húst nem eszik és egyébként más állati eredetű ételt igen, ő megoldhatja a hallal, májjal, tojással, túróval, azonban aki szigorú vegán elveket követ, neki nehezebb a helyzete.

Nézzünk pár ételt arra az esetre, amikor növényi forrásból szeretnénk fehérjét juttatni a szervezetünkbe! A hüvelyesek, olajos magvak, gabonák és zöldségek kerüljenek ebben az esetben a tányérunkra, mint például a fehérbab, melynek fehérjetartalma 23,4 gramm, vagy a lencse, melynek 100 grammjában 24,6 gramm fehérje található. A borsó szinte minden konyhakertben megterem, azonban csupán 5,4 gramm proteint tartalmaz, 1 csésze főtt csicseriborsó pedig akár 15 gramm fehérjét is szolgáltathat a szervezetünknek.

Ki ne szeretne egy tál mogyorót elropogtatni a tévé előtt? Rossz hír, hogy – bár számos egészségvédő tulajdonsággal rendelkeznek - rengeteg kalória és zsír van az olajos magvakban. A tökmag, a mogyoró, a mandula fehérjetartalma igen magas, de óvatosan a mennyiséggel!

A zöldségek közül is akad számtalan, melyeket proteingazdagságuk miatt érdemes az étrendbe illeszteni. A spenót, a brokkoli és a spárga tartalmaz fehérjét, ugyan nem vetekszik egy csirkemellel, vagy túróval, de a növényi étrendet követőknek ez is segítség a proteinbevitelük szinten tartásához, s a gabonákat is meg kell említeni, mert ezek az élelmiszerek is tartalmaznak valamennyi fehérjét. Popeye kedvence ráadásul vasban is gazdag.

A növényi joghurtok, növényi tejek is bővelkednek protein alapanyagban, ezek ráadásul kiváló tej-, illetve tejtermékhelyettesítők is az azokra érzékenyeknek. Aki nem idegenkedi a szójafogyasztástól, máris megoldotta a fehérjebevitel kérdését, aki pedig kényelmes megoldást keres, számára készültek a vegán proteinporok, melyekből ízletes turmix, vagy shake készíthető. Ez egy igencsak kényelmes módja a fehérjebevitelnek, ami jól jöhet a rohanós napokon, amikor enni sincs idő, illetve edzés után is gyors és kényelmes megoldás.

A vegetáriánus és vegán étrend az elmúlt években egyre több embert hódít meg. Bár sokan felróják, hogy ezek az emberek nem visznek be elegendő fehérjét, valójában sok olyan növényi alapú élelmiszer van, ami gazdag proteinforrás, és könnyedén bevihető vele a napi szükséglet.

Az almaecet egészségre gyakorolt hatásai

Az almaecetet biológiai úton állítják elő, amelynek során az erjesztett almalevet (almabor) fahordókban ecetesen fermentálják. A jó minőségben biztosak lehetünk, ha az ecetből kiérezzük az alma illatát és aromáját, valamint ha egy kissé zavaros, kevésbé tiszta és áttetsző az almaecet.

Extra finom citromos édességek

Számomra a citromos jelző egy hívószó, ha valamilyen receptben, legyen az sütemény vagy sós étel, meglátom, biztosan el fogom készíteni.

Mi történik, ha éhezünk?

Mi történik, ha éhezünk? Mit jelent a mennyiségi és mit a minőségi éhezés? Mi a megoldás?

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?