Menü

Ha tehetséges a gyerek…

Minden tanév végi kimerült, kiégett, agyonhajszolt pedagógus álma egy háromnapos továbbképzés. Hurrá. Újabb fejtágítás este hatig. Wifi kód nincs, internet nem lesz, #mindmeghalunk #mileszvelem #elmehetünkháromkor? A tanár a legrosszabb diák. Aztán mégiscsak kezdett körvonalazódni, hogy miért lesz jó nekünk ez a kis tréning.

A téma a tehetséggondozás, a tehetséges gyerekek felismerése, segítése, támogatása volt. Hogyan ismerjük fel a tehetséges gyermekeket, hogyan segíthetjük őt, egyáltalán ki számít tehetségesnek? Érdekes témára kerestük a választ.

Egy kiemelkedő képességű gyerek nagy büszkeség a szülőnek, öröm és kihívás az iskolának, a pedagógusnak, ugyanakkor hatalmas felelősség is, hiszen a tehetséges gyermekeknek, tehetségük kibontakozásában, gondozásában a szülőknek és tanáraiknak egyaránt segíteniük kell. Azonban miről ismerhető fel egy tehetséges gyerek? Mindenki jó valamiben, - szokták mondani. De az igazán tehetséges gyerekek mások, mint az átlag. Intelligenciájuk magasabb, kreatívabbak, kitartóbbak, érdeklődőbbek, sokat kérdeznek, többféle módszerrel keresnek többféle megoldást, elmélyülnek egy-egy területen, épp ezek miatt néha kissé különcnek is tűnnek. Talán, mert azok is.

Szülőként nyilván könnyen válunk elfogulttá, ha gyermekünk képességeiről van szó. Ez valamilyen szinten természetes és érthető. Azonban elsősorban a szülők feladata, hogy ha valóban tehetséges a gyermekük, akkor számára lehetőségeket mutassanak, hogy ki tudjon teljesedni és megvalósítsa önmagát. A szülő támogassa, keressen neki speciális iskolát, fogadjon magántanárt, járjon különórákra, készüljön versenyekre, szakemberekkel közösen szervezzék meg a gyermek fejlesztését. A tehetség jelei sokféle módon megmutatkoznak:

A tehetséges gyereknek nagy a szókincse. Sokat kérdez, gyorsabban tanul, jobb a memóriája, mint a többieknek. Kíváncsi, érdeklődő, nyitott. Sokáig és kitartóan koncentrál egy számára érdekes témára. Élvezi a problémamegoldást, megoldáskeresést. Élénk a fantáziája. Korán (4-5 éves korban) megtanul olvasni. Egy rendkívüli gyermek viszont gyakran nehezebben kezelhető, mint sok társa, azonban ha észrevesszük és megértjük a jeleket, segíthetjük őt tehetsége kibontakoztatásában.

A tehetséges gyerekek speciális oktatást, megkülönböztetett bánásmódot igényelnek, ugyanúgy, mint a magatartászavaros vagy sajátos nevelési igényű társaik, segítség nélkül ők sem tudják kibontakoztatni képességeiket. Ugyanúgy plusz figyelmet kell fordítani azokra a gyerekekre, akik felfelé térnek el az átlagostól, mint azokra, akik lefelé.

A tehetséget már óvodás vagy kisiskolás korban fel lehet és fel is kell ismerni. Ebben a szülőnek és a pedagógusnak, óvodapedagógusnak egyformán fontos feladata van. Reméljük, megtalálják a kiemelkedő gyerekek számára megfelelő tanulási és fejlesztési módszereket.

Vendégház VS Szálloda

Sok turista gyakran nem tudja a vendégház és egy privát szálloda közötti különbséget. Egyesek naiv módon hiszik, hogy nincs különbség köztük. Ez azonban nem így van.

Óvd a környezetet, vegyél vászontáskát…?

Műanyag zacskó helyett vászontáska. Tényleg használ vagy inkább árt a környezetnek a pamut szatyrok előállítása?

Ne bántsd a pókokat!

A Magyarországon előforduló pókfajok közül azok, amik lakásokban is előfordulhatnak, mind veszélytelenek. A legtöbb pókunk ártalmatlan, ezért semmi értelme rettegni tőlük.

Mostantól okos SMS figyelmeztet

Egy éves kor alatt kapják a legtöbb oltást a gyermekek, a friss szülők pedig gyakran tanácstalanok, mikor, melyik esedékes éppen, és mit kell róluk tudni. A probléma megoldására jött létre a VaccInTime oldal, egy okos SMS rendszer, mely tíz nappal előre emlékezteti a szülőket gyermekük soron következő védőoltásaira, és segít eligazodni az oltásokkal kapcsolatos tudnivalókban. A szolgáltatás ingyenes és egy szülő több gyermekének oltásait is fejben tartja a szülők helyett.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.