Menü

Sportoljunk e a munkahelyen?

A címben feltett kérdésre a válasz viszonylag egyszerű: Mi az hogy! Mert valljuk be, nem jól alakították ki annak idején, kb. a 20. század elején az ember munkarendjét és bioritmusát. Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

Ne áltassuk persze magunkat, hazánkban egyelőre még gyerekcipőben jár az, hogy sportolásra alkalmas tereket alakítsanak ki a munkahelyeken, bár Svédországban már van olyan cég, ahol egyenesen kötelezővé teszik a sportolást. Ez persze lehet a másik véglet, ami nem biztos, nem feltétlenül pozitív, a kötelező ugyanis nem mindig éri el a célját. Ám Magyarországon, noha vannak rá lehetőségek a Cafetériában, még nem alakult ki annak a kultúrája, széles körben, hogy kifejezetten odafigyeljenek a sport lehetőségeire, akár kötelező lenne, akár nem. A sportolási lehetőségre kevés munkahely figyel oda, pedig egyre több felmérés azt mutatja, hogy nagyon előnyös, és a munkavállalók is szívesebben mennek olyan munkahelyre, ahol fordíthatnak némi időt testmozgásra. Kisebb a kiégés veszélye, és kisebb a fluktuáció is.

Fontos odafigyelni persze az igényekre is, milyen mozgásformát részesítenek egyébként előnyben a munkavállalók. Érdemes előzetesen felmérést végezni ezzel kapcsolatban. Nem fontos persze hivatalos felmérésre gondolni, elég ha megismerjük a munkavállalók ez irányú igényeit. Könnyen kitalálható, önmagában nem elég csak egy sportolásra alkalmas szoba kialakítása, hiszen öltöző és zuhanyozó is kell ezek mellé. Sokan például azért is hagyják otthon kerékpárjukat, mert azt mondják, hogy a biciklizéssel leizzadnak, és ez negatív hatással van egész napjukra, büdösek, ragadósak lesznek. Tehát nemcsak a sportolás miatt, hanem a kerékpáros munkába járás okán is érdemes például egy zuhanyozót és egy öltözőt beépíteni a munkahelyre.

Fontos lenne tehát hazánkban is, hogy a vállalati kultúrában kialakuljon a sportos munkahelyi fogalma. Hiszen, ahogy fentebb is írtam, egy kis befektetéssel, a munkavállalók jobb kedve és végső soron megtartása által, többszörös hasznot zsebelhet be a munkaadó.

Leptin hormon növelése

A túlsúlyos vagy elhízott emberek rendszerint mindig éhesek, függetlenül attól, hogy mennyit ettek korábban, agyuk azt az üzenetet küldi, hogy vigyenek be még több kalóriát. Ráadásul külön paradoxonnak számít, hogy a legtöbb túlsúlyos ember alultáplált, mivel a legtöbb hizlaló, egészségtelen műkaja nem tartalmazza azokat a tápanyagokat, amikre a szervezetnek szüksége van.

Az idegösszeomlás előfutárai

Az idegösszeomlás nem pontos szakkifejezés, de meg lehet feleltetni annak: a súlyosság fokától függően lehet úgynevezett alkalmazkodási zavar, illetve krízisállapot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett olyan helyzetbe kerül, amelyre nincsenek megoldási mintái, nem tud azzal megküzdeni.

"Gyógyító" közhelyek

Ha az a mondat hangzik el, hogy "majd az idő minden sebet begyógyít", vagy, hogy "úgy még sosem volt, hogy valahogy ne lett volna", akkor a legtöbben csak legyintünk, hogy ezek közhelyek. Mégis krízishelyzetekben gyakran nyúlunk klisésnek hangzó mondatokhoz, hogy jobban érezzük magunkat. Van jelentősége ezeknek? Valóban jótékony hatásuk van a sokszor hangoztatott, általános igazságoknak?

Egyetem környezettudatosabban

Egyetemistának lenni önmagában is egy kihívás. Az önállósodás köztes állapota, rengeteg nehézséggel. Sokan ilyenkor egyáltalán nem figyelnek az életvitelükre, pedig sokat tehetnek a maguk és környezetük egészségéért. A környezetünk védelméért pedig nem is kell olyan gyökeresen megváltoznunk.

Amikor nem akarunk edzőterembe menni

Előfordul olykor, hogy a munkánk miatt pillanatnyilag, esetleg huzamosabb ideig nem tudunk eljutni egy edzőterembe, esetleg csak lustábbak vagyunk kimozdulni otthonról, pláne ilyenkor télen. Erre az eshetőségre érdemes időben felkészülni, és beszerezni olyan, edzéshez használt kellékeket, amik egyrészt hasznosak, másrészt nem foglalnak nagy helyet otthon, legalábbis ha nincs rá nagy hely, és mégis, hatékonyan lehet velük edzeni.