Menü

Hasznos tanácsok időgazdálkodásra

Ebben a cikkben ismert és kevésbé ismert módszereket gyűjtöttem össze arról, hogy miként végezzünk el több, értékesebb feladatot úgy, hogy közben fittek maradjunk?

Hagyományos módszer: feladatlista írása

Ez a módszer hatékony lehet, de nem mindenkinek való. Honnan tudhatjuk, hogy számunkra nem működik a dolog? Nem tudunk kevesebbet felírni a listára 20 tételnél, majd frusztráltak vagyunk, ha a nap végére csak 3-at sikerül ebből megvalósítani. A listaírás egyik nagy hátránya, hogy minden aktivitásból, még a kellemes tevékenységekből is „feladat” lesz. Gyanakodjunk, ha már a „fél óra séta” vagy az „ebédszünet” is felkerült a feladatlistára. Ezek a tevékenységek elveszítik inspiratív, pozitív jellegüket, és rendszeresen el is maradnak, ha kötelezően végrehajtható feladatként vannak feltüntetve.

Pomodoro technika

A technika lényege, hogy 20-25 perces időintervallumokban dolgozunk, melyeket 5 perces szünet követ. A módszer a paradicsom alakú konyhai időzítőről kapta a nevét, de sokan a telefonjukon állítják be azt a rövid, de intenzív munkára fordítandó időszakot, amitől a hatékonyságot várják. A módszer azonban sokak számára túlságosan szigorú, és az 5 perces kötelező pihenő kifejezetten zavaró lehet, ha éppen nagy lendületben és ihletett állapotban vagyunk.

Feladat szerinti elosztás

Ez az időgazdálkodásnak az a módszere, amikor az elvégzendő feladatot beírjuk a naptárunkba, de a Pomodoro módszerrel ellentétben nem rendelünk hozzá 20-25 perces időintervallumokat, hanem annyi időt hagyunk rájuk, ameddig elkészülünk vele. Tulajdonképpen ez nem más, mint egy alternatív feladatlista. A probléma akkor áll elő, amikor rendszeresen alulértékeljük az egyes feladatok elvégzéséhez szükséges időt, így a nap végére úgy érezzük: nem haladtunk semmivel.

Tematikus elosztás

Vegyük le a vállunkról a feladatok felsorolásának kötelességét, helyette gondolkodjunk témákban. Osszuk fel a hetet tematikusan, például a hétfő teljen a menedzsment témakörében, a kedd a termékfejlesztés körüli teendőkkel, stb. Ha munkánk nem teszi ezt lehetővé, akkor is feloszthatjuk a napunkat úgy, hogy a délelőttöt egy bizonyos témának szenteljük, délután egy másik dologra fókuszálunk, stb. Ezzel a módszerrel szabadságot adunk magunknak arra, hogy egy bizonyos területen előrelépést érjünk el anélkül, hogy görcsösen a feladatok befejezésére koncentrálnánk.

A legnehezebb munkával kezdeni a napot

A módszer lényege, hogy az előttünk tornyosuló feladatok közül a legnehezebbet vesszük előre abban a reményben, hogy gyorsabban és hatékonyabban végzünk vele, hiszen frissek vagyunk. Van, aki számára azonban a nehezebb vagy rettegett feladat azt jelenti, hogy ennek elvégzéséhez kell a legtöbb idő és gondolkodás, vagyis nagyobb eséllyel esnek bele a maximalizmus csapdájába és a kelleténél több időt szánnak rá. Gyakran az egész nap elmegy vele, és nem leszünk olyan hatékonyak, mintha előtte a rutinfeladatokat kisöpörtük volna.

Alternatív módszer: Azzal a feladattal kezdeni a napot, ami a legnagyobb elégedettséget okozza

A legtöbb munkavállaló akkor a leghatékonyabb, amikor magabiztos. A magabiztosság fokozására pedig kiváló módszer, ha sok kisebb, könnyebb feladatot ki tudunk húzni a „listáról”, így az a jó érzésünk van, hogy haladunk. Különösen, hogy még a legnehezebb feladatokat is le lehet bontani kisebb, könnyebb munkákra, így kevésbé tűnnek majd félelmetesnek.

Az időgazdálkodás előnyei

• már maga a stressz természetének a megismerése, feszültség csökkenéséhez vezet

• az időgazdálkodási rendszer alkalmazása hatékonyabb munkát eredményez

• így megelőzhető és kezelhető a mindennapi stressz

• ezáltal javul a teljesítmény, csökken a hibák száma

• munkavállaló kiegyensúlyozottá, motiválttá válik

Ne halogass, válts bátran technikát a sikeresség érdekében!

Szerző :Udvari Fanni

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.

Ezt tudtuk a koffeinről?

A koffein az egyik legismertebb élénkítő hatású szer a világon. Aki teázik, kávézik, fogyaszt kólát, majszol mellé csokoládét, iszik kakaót, netán az energiaitalt kedveli, tudják jól, a koffein hatása miért oly szükségesen népszerű.

A nyár és a kalandvágy

Amíg az ember fiatal, elég sok hullámát éli át az újdonságra és kalandra való vágyakozásnak. De olykor nemcsak a fiatalok ráznák le a monotonitás terhét. Nyáron pedig még alkalmasabbá válik a kedv, a környezet és a körülmények.