Menü

Zene, mint hangulatjavító

Egy új kutatás szerint napi minimum 1 óra zenehallgatás jó hatással van az egészségünkre. A zene központi szerepet tölt be az életünkben, számos dologra gyógyír. Hangulatjavító, stresszcsökkentő. Mit jelent ez pontosan?

A zene lehet nyugtató, feszültséglevezető, vagy felpörgető, vigasztaló vagy felvidító, relaxáló, esetleg motiváló.

Kutatók szerint a boldogság érzését a popzene tudja leginkább kiváltani, a klasszikus zene segítségével például relaxálhatunk, a rock dübörgése pedig a haragot enyhíti és lehetne folytatni a sort, egy azonban biztos: a zene jót tesz a testnek.

A hangok olyanok, mint valamilyen terápiás eszköz kellékei: a dallamok, ritmusok, jó hatással vannak a szívre, az idegekre, a fájdalom csillapítására.

A zene központi szerepet játszik, hiszen hallgatjuk az autóban, a munkahelyen, otthon, edzőteremben, futás közben, házimunka mellett, sokszor élünk a zene adta hangulatjavítás lehetőségével.

A zene nemcsak megnyugtat vagy felkavar, hanem sokszor komplett terapeutás kezelések épülnek dallamra és ritmusra, szakemberek sikerrel alkalmazzák.

Zenei hallásunk összefügg szociális és érzékenységünkkel és értelmi intelligenciánkkal is, hiszen a zene az ember személyiségének érzelmi oldalát fejleszti, gazdagítja.

Régebben – még a magnókazettás korszakban - hallgattam relaxációs zenét, aztán ez elmaradt, pedig a relaxációs dallamoknak számtalan kedvező hatása van.

A relaxációs zene csökkenti a stresszt. Hatására lassul a szívverés, a légzés, megnyugszunk, levezetjük a stresszt. Fokozza a koncentrációt. Erre a természet hangjai a leginkább alkalmasak. Csökkenti a fájdalomérzetet. A relaxációs zene hallgatása közben endorfin hormonok termelődnek, ez pedig csökkenti a fájdalomérzetet. Javítja az agy működését, kedvezően hat a szívünkre, a relaxálás csökkenti a vérnyomást, boldogsághormonok szabadulnak fel, könnyen megtanulhatunk meditálni és ettől nyugodtabbnak érezzük magunkat.

Már napi 60 perc zenehallgatás is gyors, hatásos javulást eredményez, például a tanulásban, a nyugodt alvásban, a stresszkezelésben.

A zene nemcsak egy agyi területre hat, hanem az összesre: a mozgásért, az érzelmekért és a kreativitásért felelős részekre is.

Érdekesség, hogy a zenehallgatás nemcsak ránk, emberekre hat jótékonyan, hanem az állatokra, például a kutyákra is.

Nálunk a suliban nincs iskolarádió, azonban karácsony előtt beszöktem a stúdióba és karácsonyi zenéket játszottam a szünetekben, 4-5 napig az ünnepek előtt. Egész más volt az iskola hangulata, s mivel a zene közösségalkotó hatással is bír, bevezetném több iskolába is a zeneterápiát, zeneoktatást.

Neked melyik a kedvenc zeneszámod?

Mozgás lefekvés előtt – pro és kontra

Nagyon megosztó téma, hiszen gyakori tanácsként azt halljuk, hogy jobb, ha nem edzünk lefekvés előtt, mert megzavarhatja az alvásukat, másfelől viszont azt mondják, hogy az esti edzések ugyanolyan egészségesek és hatékonyak, mint a reggeliek és nincs semmi baj az elalvás előtti sporttal. Most akkor, hogy is van ez?

Magyarország leggyönyörűbb őszi kirándulóhelyei

Az ország egyre nagyobb térségében színeződnek át szépen lassan a fák levelei. Ősszel a fák levelei festik színesre a tájat országszerte, én pedig megpróbáltam összeszedni hazánk legvarázslatosabb kirándulóhelyeit a következő hónapokra.

Miért fontos a hyaluronsav?

Sokszor mondjuk, hogy mi bizony nem dőlünk be a csodát ígérő krémeknek és kozmetikumoknak, hiszen jól tudjuk, nincs ilyen szer, mégis eladhatóvá válik egy kence, ha több divatos kifejezéssel ruházzuk fel.

Megduplázza a mozgás hatását, ha ezeket eszed edzés után

Az edzés célja nemcsak a fogyás lehet, de az izomtömeg növelése is. A két folyamat azonban nem zajlik párhuzamosan, mert a testnek az építkezéshez felhasználható extra energiára van szüksége, ami egy kalóriadeficittel rendelkező étrendben nincsen meg. Ahhoz, hogy a sportolásba ölt órák meglátszanak rajtad, az étkezésedet is a céljaidnak megfelelően kell alakítani.

Televíziózási szokások a családban, avagy hogyan tévézzünk okosan a gyerekekkel!

Hogy a „doboz” milyen hatással van a családunkra, legfőképp a gyermekeinkre, azzal pszichológusok, pedagógusok, s különféle tudósok, szakemberek rengeteget foglalkoznak. A kérdés mindig az marad, hogy – mert tiltani nem lehet – hogyan tévézzünk okosan, felelősen, tudatosan a gyerekekkel.