Menü

Élelmi rostok szerepe az egészség megőrzésében

A diétás rostok fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár. Az étrendi rostok fokozott bevitele szignifikánsan csökkenti a szívkoszorúér-betegség, a stroke, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás és bizonyos gyomor-bélrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

A megemelt rostbevitel csökkenti a vérnyomást és a szérum koleszterinszintet, továbbá növeli az inzulinérzékenységet, ami különösen fontos cukorbetegség esetén. Az elhízottaknál a rostbevitel támogatja a fogyást, emellett számos gyomor-bélrendszeri betegség esetén is ajánlott, beleértve a következőket: reflux, nyombélfekély, divertikulitisz, székrekedés és aranyér. A prebiotikus rostok erősítik az immunrendszert. Az étrendi rost bevitele hasonló előnyöket biztosít a gyermekek számára, mint a felnőtteknél. A gyermekek és felnőttek számára ajánlott élelmi rostbevitel 1000 kcal/14 gramm.

Az elhízás, a cukorbetegség és egyéb gyomorpanaszok is megelőzhetőek rostban gazdag táplálkozással. Az élelmi rostok, köztük az útifűmaghéj (más néven psyllium) rendszeres fogyasztása bizonyítottan csökkenti a szív- és érrendszeri elváltozások, a cukorbetegség, valamint az elhízás gyakoriságát. Ennek egyszerű a magyarázata: a rostok késleltetik a szénhidrátok felszívódását, és növelik az inzulinérzékenységet, továbbá az étkezés utáni vércukorszint is kevésbé ugrik meg. Azzal, hogy ösztönzik a táplálék áthaladását a bélben, csökkenti a mérgező anyagok felszívódásának valószínűségét.

Melyek ezek az élettani hatások?

1. Vízkötő képesség

2. Toxikus anyagok megkötése

3. Az emésztő enzimek aktivitásának csökkentése

4. A felszívódás késleltetése

5. Epesavak megkötése

6. Szérumkoleszterin-szint csökkentése

7. A széklet tömegének növelése

A pektin a koleszterinszint csökkentésében, a cellulóz és a lignin a vastagbél funkció szabályozásában, a hemicellulóz és a pektin a zsírháztartásban játszik szerepet.

A rosthiányos táplálkozás veszélyei

1. Székrekedés

2. Divertikulózis (a vastagbélfal kiboltosulása)

3. Vastagbél polip és -rák

4. Epekőbetegség

5. Magas vérzsírszinttel járó kórképek

6. Elhízás

7. Cukorbetegség

Rostban gazdag élelmiszer forrásként tartjuk számon a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyereket és sütőipari termékeket. A zöldség- és főzelékfélék közül a petrezselyemgyökérnek, a sárgarépának, a karalábénak és a káposztaféléknek van magas rosttartalmuk. A gyümölcsökben leginkább a pektin fordul elő, s rosttartalmuk azért jelentős, mert viszonylag többet fogyasztunk belőlük.

Smoothie, szigorúan házilag!

A smoothie nem olyan rég jött divatba. Ezek a kiváló turmixok nemcsak telítenek, laktatnak, egészségesen és fitten tartanak, fogyasztanak, rostokkal és vitaminokkal látnak el, hanem finomak is. Az egészséges verziók alatt persze nem a bolti értendő.

Légy egy napra vegán!

Sokak fejében a vegán szó automatikusan magával vonzza a bonyolult, drága és nehezen megoldható kifejezéseket. De ennek nem kell így lennie, hiszen a vegán recepteket elkészíteni néha könnyebb is, mint a hagyományosokat.

Ráérős főzés

Ha abban a szerencsés, avagy kevésbé szerencsés helyzetben vagy, hogy sok időt tölthetsz az otthonodban, esetleg van egy-két ráérősebb napod, próbálj ki valami olyat, amire néha sajnálod az idődet. Gyors ételek, gyors étkezés, gyors főzés helyett próbáld ki a lassú ételek, hosszú étkezés, ráérős főzés kombinációját. Adjuk meg a tiszteletet az ételnek, amit készítünk és fogyasztunk!

Sütőporral készült egyszerű finomságok

Íme pár gyorsan elkészíthető, egyszerű desszert, sós sütemény receptje.

Gyógyteák, a természet kincsei

A gyógyteák pozitív hatása már régóta ismert. Amikor betegek vagyunk, vagy bármilyen kisebb egészségügyi panaszunk van egy jól kiválasztott teafű is sokat segíthet!