Menü

Hidratálás és sport: izotóniás italok vagy víz?

Azt tudjuk, hogy testünk kb. 70-80 százaléka vízből áll, így láthatjuk, mennyire fontos víz a szervezetünknek. Kulcsfontosságú számunkra a folyadékfogyasztás.

Legalább 8-10 pohár víz elfogyasztása ajánlott napközben, de aki edz, sportol, fizikai munkát végez azoknak még többet kell többet kell inniuk, mivel többet izzadnak, de vajon csak vizet igyanak a sportolók, vagy szükséges időnként sportitalokhoz, izotóniás italokhoz nyúlni? A sportitalok hidratálnak és energiát adnak, ha egy óránál tovább tartó intenzív edzésen veszünk részt. Aki kevesebbet edz, nekik elegendő a sima víz is.

A sportitalokat úgy is nevezik, hogy izotóniás italok, s az a feladatuk, hogy elegendő szénhidrátot, elektrolitot tartalmazzanak, ezáltal vissza tudják pótolni az edzés során elvesztett anyagokat.

Az izotóniás italok mellett megnevezhetjük még a hipertóniás és hipotóniás italokat. Mi a különbség köztük?

A hipertóniás italokról azt kell tudnunk, hogy koncentráltabbak, mint a vér, ez azt jelenti, hogy magasabb koncentrációban tartalmaznak szénhidrátokat.

A legtöbb regenerációs ital ebbe a kategóriába esik, további proteinnel, vitaminokkal kibővítve.

A hipertóniás italok használata olyan alkalmakkor javasolt, amikor a fő célunk, hogy kalóriákat juttassunk be, amilyen gyorsan csak lehet, például sportolás előtti szénhidrát töltéskor és sportolás utáni visszatöltéskor és regenerációkor. Ez az ital sűrűbb, mint az edzés és verseny alatt használt italok.

A hipotóniás italokról azt kell tudni, hogy ezek szoktak a leggyorsabban felszívódni a véráramban, igaz ezek nyújtják a legkevesebb mennyiségű szénhidrátot, s koncentrációjuk alacsonyabb a vérnél.

Mikor érdemes használni hipotóniás italokat? Akkor, amikor a fő célunk a hidratáció nagy mennyiségű energia szerzése helyett.

A hipo- és izotóniás italok a legideálisabbak sportolás közben, mivel ezeket hasznosítja a szervezet a leggyorsabban, míg a hipertóniás italokat a szervezet először a saját folyadékraktáraival felhígítja, míg azok izotóniásak lesznek.

Kutatások azt mutatják, hogy akár 1%-os dehidratáltság már jelentős változást okozhat a testhőmérsékletben, míg 2%-os dehidratáltság jelentősen lecsökkenti a teljesítményt. Tehát ahhoz, hogy hatékonyan tudjon működni testünk, kulcsfontosságú, hogy a megfelelő folyadékszintünket fenntartsuk.

Fontos elmondani, hogy ha magas intenzitású edzést végzünk, akkor érdemes sportitalt fogyasztanunk, ugyanis ha nem sportolunk intenzíven, s mégis sportitalokat iszunk, akkor magas cukor-, és szénhidráttartalmuk miatt pluszkilókat szedhetünk fe!!!

A dehidratáció egyébként a vizeletünkön is meglátszik, fontos figyelni arra, hogy folyadékszintünket magasan tartsuk edzés során. Igyunk egy vagy két pohár vizet óránként, amíg vizelet újra halvány színű lesz.

Martinka Dia

Tudnivalók a laktózérzékenységről

Élelmiszerekkel kapcsolatos intoleranciák miatt sokan kényszerülnek arra, hogy a családétól eltérő, esetenként bonyolultabban elkészíthető ételeket fogyasszanak. Ilyen például a tejcukor-érzékenység is, ami alaposan megnehezíti az étrend összeállítását, vagy éppen a mindennapos bevásárlást is.

Aromaterápia gyógyító ereje

Az illóolajokat terápiás, gyógyító céllal is alkalmazzák: az ellazulás, pihenés, regenerálódás mellett egyes panaszok kezelése, megelőzése, kellemetlen, fájdalmas tünetek enyhítése is használják. Lássuk, melyik illóolaj, mire jó!

A bulimia kezelése és tünetei

Ahogy az anorexia nervosa esetében, úgy a BN esetében is négy feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy a fentebb leírt állapotot kórosnak minősítsük:

Lassú anyagcsere? Gyorsítsuk fel!

Mi okozhat lelassult anyagcserét? Hogyan gyorsíthatjuk fel? Íme néhány jól bevált módszer az anyagcsere gyorsítására.

Napfényvitamint a vírusok ellen

A D- vitamin a kutatások szerint jelentősen csökkenti a koronavírussal való megfertőződés és az intenzív kezelés esélyét. Mennyi D-vitaminra van szükség az egészségünk megőrzéséhez? Hogyan mivel pótoljuk?