Menü

Tippek túlköltekezés ellen II.

Az előző cikkemből kiderült, hogy mit tehetünk azért, hogy kevesebb fölösleges holmi kerüljön a kosarunkba és több pénz maradjon a pénztárcánkban, most pedig a túlköltekezés ellen ígért cikkem második része következik. (anyu, becsszó, én is nagyon figyelek)

Első tanács, amiről mondjuk én leszoktam, pedig jó bevált, a bevásárlólista!

No meg az ahhoz való ragaszkodás. Semmi akciós ágyneműhuzat garnitúra, vagy női pizsama, esetleg futócucc a lidliben, semmi kifutó modell a futócipők polcain, semmi fociskártya a fiamnak, csak mert nyafog érte - és valójában 5 percig játszik vele -, a férjemnek pedig nincs újabb barkácsszerszám, jobb, ha meg sem nézi az ember a katalógust, prospektust.

A bevásárlólistát pedig ne éhesen írjuk és ne is menjünk korgó gyomorral bevásárolni.

Folyamatosan mérlegeljük szükségleteinket! Jóllakottan vásároljunk, különben egy halom kajával térünk haza, aminek a fele lejár és kidobjuk.

Ne tévesszen meg bennünket az egyet fizet, kettőt vihet akció, mert ezt az árengedményt más termékek árába fogják beépíteni, de mindenképp mi fizetjük meg.

Nem és nem és nem megyünk gyerekkel vásárolni.

Ha igen, akkor sem! Garantált az anyagi csőd.

Vásárláskor számoljunk utána, hogy az az ár hány grammra vonatkozik, valóban akciós, tényleg annyira megéri, hogy most be kell tárazni belőle?

Nézzünk bele otthon időnként a szemetesbe! Mennyi kenyér és zsemle landol a kukában, lejárt joghurt, vagy penészedett kenyér, sajt, lejárt felvágott, amit nem fogyasztottunk el, csak akkor és ott a boltban úgy éreztük (éhesen persze), hogy ezt, de megkóstolnánk és azt is, meg emezt is.

Minimalizáljuk a kísértést!

Manapság már minden percben reklámok és vásárlása ösztönző üzenetek sokaságával találkozhatunk: hírlevelek, kihagyhatatlan akciók bombáznak minket smsben, emailben, okostelefonunkon. Érdemes kikapcsolni az értesítéseket és letiltani a promóciós hirdetéseket.

A megfontolt vásárlással időt, pénzt és pazarlást spórolhatunk meg magunknak és a környezetet is kíméljük a kevesebb hulladék termelésével. Ha pedig nem éhesen megyünk bevásárolni, kevesebb csoki, cukor, szelet és nasi landol a kosarunkban, aztán a pocakunkban, végül rajtunk pluszkilóként.

Martinka Dia

A karácsony üzenete a rohanó világban

A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.

Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében

A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat

Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít

Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”

Az ünnepi asztal csapdái

Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.

Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben

Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.