Menü

Ami miatt rosszul indul a napod

Az mindenkinek ismerős érzés, mikor a legjobb álmunkból kell felkelni az ágyból, kora reggel, még sötétben, a melegből, a jó puha takaró alól, a kényelmes testhelyzetünkből, s az ablakot kitárva, nem is a legbarátságosabb idő fogad. Talán épp esik is. Talán még hétfő is van. Bizony ebből szép kihozni a legjobbat. Néhány tipp, mellyel jobban indul a reggel.

Első hiba, amit elkövetünk, higgyék el, a szundi gomb. Úgy négyszer. Pedig semmivel sem könnyebb a „még öt perc” eltelte után kimászni az ágyból. Jobb döntésnek bizonyul, amikor azonnal felülünk az ágy szélére és nem hagyjuk, hogy visszahúzzon a lustálkodás. Ilyenkor vajon hányan gondolják rajtam kívül, hogy „jaj miért is nem feküdtem le este előbb?”

Szundi gomb tehát kilőve.

Friss levegő! Oxigéndús, frissítő, éltető, hatalmas szippantások. A napindítás és a „magunkhoz térés” fontos mozzanata az, hogy kinyitjuk az ablakot. Elhúzzuk a függönyt. Felhúzzuk a redőnyt. Szívunk „pár slukkot” a legfrissebb levegőből.

A mai világban nincs sok idő hétköznap a reggeli meditációra, de pár perc kikapcsolódásra annál inkább. Néhány mély, nagy levegő csökkenti a stresszt.

Ami számomra a reggelt leginkább tönkre teheti, az a rohanás. A kapkodás. Három gyerekkel könnyen átcsaphat káoszba bármely reggeli elindulás, ha nem kelek időben, ha nem készítem ki a ruhákat, ha nem tervezek, ha nem számolom hozzá, hogy lefagyott a kocsi, deres a szélvédő, nagyobb a forgalom. Időben kell elkezdeni a reggelt. Hogy ne érjen váratlanul a sok Murphy törvény, ami miatt mégiscsak kapkodásba válthat bármely gondosan előkészített reggel. Keljünk tehát korábban! Vagy még egy negyedórával annál is korábban.

A tervezés és előkészítés stresszmentesíti a reggeleinket, kevésbé leszünk feszültek ébredés után.

Ébredjünk egy jó napindító zenére!

Állítsuk be kedvenc dalunkat ébresztőnek, akár énekelhetjük is. Kutatások bizonyítják, hogy az éneklés jó érzést keltő hormonokat termel, mint endorfin és az oxitocin, és ettől jobb kedvvel indulhat a reggelünk.

Igyunk ébredés után egy pohár vizet. A víz fogyasztása különösen fontos reggel, az emésztés beindításáért, a hidratáltságunkért.

Reggel azonnal kütyü…laptop…telefon…tablet. NE! Kell egy kis idő, amíg kizárjuk a médiát, sokkal nyugodtabban indul a napunk. Arról nem is beszélve, hogy a „csak három üzenetre válaszolok” elveszi az értékes időnket, ami a reggeli rohanásban sokszor később kapkodást okoz.

Reggeli! Nem csak üres frázis, meg elcsépelt közhelyes tanács. Aki éhes, ingerült. Aki éhes, nem tud koncentrálni. Aki éhes és evés helyett két erős kávét dob be, tönkreteszi a gyomrát. Aki éhes és nem eszik, a szervezetét éhezteti. Aki éhes és nem eszik, egész nap nassol.

Aki reggel megadja a módját egy tápanyagdús reggelinek, a cukorbetegséget előzi meg, a szívbetegségeket kerülheti el, s vitamindús üzemanyaggal látja el a szervezetét.

A végére hagytam a legfontosabbat, s ha az egész cikkből ennyi lesz csupán, amit megjegyez a kedves olvasó, már megérte. Értékeljük azt, amink van. Amit megadott nekünk az élet. Amiért megküzdöttünk. Amit elértünk. Mindezért pár éve még mit nem adtunk volna. Pár éve ezek voltak a legfőbb kívánságaink. Nos, szólok: megvannak. Szinte minden megvan, amit akkor szerettünk volna. Amiért most elfelejtünk hálásnak lenni. Holnap reggel ugye eszünkbe jut?

Martinka Dia

Hogyan győzhetjük le az őszi fáradtságot?

A tavaszhoz hasonlóan ősszel is sokakon úrrá lesz a tartós fáradtság, és az állandó levertség. Hosszabb távon pedig a depresszió. Ez ráadásul párosul a hűvös és borongós őszi időjárással. Mit tehetünk ellene?

Baj ha túl sok fehérjét fogyasztunk?

Tény, hogy a magas fehérjetartalmú étrendek mostanában nagyon divatosak, különösen a fogyni vágyók és a sportolók körében népszerűek, azonban arról is beszélni kell, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás egyáltalán nem jó és nem egészséges hosszútávon.

Mit jelent a túlfogyasztás és mit tehetünk ellene?

„Az emberek jelenlegi fogyasztásukat tekintve úgy élnek, mintha 1,7 Föld állna rendelkezésünkre, pedig csak ez az egy bolygónk van” – idézem Antal Alexát, a WWF Magyarország kommunikációs vezetőjét. A túlfogyasztás korunk egyik legnagyobb problémája, melynek száma országonként más és más.

A Pomodoro technika – tanulj többet, ugyanannyi idő alatt!

A megfelelő minőségű alvás nagyon fontos a hatékony tanulás szempontjából, mindössze arról van szó, hogy egy kicsit szervezni kell. Ennek pedig az egyik kulcsa a Pomodoro módszer. A következőkben tehát arról lesz szó, hogy hogyan használd ki jobban a tanulásra szánt időt.

Mozgás lefekvés előtt – pro és kontra

Nagyon megosztó téma, hiszen gyakori tanácsként azt halljuk, hogy jobb, ha nem edzünk lefekvés előtt, mert megzavarhatja az alvásukat, másfelől viszont azt mondják, hogy az esti edzések ugyanolyan egészségesek és hatékonyak, mint a reggeliek és nincs semmi baj az elalvás előtti sporttal. Most akkor, hogy is van ez?