Menü

Antioxidánsok a konyhában

Mi az az antioxidáns? Tehetjük fel mindjárt a cikk elején a kérdést. Antioxidáns alatt azokat a természetes vegyületeket értjük, amelyek képesek gátolni, vagy lassítani a káros oxidációs, bomlási folyamatokat.

Az oxidánsok, szabad gyökök olyan oxigénhiányos molekulák, amelyek károsíthatják az egészséges sejteket, oxigént „rabolnak” az egészséges sejtektől, az antioxidánsok azonban képesek megakadályozni az egészséges sejtek károsodását.

Bizonyos élettani helyzetekben (például stressz, betegség) ezeknek a károsító anyagoknak a mennyisége megnő, ilyenkor nagy szükség van antioxidánsokra.

Léteznek olyan fűszerek, melyek rendelkeznek ezzel, s nem csak ízletesebbé teszik ételeinket, hanem egészségesebbé is.

Sokan nem tudják, hogy jó néhány fűszerünkre igaz, hogy gazdag polifenol források, és ezáltal kiváló antioxidánsok. Ezek a fűszerek javítják az erek rugalmasságát, tágulási képességét, csökkentik az érelmeszesedést, magas vérnyomást, keringési betegségek kialakulását.

E fűszerek hatékonyságát nemzetközi szabvány alapján határozzák meg.

Az O.R.A.C. érték egy nemzetközileg elfogadott, hitelesített, szabadalmaztatott szabványrendszer, melyet 1997-ben vezettek be és az élelmiszerek antioxidáns kapacitásának mértékét jelzi. Egy átlagembernek szakemberek szerint ez az érték 5-12 ezer között van naponta.

Magas antioxidáns tartalmú fűszereink a legtöbb háztartásban, konyhában megtalálhatóak.

Antioxidáns az oregánó. Az olasz konyha jellegzetes fűszerét számtalan ételhez, leveshez, mártáshoz használhatjuk.

Az oregano antioxidáns tartalma – 175,295 ORAC/100 g

A rozmaring a húsokhoz illik, de burgonyára és halételek készítéséhez is kiváló.

A rozmaring antioxidáns tartalma- 165.280 ORAC / 100 g

A kakukkfű is népszerű és sokoldalú fűszer. Salátaöntetek, levesek, pörköltek, sültek, tojás alapú ételek, tészták ízesítésére ajánlott.

A kakukkfű antioxidáns tartalma – 157.380 ORAC / 100 g

A kurkuma semmiképp nem maradhat ki a felsorolásból, az indiai fűszer antioxidáns tartalma – 127.068 ORAC / 100 g

Az orvosi zsálya remekül illik sült zöldséghez, húshoz és halhoz, de tejszínes szószok, levesek és pörköltek ízesítésére is alkalmas. Antioxidáns tartalma- 119.929 ORAC / 100 g

A fent említett fűszereket talán eddig is ismertük és használtuk, de talán nem tudtuk, hogy ebből a szempontból is érdemes fogyasztani őket. Egészségünk érdekében használjuk bátrabban és gyakrabban ezeket a fűszereket. Egészségünkre!

Sokak kedvenc gyümölcse, a banán

A banánt rengetegen szeretik, édes íze, puha állaga és könnyed szállíthatósága miatt. Ezen felül az egészségünkre is számos pozitív hatással bír, sportolók is előszeretettel fogyasztják és rengeteg recept alapja is.

Teával az egészségért

Akár egy megfázásról, influenzáról vagy hétköznapi stresszről van szó, a tea mindig jó alternatív megoldás. Ha igazán hatékonyak akarunk lenni, a tea fajtáját sem hagyjuk figyelmen kívül, hiszen mind valami másra van jó hatással.

Sajtok szerte a világból

A népszerű cheddar, trappista és mozzarella sajtokon kívül még nem is igazán próbáltál ki más sajtot? Akkor itt az ideje, mert nagyon sok isteni sajtfajta van még a világon, kár lenne őket kihagyni…

Ínycsiklandozó lazacos fogások

Lazacot ritkán eszünk, pedig ez a rózsaszínű húsú, gazdag ízű hal számtalan módon elkészíthető. Jól illik hozzá a spenót, a sóska, tésztával, tejszínnel, zöld fűszerekkel is harmonizál.

Tehéntej helyett: növényi tej

A növényi tejek nagyon népszerűek, de mivel elég sokféle létezik belőlük, nem olyan egyszerű a választás. Nézzük is meg, melyik, milyen hatással van egészségünkre.