Menü

Hidegzuhany – talán mégsem olyan rossz?

Bár a legtöbb ember inkább meleg, vagy már-már forró vízben szeret fürdeni, a hidegnek is megvannak a maga előnyei. Igaz, télen talán a legkevésbé egy hideg vizes zuhanyzásra vágyunk, azonban pozitív hatásairól talán már hallottunk. Felfrissít, felébreszt, javítja a vérkeringést. De pontosan mi és hogyan történik a szervezetünkben hirtelen hideg hatására?

A hideg vízzel való fürdésnél természetesen nem jéghideg vízre kell gondolnunk. Már a 20 fok körüli víz is hidegnek hat és bőven elég ez a hőmérséklet ahhoz, hogy a kívánt hatást elérjük. Már említettük, hogy a reggeli hideg zuhany felébreszt, talán még jobban is, mint a kávé. Ez annak köszönhető, hogy egy tulajdonképpeni stressz, sokk éri a szervezetet, aminek hatására hirtelen megemelkedik a pulzusszám és fokozódik a sejtek oxigénfelvétele. Persze az éberség elhanyagolható hozadéka ennek a módszernek, hiszen ennél jóval lényegesebb változásokat is okoz ez a nem túl kellemes, de annál egészségesebb szokás.

A leggyakoribb érv a hideg vizes zuhanyzás mellett az, hogy javítja a vérkeringést. Ezt úgy éri el a szervezet, hogy a hideg vízzel érintkező bőrfelszínben található erek összehúzódnak, csak úgy, mint amikor fázunk odakint. Ezzel egy időben a mélyebb rétegekben lévő erek kitágulnak, mivel a szervezet igyekszik fenntartani a test állandó hőmérsékletét, ezt pedig a véráramlás fokozásával tudja csak elérni. Természetesen ez visszafelé is működik. Itt arra gondolunk, hogy egy forró fürdő például csökkenti a vérnyomást, lassítja a véráramlást, mivel a bőrfelszín közelében lévő erek meleg hatására kitágulnak.

Szintén nem elhanyagolható „mellékhatása” a hideg víznek, hogy javítja a közérzetet. Ennek több oka is van, de elsősorban talán annak tudható be, hogy a hideg zuhany hatására aktiválódik a vegetatív idegrendszerünk szimpatikus része. A vegetatív idegrendszer, ha úgy tetszik az a része az idegrendszerünknek, amit nem tudunk befolyásolni akaratunkkal. A szimpatikus idegrendszer pedig az a része, ami stresszhelyzetben aktiválódik. Ez azt jelenti, hogy ha vészhelyzet van, a szervezet az energiáit a vész elkerülésére, megoldására fordítja és felfüggeszti például az emésztést és az anyagcserefolyamatokat. Hideg zuhany hatására tehát aktiválódik a szimpatikus idegrendszer, aminek eredményeképp több vér jut az agyba és fokozottabb figyelem és koncentráció figyelhető meg.

Balogh Emese

A sikeres vállalkozás titkai

A legjobbnak vélt ötlet a zsebünkben, elegendő forrás a számlánkon, lelkesedésünk töretlen, belevágunk egy saját vállalkozásba.

Y és a Z generáció a munkaerőpiacon

A vállalatok folyamatosan keresik az ideális megoldást a fiatal tehetségek kiválasztására és megtartására. Az igazi kihívás a cégek számára – még úgy is, hogy az Y és Z generációs munkavállalók egyre többen vannak a munkaerőpiacon – a tehetségek megszólítása és érdeklődésének felkeltése a szervezet és a munka világa iránt.

Tippek a frontot okozó tünetek ellen

Az időjárás, a frontok alakulása sokunk életét befolyásolja napi szinten, akár tudunk róla, akár nem. Vannak ugyanis, akik nem is hozzák összefüggésbe az időnkénti elviselhetetlen fejfájásukat, ízületi fájdalmaikat, rossz közérzetüket, például egy közelgő melegfront érkezésével.

Szabadtéri sportok a lezárások idejére

Igaz, még mindig érvényben vannak a korlátozások, azonban a tavasz is megállíthatatlanul közeleg. Egyre jobb idő van, nekünk pedig szükségünk van a friss levegőre és a testmozgásra. Egyrészt mentálisan, másrészt pedig az immunrendszerünk szempontjából sem árt, ha rendszeresen sportolunk.

Önfejlesztő applikációk

Mai rohanó világunkban sokszor a saját dolgainkat is nehéz fejben tartani. Nincs időnk órákat olvasni, kikapcsolódni, de főleg nem önfejlesztő tevékenységeket végezni. Napjaink igényeihez igazítva, szinte mindenre van már applikáció, így az önfejlesztésre is van tömörített megoldás.