Menü

Hidegen sajtolt olajok hatásai

Mint az köztudott, az ember egészsége nagyban függ életmódjától és táplálkozásától, sok betegség megelőzhető helyes életmóddal, melybe a hidegen sajtolt növényi olajok remekül beilleszthetőek, hiszen támogatják a szervezetünket, ugyanis gazdagok telítetlen zsírsavakban, ásványi anyagokban és vitaminokban.

A növényi olajok a természet kifogyhatatlan kincsei.

Valójában mit jelent a hidegen sajtolás?

A hidegen sajtolás egy folyamat, melynek során nem alkalmaznak magas hőmérsékletet, ezáltal nem csökkentik az olajok vitamin- és ásványi anyag tartalmát.

A magokat préselik, azaz sajtolják, az így kinyert olaj pedig semmilyen adalékot, vegyszert, vagy színezőanyagot nem tartalmaz.

Általában naponta 1-2 teáskanálnyi hidegen sajtolt olaj fogyasztása ajánlott az egészségünk érdekében.

A legismertebb olajok a ligetszépe olaj, melyet elsősorban a kozmetikai és gyógyászati célokra használnak, enyhítheti a menstruációs panaszokat, csökkenti a vércukorszintet, hasznos ízületi problémák esetén, jól működik a kialakult bőrproblémák kezelésénél.

A máriatövis olaj a májtisztításra jó, de jótékony hatással lehet a cukorbetegségek kezelésében is.

A tökmagolaj erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, jó a prosztatamegbetegedésekre, székrekedésre, megkötik a szabadgyököket, késleltetve az öregedést.

A lenmagolaj igen gazdag omega-3 zsírsavakban, különösen alfa-linolénsavban. A lenmagon kívül a kendermag, a chiamag és a diófélék is tekintélyes mennyiségű alfa-linolénsavat tartalmaznak. A lenmagolaj serkenti az agyműködést és a vérerek munkáját, segíthet orvosolni a migrént, és a csontritkulás megelőzésében is fontos szerepet játszik.

A mákolaj E-vitamin tartalma rendkívül magas, ezen kívül tartalmaz kalciumot, magnéziumot és vasat is. A mákolajnak több kedvező hatása van: csökkenti a trombózis és az embólia kialakulásának lehetőségét, növeli a szellemi teljesítőképességet, vérnyomás csökkentő hatással bír, gyorsítja a sebgyógyulást, idegerősítő, nyugtató és altató hatású.

A dióolaj linolsav-tartalmának immunrendszer-erősítő hatást tulajdonítanak. Csökkenti a koleszterinszintet, a vérrögképződést, a trombózisveszélyt. A bélgörcs ellen is jó a dióolaj, hasmenés ellen is. Magas az Omega-3 és Omega-6 zsírsavtartalma. A dióolajból naponta 1 evőkanállal fogyasszanak a felnőttek és napi 1 kiskanállal a gyerekek.

Az olívaolajat is használhatjuk főzésre, párolásra és hirtelen sütésre, ám bő olajban sütésre nem javasolt. A lenmagolajat és az extra szűz olívaolajat leginkább salátakészítés során alkalmazzuk. A dióolaj, a szezámolaj és a mogyoróolaj salátakészítésre kiváló, míg a tökmagolaj salátakészítésre, szendvicsek ízesítésre, tálaláskor levesek díszítésére használható.

5 étel, amit sosem szabadna mikróban újramelegíteni

Akár ételmérgezést is okozhatnak, ezért jobb annyit főzni belőlük, amennyi egyszerre elfogy.

Spenótos ételek a főzeléken túl

A spenót igazi vitaminbomba, természetes vasforrás. Bár számos jótékony hatása van, igencsak megosztó étel, sokan nem szeretik a krémes spenótfőzeléket. A spenótból nem csak főzeléket készíthetünk, feldobhatjuk vele a tésztaételeket, salátákat és még a húsokat is.

Ételcsoport, mely garantáltan segít a vércukorszinten tartásában!

Ha néhány egyszerű dolgot változtatunk a bevásárlókocsi tartalmán, annak komoly hatása lesz a vércukor szabályozásának képességére, az étvágyra és a keringési rendszer állapotára is.

Finomságok édesburgonyával - válogatás

Az édesburgonya az utóbbi időben nálunk is egyre elterjedtebb - mutatjuk, mi mindent csinálhatsz belőle!

Így hat ránk a csípős paprika

A paprika közismerten igen magas C-vitamin-tartalmú zöldség. Számos más vitamint és fontos növényi hatóanyagokat - karotinoidokat, luteint, likopint, zeaxantint - tartalmaz, így fogyasztása mindenképpen egészséges.