A hatékony tanulásról
- Dátum: 2021.06.05., 08:28
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- aktivitás, fejlesztés, gondolkodás, motiváció, szellem, tanulás, technika, tudás
Mint kiderült, a legtöbb diák főként a könyvei és a jegyzetei újraolvasása útján próbál tanulni; a pszichológusok laborkísérleteinek ill. a diákok körében végzett éles megfigyeléseinek eredményei azonban egyaránt azt mutatják, hogy ez egy nemcsak, hogy nem hatékony tanulási módszer, de borzasztóan rossz hatásfokú tanulási módszer.
Az aktív tanulási stratégiák – így például tanulókártyák használata, vázlatrajzok készítése és az önmagunknak feltett kérdések – ennél sokkal hatékonyabbnak bizonyultak. A különböző témakörök vegyítése ill. a tanulási folyamat hosszabb időkereten belüli elosztása szintén jó ötletnek bizonyult.

1) Ne az újraolvasásra alapozz!
A legtöbb diák úgy próbálja memorizálni az anyagot, hogy egyszerűen csak újraolvassa az olvasmányokat és a jegyzeteit. A kutatási eredmények azonban egyértelműen jelzik, hogy ez nem tartozik a hatékony tanulási módszerek közé. Ez a fajta tanulási technika csak nagyon kevéssé segíti elő a tanulást és a maradandó emlékképződést.
Azok a hallgatók, akik újraolvastak egy adott tananyagot, semmivel sem bizonyultak hatékonyabb tanulóknak azoknál, akik csak egyszer olvasták el azt.
Amikor az ember először olvas el valamit, nagyon sok mindent megért és leszűr belőle. Amikor azonban újraolvassa ugyanazt a szöveget, azt már végig az “igen, igen, ezt már tudom” érzésével teszi, így az újraolvasás kifejezetten felszínes.
2) Tegyél fel magadnak kérdéseket!

Lényegesen hatékonyabb tanulási módszer, ha elolvasod az anyagot egyszer, aztán arra vonatkozó kérdéseket teszel fel magadnak.
A tanulást és az emlékképződést ugyanis leginkább az információ újbóli lekérdezése, előhívása segíti elő. Mi több, a kérdések hozzásegítenek a tudásod elmélyítéséhez is. Az ilyen kérdések ugyanis kifejtős választ, alaposabb magyarázatot igényelnek. Ezek átgondolásával és megfogalmazásával is csiszolódik az anyag a fejedben, jobban megérted, jobban rögzül és tovább meg is marad.
3) Kösd össze az új tudást a már meglévővel!
Hatékony tanulás az eredménye annak a tanulási stratégiának, ha úgy olvasod újra az anyagot, hogy folyamatosan kapcsolatokat keresel a leírtak és a már meglévő ismereteid között.
Ez is – a régi és az új tudás összekapcsolása – nagyban fokozza a tanulás hatékonyságát.
4) Rajzold le az információt!

Jó tanulási technika az is, ha diagramokat, modelleket vagy folyamatábrákat készítesz.
Minden aktív tanulási módszer, amelynek során te magad teszed érthetővé az anyagot saját magad számára – nagyon sokat segít a tanultak tényleges rögzítésében. Ilyenkor ugyanis ténylegesen foglalkozol a dologgal, elmerülsz benne, és nem csak passzívan szemléled kívülről.
Szerző: Udvari Fanni
A rágógumizás titkai: stresszoldás vagy csak rossz szokás?
A rágógumizás napjaink mindennapjainak szerves része, és sokan úgy vélik, hogy nemcsak az éhség csillapítására szolgál, hanem a stressz csökkentésében is hatékony lehet. De vajon tényleg olyan jótékony hatású a rágózás, mint ahogy a közvélekedés tartja?
Kutyák ovisa és szállodája – minden, amit a napközikről és panziókról tudni kell
Ha valaha is előfordult, hogy egész nap dolgozott, és közben azon gondolkodott, vajon mihez kezd otthon egyedül a kutyája, akkor érdemes megismerkednie a kutyanapközi és kutyapanzió szolgáltatásokkal. Ezek a lehetőségek kifejezetten azoknak a gazdiknak szólnak, akik szeretnék biztosítani kedvencük számára a megfelelő gondoskodást és társaságot akkor is, amikor éppen nem tudnak velük lenni.
„Hygge” – a dánok boldogságának egyik kulcsa
Ahány nép, annyi szokás, legyen az gasztronómia, orvoslás, vagy életfelfogás. A dánok ezutóbbiban kifejezetten jók, de hogyan csinálják?
Óraátállítás – kinek áldás, kinek átok?
Október végén ismét elérkezik az idő, amikor egy órával visszaállítjuk a mutatókat, és ezzel hivatalosan is átlépünk a téli időszámításba. Sokan örülnek a plusz egy óra alvásnak, de a valóságban ez a látszólag apró változás sokkal több szervezetet megvisel, mint gondolnánk.
Hétköznap vagy mindennap? A munkarendek harca a 21. században
A modern multi cégek korszakában egyre több vita bontakozik ki arról, hogy melyik beosztás szolgálja jobban az ember és a gazdaság érdekeit. A klasszikus, állandó 8–4 és 9–5 rendszer, vagy a rugalmasabb, akár hétvégi műszakokat is magába foglaló struktúra. Bár mindkettő ugyanarra a 8 órára épül, a különbség nemcsak az órák számában, hanem az életstílusban és a mentális hatásokban is rejlik.