Menü

A hatékony tanulásról

Mint kiderült, a legtöbb diák főként a könyvei és a jegyzetei újraolvasása útján próbál tanulni; a pszichológusok laborkísérleteinek ill. a diákok körében végzett éles megfigyeléseinek eredményei azonban egyaránt azt mutatják, hogy ez egy nemcsak, hogy nem hatékony tanulási módszer, de borzasztóan rossz hatásfokú tanulási módszer.

Az aktív tanulási stratégiák – így például tanulókártyák használata, vázlatrajzok készítése és az önmagunknak feltett kérdések – ennél sokkal hatékonyabbnak bizonyultak. A különböző témakörök vegyítése ill. a tanulási folyamat hosszabb időkereten belüli elosztása szintén jó ötletnek bizonyult.

1) Ne az újraolvasásra alapozz!

A legtöbb diák úgy próbálja memorizálni az anyagot, hogy egyszerűen csak újraolvassa az olvasmányokat és a jegyzeteit. A kutatási eredmények azonban egyértelműen jelzik, hogy ez nem tartozik a hatékony tanulási módszerek közé. Ez a fajta tanulási technika csak nagyon kevéssé segíti elő a tanulást és a maradandó emlékképződést.

Azok a hallgatók, akik újraolvastak egy adott tananyagot, semmivel sem bizonyultak hatékonyabb tanulóknak azoknál, akik csak egyszer olvasták el azt.

Amikor az ember először olvas el valamit, nagyon sok mindent megért és leszűr belőle. Amikor azonban újraolvassa ugyanazt a szöveget, azt már végig az “igen, igen, ezt már tudom” érzésével teszi, így az újraolvasás kifejezetten felszínes.

2) Tegyél fel magadnak kérdéseket!

Lényegesen hatékonyabb tanulási módszer, ha elolvasod az anyagot egyszer, aztán arra vonatkozó kérdéseket teszel fel magadnak.

A tanulást és az emlékképződést ugyanis leginkább az információ újbóli lekérdezése, előhívása segíti elő. Mi több, a kérdések hozzásegítenek a tudásod elmélyítéséhez is. Az ilyen kérdések ugyanis kifejtős választ, alaposabb magyarázatot igényelnek. Ezek átgondolásával és megfogalmazásával is csiszolódik az anyag a fejedben, jobban megérted, jobban rögzül és tovább meg is marad.

3) Kösd össze az új tudást a már meglévővel!

Hatékony tanulás az eredménye annak a tanulási stratégiának, ha úgy olvasod újra az anyagot, hogy folyamatosan kapcsolatokat keresel a leírtak és a már meglévő ismereteid között.

Ez is – a régi és az új tudás összekapcsolása – nagyban fokozza a tanulás hatékonyságát.

4) Rajzold le az információt!

Jó tanulási technika az is, ha diagramokat, modelleket vagy folyamatábrákat készítesz.

Minden aktív tanulási módszer, amelynek során te magad teszed érthetővé az anyagot saját magad számára – nagyon sokat segít a tanultak tényleges rögzítésében. Ilyenkor ugyanis ténylegesen foglalkozol a dologgal, elmerülsz benne, és nem csak passzívan szemléled kívülről.

Szerző: Udvari Fanni

Egy alma, nálunk idén tizenhárom szelet – egy régi magyar szokás üzenete

A karácsony előtti napokban sok családban kerül elő újra egy-egy régi magyar szokás, amely talán egyszerűnek tűnik, mégis mély jelentéstartalommal bír. Ilyen a szenteste felszeletelt alma hagyománya is, amely generációkon átívelve őrizte meg helyét az ünnepi asztalon.

Karácsonyi dalok történetei – magyar és világsikerek a fenyőfa alatt

A karácsonyi zenék minden évben ugyanazokat az érzelmeket hozzák felszínre: meghittséget, nosztalgiát, közösségi élményt. Kevesen gondolunk bele, hogy ezek a dalok nemcsak hangulatot teremtenek, hanem évszázadokon átívelő történeteket is hordoznak – Magyarországon és a világ más részein egyaránt.

A karácsony üzenete a rohanó világban

A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.

Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében

A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat

Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít

Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”