Menü

Miért szednek sótablettát a futók?

Sokan esküsznek rá, mások pedig egyáltalán nem használják. De most akkor kell vagy sem? Mire jó a sótabletta?

Aki sportolt már életében az tapasztalhatta, milyen mikor izomgörcs lép fel, esetleg hányás, zavartság, izomgyengeség kíséretében. Ezeket a tüneteket leggyakrabban a szervezetünk elektrolit egyensúlyának felborulása okozza. Szervezetünk hőt termel, amit verejtékkel ad le.

Az elektrolit egyensúly akkor bomlik meg, ha nem pótoljuk megfelelően az izzadsággal elveszített létfontosságú ásványi anyagokat.

A futók többsége nyári melegben sótabletta segítségével, vagy más úton pótolják az elveszített ásványi anyagokat, de nemcsak a futók, bármely más fizikai munkát, más testmozgást végzőknek is gondoskodniuk kell az elektrolit pótlásról, mert szervezetből távoznak az izzadtsággal az ásványi anyagok, elektrolitok is.

Elektrolit például a só, a magnézium, a kalcium vagy a kálium. Ha sporttevékenység után csak vizet iszunk, nem pótoljuk, amit elvesztettünk és máris borul az egyensúly.

A hidratációra, a vízpótlásra is óriási szükség van, de a sóbevitel is fontos, ugyanis a szervezetünk sokkal nehezebben hidratálódik, ha nem kap elegendő elektrolitot.

A só (nátrium) az egyik legfontosabb elektrolit, ételekkel és italokkal is lehet pótolni, de a legegyszerűbb módszer sótabletta formájában bevenni.

A sótablettát a futók a nagy nyári melegben szokták alkalmazni, vagy hosszabb, kimerítő edzés esetén. Egy egyórás könnyebb sporttevékenység alkalmával el lehet tekinteni a sópótlásról, de ha félmaraton fut valaki 35 fokban, akkor bizony óránként pótolni kell az elektrolitot, mert a szervezetnek igénye lesz rá, azonban leginkább félmaratoni, maratoni vagy annál hosszabb távokon javasolják a sótablettát, izotóniás italokat.

A sótablettát sem szabad túladagolni, az előírt mennyiséget túllépve gyomorproblémákkal kell megküzdjünk, ami épp nem hiányzik mondjuk egy futóversenyen.

Én magam óránként szoktam egy sótablettát bevenni extrém nyári melegben, vagy 15 km feletti táv teljesítésekor, illetve intenzív edzések esetén. A sótabletta tartalmazza a sportolók számára kulcsfontosságú elektrolitokat a hatékony hidratáció és regeneráció érdekében.

A sóvesztést meg lehet állapítani könnyen, elég az edzés után ránézni a futóruhánkra, sapkánkra, lehet látni, hogy rászáradt a kicsapódott só, de az is jele lehet, ha edzés után a sós mogyorót, sós ételeket kezdjük el kívánni.

Természetesen mindenkinek magának kell kikísérleteznie, hogy melyik terméket milyen adagolásban kell szednie, mely sporttevékenységnél és milyen hőmérsékleti tényezőknél, hogy a sóháztartása egyensúlyban maradhasson.

Fáradtság és energiahiány okai és kezelése természetes módszerekkel

Mai felpörgött és rohanó világunkban gyakran érezzük azt, hogy fáradtak és kimerültek vagyunk. Az energia és a motiváció hiánya gyakran nem csak kimerültséget és kiégést okoz, hanem komolyabb fizikai tünetekkel vagy akár betegségekkel is járhat.

A délutáni, esti túlevés okai

Egész nap tartod magad, ügyesen eszel, mértékletesen, aztán hazaérve előbb vagy utóbb étel után nézel, és ott valami megborul. Elveszik a kontroll és jön a délutáni/esti túlevés.

Módszerek a hatékony tanuláshoz

A magyarok átlag életkora 75 környékére tehető. Ebből rosszabb esetben 8, jobb esetben pedig legalább 16 évet tanulással töltünk. Tanulni azonban nem mindenki szeret, és nem is egyenlő hatékonysággal tud. Egyes tanulási technikák és módszerek viszont bizonyítottan megkönnyítik a tanulást.

Őszi sporttippek

Javában benne vagyunk az őszben, a ködös reggelekben, az esősebb délutánokban, a capuccinos délelőttökben, de a hétvégi biciklizésekben, a napsütötte, erdei túrákban is tarkabarka levelek között. A szabadtéri sportolás legjobb időszaka.

A mellrák elleni küzdelem!

A mellrák nem egy egyik napról a másikra kialakuló és hirtelen áttétet adó betegség, tehát a rendszeres szűréssel időben felfedezhető és kezelhető, gyógyítható! Nagyon fontos az önvizsgálat és a szűrés, mert szó szerint életet ment!