Menü

Édes, mint a méz

Van, aki a kávéjába teszi, mások az arcukra kenik, teában ismert leginkább, de süteményekhez is használjuk, meg úgy egyénként is, ki hinné, hogy mi mindenre jó a méz!

Hogy megédesíti az életünket, az biztos, a gyerekek összevesznek rajta ki nyalja le a kanalt, úgyhogy be is kell szerezzek egy mézcsurgatót.

A méz egy természetes édesítőszer, amely egyébként sokkal egészségesebb, mint a cukor és bár egészségesnek joggal nevezhető, diétásnak, fogyókúrásnak semmiképp, mert hizlal, s a cukorbetegek sem fogyaszthatják, ettől függetlenül sok pozitív hatást is kifejthet a szervezetünkben.

A méz gazdag aminosavakban és B-vitaminokban is bővelkedik, ezek mind létfontosságúak, nem mondanék le egyikről sem.

Ami az ásványi anyagokat illeti, kalciumot, rezet, vasat, magnéziumot, mangánt, foszfort, káliumot és cinket tartalmaz, de C-vitaminban is gazdag, amely meg egy erős antioxidáns, így a szavazatok egyöntetűen a méz mellett állnak, hiába magas a cukortartalma.

Azt nem tudom számontartjuk-e, hogy a méz antibakteriális hatású, ami azt jelenti, hogy elősegítheti a gyorsabb sebgyógyulást. Talán ilyen formában eddig nem gondoltunk a mézre a konyhánkban.

A mézzel kapcsolatban bebizonyosodott, hogy rendszeresen fogyasztva csökkenti az asztma tüneteit, én pedig a refluxra hallottam a repceméz jótékony hatását.

Nagyon sokféle méz létezik ma már forgalomban, egyik ezek közül a sötét színű hajdinaméz, magas az antioxidáns tartalma. Az összes méz közül talán ennek a legmagasabb.

A sötétebb mézek (pl. fenyő, pitypang) gazdagabbak ásványi elemekben, vasban, rézben és mangánban.

A virágméz világosabb színű, az egyik legfinomabb ízvilág, de a mézkedvelők szeretik az akácmézet és a manukamézet is. Ez utóbbi a manuka fa méze, ennek őshazája Ausztráliában van, ez a fajta méz pedig magas antibakteriális tulajdonságokkal bír.

A méz jót tesz az emésztésnek, s a vérkeringésnek, ugyanis tisztítja a vért, érdemes minden nap egy kis kanállal elszopogatni belőle.

A méz mellett megemlítendő a propolisz és a virágpor szerepe is, a propolisz a méhek ragasztója, gyógyító hatású anyag. A virágpor pedig minden életkorban értékes táplálék. Minden fontos anyag megtalálható benne, amit a virágok és a növények tartalmaznak, nagyon értékes termék és tökéletes táplálék.

Már említettük, hogy a mézet többféleképpen is használhatjuk, kávéba, teába, süteményekbe, desszertekbe, arc és hajpakolásokba, sebek gyógyítására és fertőtlenítésére és még sorolhatnánk.

Mai ismereteink alapján a méz közel 70-féle gyógy- és fiziológiai hatással bír, melyet érdemes ismernünk és használnunk, kivéve, akiknek fogyasztása valamilyen okból (cukorbetegség, allergia) nem ajánlott.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.