Menü

Andropauza – azaz a férfi változókor

Igaz, kicsit több, mint 80 éve tudunk az andropauza, azaz a férfi változókor létezéséről, azonban még ma is keveset hallani erről a természetes biológiai folyamatról. Míg nőknél jól ismert tünetei vannak és számos praktikát és tippet olvashatunk ezek enyhítéséről és kezeléséről, addig a férfiak esetében kevésbé látványos változásról van szó és nem is hallani annyit róla.

A férfiak esetében a szervezetnek ez a fajta hormonális „takarékra állása” sokkal lassabb folyamat, mint a nők esetében. Utóbbi mindössze pár évig tart, míg férfiaknál akár több évtizedig is elhúzódhat. Akár 40 éves kor körül elkezdődhet, ám azért nem érezhető különösebb hatása ilyen korán, mert nagyon lassan megy végbe. A vér tesztoszteron koncentrációja évente csak 1%-kal csökken átlagosan, ami azt is jelentheti, hogy 60, vagy akár 80 éves korban esik csak ki a normális tartományból az érték.

Az alacsony tesztoszteron-szint tünetei közé tartozik a nők esetében is megfigyelhető libidó csökkenés, fáradékonyság és a hőhullámok. Ezek mellett megfigyelhető a merevedési zavar, impotencia, test- és szeméremszőrzet megritkulása, hasi elhízás, illetve a csökkenő izomtömeg. Másodlagos tünetként jelentkezhet vérszegénység, demotiváltság, a koncentrációképesség és a memória romlása, valamint hangulatingadozás, depresszió és alvászavarok.

A tesztoszteronszint csökkenése egyéb betegségek kockázatát is megemelik, ilyenek például a szív- és érrendszeri betegségek és a csontritkulás is. Persze a kor előrehaladtával ezek közül a tünetek közül sokat okozhat akár más betegség, vagy akár a túlsúly is, így mindenképpen fontos tényező az egészséges életmód és a rendszeres mozgás, ami segíthet az egész folyamatot lelassítani.

Különösen jó hatással van a D-vitamin, az omega-3 zsírsav és a szénhidrátban szegény, fehérjében pedig gazdag ételek fogyasztása, mivel ezek csökkentik a vérben az SHBG fehérje mennyiségét. Az SHBG fehérje a változókor hatására jelenik meg a vérben és megköti a szabad tesztoszteront, így csökkentve annak mennyiségét a vérben.

Kimutatták azt is, hogy a testmozgás stimulálja a tesztoszterontermelést, ám nem a hosszú kardió edzések, amik hosszú ideig fokozottan veszik igénybe az összes nagyobb izmunkat, sokkal inkább a súlyzós, izometrikus edzés a legmegfelelőbb erre. A szexuális aktivitás is növeli a tesztoszterontermelést, viszont, ha alacsony a hormon szintje, akkor a nemi vágy is csökken.

Légzőgyakorlatok, amelyek nyugtató hatásúak

A stresszfaktorokat nem tudjuk elűzni,, azon azonban dolgozhatunk, hogy kezelni tudjuk saját érzelmeinket, illetve mérsékeljük a feszültséget. Nagyszerű és könnyen elsajátítható stresszkezelő módszer például a légzőgyakorlat, amelyből számtalan változat ismert, így tényleg mindenki megtalálhatja a neki leginkább megfelelő típust. Az alábbiakban a Women's Health gyűjtése alapján ismertetünk néhányat, és mindenkit arra biztatnánk, hogy kísérletezzen bátran - mentális és lelki egészsége érdekében megéri.

Ganglion– dudor az ízületeken

Sokszor érezhetünk ízületeinknél fájdalmat, egy-egy mozdulat is nehezünkre eshet, de van úgy, hogy már nem csak fájdalom, hanem fizikai jel is látható, ez pedig utalhat ganglion cisztára.

Napégés – így kezeld

Már nem csak nyáron jelentenek gondot a napsugárzás okozta bőrproblémák, a napégés lehet enyhe, de lehet súlyos is. Adunk pár tippet, hogyan kezeld, ha bőrödnek túl sok volt a napból.

A torokfájás okai

A torokfájásnak számos, rendkívül szerteágazó oka lehet, és nem árt tudni, hogy a torokfájás nem önálló betegség, hanem egy tünet. A panaszt okozó betegségtől függően változhat a fájdalom jellege szerint: gombócérzés, viszketés jelentkezhet és lehet fájdalmas a nyelés is. Az intenzitását tekintve is változatos lehet, az egyszerű kellemetlenségtől a súlyos, alig elviselhetőig változhat.

Az ínhüvelygyulladásról

Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.