Menü

Savanyúság: egy köret, aminek nem csak az íze jó

A savanyúság rengeteg pozitív tulajdonsággal rendelkezik egészségünk szempontjából, bár ez attól is függ, hogyan készítik el, valamint attól is, hogy mit tartósítunk ilyen módszerrel, hiszen más vitaminok és tápanyagok vannak mondjuk a paprikában, mint a káposztában, de egységesen elmondható, hogy a savanyított ételek jó hatással vannak a szervezetünkre, ráadásul télen nagy segítség az immunrendszerünk számára, amikor nincs idénye ezeknek a zöldségeknek.

Van, aki a savanyúuborkának nem tud ellenállni, van, aki a cékláért rajong, de a káposzta és a vegyes savanyúság sem hiányozhat egy éléskamrából sem. A tartósítás történhet ecetes-cukros vízben, de fermentálással vagy sós lében való tartósítással is kifejti a savanyúság jótékony hatásait. De mik is ezek pontosan?

Először is a savanyúság az elkészítés módjából adódóan telis-tele van jótékony baktériumokkal és probiotikummal, amik támogatják a bélflóra egészségét és javítják az emésztést. A bélflóra egyensúlya nagyban függ a benne található baktériumok egyensúlyától, hiszen nem csak olyanok léteznek, amik ártanak nekünk, hanem hasznosak is, amik segítik a megfelelő emésztést és a tápanyagok felszívódását.

A bélflóránk egyensúlyának megőrzésével az immunrendszerünk és idegrendszerünk működését is támogatjuk, hiszen ezek egészségi állapota nagyban függ attól, hogy megfelelően tudnak-e lebontódni, majd felszívódni a szükséges tápanyagok.

A probiotikumok persze nem csak az bélflóra egyensúlyának megőrzésében segítenek, mivel akadnak köztük olyanok is, amik a koleszterinszintet normalizálják, illetve olyanok is, amik a vérnyomás stabilizálásában és a szív-és érrendszer védelmében is szerepet játszanak.

Ha például céklából készült savanyúságot fogyasztunk, a bennük található antioxidánsok áldásos hatásait is élvezhetjük, ami nem más, mint hogy védi a sejteket az öregedés folyamatától és segíti a sejtek regenerációját a sejtkárosító hatásokkal szemben.

Az ecetes lében tartósított savanyúság a vércukorszintre van pozitív hatással, mivel nem ugrásszerűen emeli meg a vércukorszintet, hanem egyenletesen a normális érték körül tartja a következő étkezésig. Az ecet egyébként az inzulinérzékenységet is javítja, valamint hamarabb érezzük magunkat jóllakottnak, ami akár a testsúlycsökkentésben is segíthet.

A vegyes savanyúságok esetében természetesen a benne található zöldségek, mint például a paprika, paradicsom, uborka és káposzta tápanyagai is hasznunkra válhatnak. Ezek egészen pontosan a C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin, antioxidánsok, probiotikumok és ásványi anyagok.

Így küzdd le az édesség utáni sóvárgást

Szinte mindenki tudja milyen, amikor megkívánunk valami édeset. Ez teljesen normális, azonban mi a helyzet azzal, amikor szinte sóvárgunk utána?

Elhanyagolt csodaszerünk – a homoktövis

Bár ősszel mindig előkerül, egész évben érdemes fogyasztani a homoktövist, hiszen számtalan panaszra és betegségre kínál megoldást.

A szívgyógyító galagonya nyomában

A galagonya virágos hajtás végéből, vagy a galagonya bogyójából készült tea nemcsak erősíti és nyugtatja a szívet, hanem a rendetlen vérnyomásra is jótékony hatással van. Hogyan fogyasszuk?

Az étkezési kovaföld egészségügyi előnyei

Mi az, ami elsőre eszedbe jut a mentáról? Talán az édes illata és hűvös íze. A mentol az, ami a menta karakteres aromáját adja. Levelét frissen vagy szárítva teák, italok, zselék, fagylaltok, szirupok ízesítésére használják.

Miért isszuk a gyomorkeserűket?


A gyomorkeserűk nevét nagyon helyesen kapcsolják össze sokan a gyógynövényekkel. Nagyszüleink idején bevett szokás volt, egy kiadós étkezés után egy korty gyomorkeserűt elfogyasztani. Én magam nem szeretem őket, de sokszor mégis gyógyírt jelentenek bizonyos problémákra. Melyek a gyomorkeserűk előnyei, mire használjuk, miért lehet szükség rájuk?