Menü

A folát egészségügyi előnyei

A folát és a folsav szavakat gyakran egymás szinonímájaként használják. S bár ez általában rendben is van, fontos, hogy megértsük a kettő közötti lényeges különbségeket! A folát és a folsav is a B9-vitamin egy-egy formája, és nélkülözhetetlen az egészséghez.

Különösen a zöldségekben (pl. brokkoli, avokádó, okra, cékla, karfiol, zeller, spárga, kelbimbó, sárgarépa, sötét zöld levelű zöldségek) és gyümölcsökben (pl. citrusfélék) található meg. A folsav viszont a szintetikus változat, és így természetesen nem lehet egy lapon említeni a szervezet számára közvetlenül hasznosítható foláttal! Egy biztos, az egészség megőrzéséhez elengedhetetlen a B9 valamelyik formája! De az is biztos, hogy a B9 királya a természetes folát!

1. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát

A szív- és érrendszeri megbetegedések esetében mindig számos változóval és környezeti tényezővel kell számolni. Az ismert okok között van egy homocisztein néven ismert fehérje emelkedett szintje is, amely az érfalakat rugalmatlanná, merevvé teszi. Ezáltal súlyosabbá válhat a magas vérnyomás és jelentősen megnövekedhet a koszorúér-betegség vagy a stroke kockázata. A folát, amint arról fentebb is szó volt, könnyen átalakul tetrahidrofoláttá, amelynek pont az a szerepe, hogy lebontsa a homociszteint egy hasznos fehérjére, a metioninra. A metioninnak, a homociszteinnel ellentétben, szívegészség megőrző hatása van.

2. Lassítja az öregedési folyamatokat

A mentális képességeink megőrzése már önmagában egy tényező az öregedésgátlás folyamatában, de a folát még ennél is többet tud. Például hatékonyan növeli a szervezet oxidatív stressztűrő képességét, ami egy fontos szempont az anti-aging harcban.

3. Támogatja az egészséges várandóságot és a magzati fejlődést

A folát rendkívül hasznosnak bizonyult a várandóság időszakában, csökkentve az idegcső záródási rendellenességeket, beleértve a nyitott gerincet is, ami a neurális cső tökéletlen bezáródása miatt alakulhat ki. Ezen túl, fogantatás előtti rendszeres pótlása mérsékli az ajak- és szájpadhasadék/nyúlajak farkastorok kockázatát, valamint a születés előtt kialakuló magzati szívhibákat is. Nem utolsósorban, csökkenti a koraszülés rizikóját és javítja a magzat születési súlyát. Szóval, mindenképpen érdemes meggyőződni arról, hogy kellő mennyiségű és folátban dús, zöldlevelű zöldséget fogyasztunk, valamint, hogy olyan multivitamint szedünk, ami folátot tartalmaz, és így kellő védelmet biztosítunk a születendő gyermekünknek.

4. Csökkenti a daganatok kialakulásának veszélyét

Már talán köztudott, hogy egy sejt (vagy sejtcsoport) állandó növekedése, osztódása daganatos megbetegedések kiindulási pontja lehet. Néha a DNS nem megmagyarázható károsodása, kedvezőtlenül befolyásolja a génkifejeződést, ami a sejtek rendellenes mutációit eredményezheti. Ezek a mutációk általában ártalmatlanok, de időnként bekövetkezhet, hogy elindíthatja a daganatos megbetegedés lavináját.

Ideális esetben mindenki folátot és nem folsavat pótol. Több kutatás szól arról, hogy az alacsony folát szint növeli a daganat veszélyét. És ha valaki folsavat pótol folát helyett, a nem átalakított folsav nem csökkenti, hanem még inkább növeli ezt a kockázatot. Nos azért a folát esetében is van a mennyiségre vonatkozó aranyszabály: ne adagold túl és akkor minden rendben lesz.

Készítsünk „smoothie”-t otthon!

Gusztusosak és tény, hogy finomak a boltok polcain sorakozó gyümölcsitalok, de pillanatok alatt elkészíthetők otthon is házilag, s még olcsóbbak, frissebbek is.

Legjobb falatok grillrácson

A grillezés több, mint egy szimpla ételkészítés. Társasági program, családi élmény, csapatépítő tevékenység, s emellett egyenes út a gasztronómiai örömök világába. Sokan alig várják, hogy a hőmérő szála minél magasabbra kúszon és elővehessék a kerti grillsütőt.

Nyári méregtelenítés természetesen

A nyár tökéletes időszak arra, hogy testünket felfrissítsük és méregtelenítsük. A friss, szezonális gyümölcsök és zöldségek, valamint a megnövekedett fizikai aktivitás lehetőséget adnak arra, hogy egészségesebb életmódot folytassunk. Ebben a cikkben a méregtelenítés alapjairól, előnyeiről, valamint könnyen elkészíthető nyári italokról is kaphatunk tippeket.

Vérnyomáscsökkentő ételek

A magas vérnyomás hazánk egyik kiemelkedő helyen álló egészségügyi problémája, de nem csak Magyarországot érinti, hanem világszerte sok gondot okoz. Nézzük, hogy mit tehetünk ellene étkezésünkkel.

Miért fontos a B12 vitamin?

A vitaminok elengedhetetlenek az egészséges testi, szervi és pszichés működésünkhöz, nem lehet eleget hangsúlyozni fontosságukat. Egyik ezek közül a B12 vitamin, aminek sokféle jótékony hatása ismert.