Menü

Ezért együnk halat rendszeresen!

Nagyon sokszor hallottuk és talán vettük is tudomásul a fenti tanácsot, hiszen mindenki tudja, milyen egészséges a halfogyasztás, azonban mégsem kerül rendszeresen a tányérunkra, talán vannak, akiknek csak karácsonykor szerepel a menüjében, pedig hetente legalább három alkalommal lenne jó fogyasztani valamilyen halfélét.

Nálunk ma, nagypénteken éppen halászlé lesz a menü, de bevallom én sem tartozom a heti háromszor halat fogyasztók körébe, sajnos. Pedig a halhús alacsony energiatartalmú, könnyen emészthető, nagyon egészséges étel. Teljes értékű fehérjét tartalmaz, zsírtartalma alapján léteznek sovány és zsíros típusok: a sovány halhús könnyebben emészthető, ám a zsíros több A- és D-vitamint tartalmaz.

A halhúsban telítetlen zsírsavak találhatóak, melyek segítik az idegműködést, a hormontermelést, szabályozzák a koleszterinszintet, jótékony hatásúak az immunrendszer működésére, hozzá járulnak a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatának csökkentéséhez. A többszörösen telítetlen omega-3 és omega-6 zsírsavakat a szervezet nem képes előállítani, ezért élelmiszerekkel kell bevinnünk őket.

A menüben szerepelhet hekk, pontyhalászlé, vagy tengeri hal, halkonzerv, rendszeres fogyasztása hozzájárul az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozáshoz.

Egy 2000-ben elvégzett felmérés szerint azok, akik hetente legalább egyszer fogyasztottak tengeri halat, 52%-kal kisebb volt a szívhalál előfordulása, mint a ritkábban fogyasztók körében. Legjobb élő halat vásárolni, de a konzervek közül is található ízletes és egészséges.

Dietetikusok számtalanszor ajánlják a rendszeres halfogyasztást, melyet nem lehet elégszer hangsúlyozni.

Édesvízi halaink a ponty, harcsa, fogas (más néven süllő), csuka, busa, pisztráng, a tengeri halak a tonhal, lazac, vajhal, pangasius, tilápia, tőkehal, szardínia, hekk, hering.

Fontos, hogy halételt mindig frissen fogyasszunk, az elkészült étel sem tárolható sokáig és mivel a hal szobahőmérsékleten gyorsan romlik, fontos azonnal hűtőben tárolni.

A halak elkészítéséhez számtalan receptet lehet találni, igazán ízletes és változatos ételek készíthetőek belőle, azonban a halak elkészítésének esetében is fontos szempont az ételkészítési technológia. A sovány hal is magasabb zsírtartalmú lesz, s egészségtelenebb, ha panírozzuk és bő olajban kisütjük, szemben azzal, ha megfőzzük.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.