Menü

A színek hatásai a mindennapjainkra

Nemrégiben írtam egy cikket arról, hogy a színek milyen befolyással vannak az emberek mindennapjaira, de nem tértem ki arra, hogy melyik színnel, mit is érhetünk el. A szakemberek szerint, minden színnek van egy jelentése, így figyelembe vehetjük, hogy elérjük céljainkat, vagy megnyugtassuk magunkat, feldobjuk környezetünket, befolyásoljuk viselkedésünket.

A színek pszichológiája egy nagyon érdekes téma, mivel minden érzelemhez társítható egy-egy szín, ami a világon nagyjából mindenhol megegyezik. Például, ha borús, depressziós hangulatunk van, akkor a szürkét, feketét, sötét színeket preferáljuk, ha pedig vidámak vagyunk, akkor világos élénk színeket válogatunk magunk köré, mint a sárga. A színek válogatása tükrözi pszichénk aktuális állapotát.

Az alapszínek a vörös, a sárga és kék, ezek keveréséből jönnek létre az úgynevezett kevert színek. A kéket sárgával keverve zöldet, a sárgát vörössel keverve narancssárgát, a vöröset a kékkel keverve pedig lilát kapunk, ezek adják ki a Goethe-féle hatrészes színkört. Az egymással szembe álló színek jól kiegészítik egymást, vagyis komplementerei egymásnak, ezeket nyugodtan használhatjuk együtt, akár öltözködésben, akár lakberendezésben egyaránt. Ezt a hatot tovább keverhetjük egymással, létrejönnek a harmadlagos színek, melyek a 12 alapszínt adják.

Nem is gondolnánk, hogy mennyire befolyásolnak minket ezek az pró dolgok a mindennapokban, pedig a marketingben is hatalmas szerepet játszanak. Kutatások rámutattak arra, hogy az emberek fele szívesebben olvassa a színes hirdetéseket, mint a fekete-fehéret, hiszen jobban vonzza a tekintetet és hihetetlen, de a vásárlók több, mint 80%-a dönt egy termék megvásárlásánál az adott áru színe alapján. Ezért világítják meg különböző színű és erősségű lámpákkal a zöldséget és gyümölcsöt is. Ki ne járt már volna úgy, hogy kiválogatta a szép, piros paradicsomot a boltban és mikor hazaért, akkor döbbent rá, hogy ez bizony még éretlen, világos színű. Ez azért történhet meg, mert a boltok tulajdonosai a termékek színével is próbálnak minket a vásárlásra ösztönözni.

Visszakanyarodva az eredi vonalhoz, a színt minden kultúrában más jelentőséggel ruháznak fel, de a pszichológusok mégis arra a megállapításra jutottak, hogy van egy egységes igazság jelentésükben.

Nézzünk néhány színt, melyekkel minden nap találkozunk.

Zöld:

Nyugtató hatással bír, oldja a szorongást, a természetben szinte mindenhol megtalálható, az egészséget és nyugalmat szimbolizálja, azáltal a természet és a béke színe.

Sárga:

Vidámságot teremt, inspirál és serkenti a gondolkodást, segít a koncentrációban, ez a szín emlékeztet bennünket a napfényre, mely melegséget hoz, depresszió ellen kiváló motivátor.

Piros:

Ez a szín magára irányítja a figyelmet, energetizáló hatása van, kalandos, szenvedélyes, erőt és erős köteléket jelent. Mivel erősen figyelemfelkeltő, szívesen használják vész esetén is, csak gondoljunk a piros tűzoltóautókra, vagy a mentőautókon a piros keresztre.

Kék:

A víz és az ég színe, nyugalmat áraszt, az igaz hit szimbólumának mondják, megbízhatóságot ébreszt, ezért szívesen használják cégek logóiban, irodák belső és külső falszínének.

Fehér:

Tisztaság, béke, erkölcsösség, tökéletesség, az új kezdet jelentése. Lakberendezésben az otthon biztonságos, nyugalmas, boldogságot jelképezi, emellett tágítja a teret.

Fekete:

Azt mondják, hogy az élet kezdete és vége, az újjászületés folytonosságát jelenti, ezért is használják a gyász színeként. Többnyire fegyelmezett, erős, befolyásolhatatlan emberek választják környezetükhöz, a divatban pedig meg kell említenünk, hogy a fekete mindenkinek valahogyan jól áll, minden nőnek szüksége van arra a bizonyos „kis fekete ruhára”.

Lila:

Őt nem hagyhattam ki a sorból, hiszen az én kedvenc színem. Spiritualitást, a tudatalatti titkokat, hatalmat és luxust mutat, erőszeretettel használják azon emberek, akik nagyon kreatívak és emellett különcek. (én) Lenyugtatja az elmét és ösztönzi a kreativitást, nőies és romantikus szín.

Bármibe fogunk az életünkben, érdemes utánajárni, hogy milyen színnel fejezzük ki egyéniségünket, vagy, hogy milyen hatást akarunk elérni öltözködésünkben, a marketingben, vagy lakberendezésben, hiszen a színek pszichológiája tudat alatt is meghatározza mindennapjainkat.

Használt ruhát venni menő!

Sokan szeretik a használt ruha piacot, hiszen fantasztikus és egyedi darabok bújnak meg olykor-olykor a túrkálókban, ami manapság már egyáltalán nem kínos dolog.

Mi okozza az utazás utáni depressziót?

Tapasztalták már, hogy nyaralásból hazatérve szomorú hangulatuk lett? Ez az úgynevezett nyaralás utáni depresszió, amely egyáltalán nem ritka jelenség. Szerencsére az ilyenkor fellépő rosszkedv különböző módszerekkel enyhíthető.

Óvjuk okoseszközeinket, gyógyszereinket a melegtől!

Nem csak az emberek viselik nehezen a kánikulát, hanem a technológiai eszközök is megsínylik a szélsőséges időjárást. Az extrém időjárás nem csak az emberek életét nehezíti meg, de használati tárgyainkban is kárt tehet.

Kemping a kertben

Szeretnéd átélni egy kemping hangulatát, de nincs rá lehetőséged, hogy elutazz otthonról? Rendezz be a kertedben egy sátrat, és éld át otthonról a szabadban töltött éjszaka autentikus hangulatát, az otthon közelségének előnyeivel fűszerezve!

Feszültséglevezetés? - Mire jó a stressz?

Azt hihetjük, hogy szükségünk van a stresszre, de közben mégis egyfajta negatív tényezőként gondolunk rá. Holott ha épp megfelelő nyomás helyezkedik ránk, az erőforrásainkat is jobban tudjuk beosztani. Nem utolsó sorban, a stresszes légkörben elért sikereink azok, amelyekre szívesen visszagondolunk: ezek a legnagyobb győzelmeink.