Menü

A színek hatásai a mindennapjainkra

Nemrégiben írtam egy cikket arról, hogy a színek milyen befolyással vannak az emberek mindennapjaira, de nem tértem ki arra, hogy melyik színnel, mit is érhetünk el. A szakemberek szerint, minden színnek van egy jelentése, így figyelembe vehetjük, hogy elérjük céljainkat, vagy megnyugtassuk magunkat, feldobjuk környezetünket, befolyásoljuk viselkedésünket.

A színek pszichológiája egy nagyon érdekes téma, mivel minden érzelemhez társítható egy-egy szín, ami a világon nagyjából mindenhol megegyezik. Például, ha borús, depressziós hangulatunk van, akkor a szürkét, feketét, sötét színeket preferáljuk, ha pedig vidámak vagyunk, akkor világos élénk színeket válogatunk magunk köré, mint a sárga. A színek válogatása tükrözi pszichénk aktuális állapotát.

Az alapszínek a vörös, a sárga és kék, ezek keveréséből jönnek létre az úgynevezett kevert színek. A kéket sárgával keverve zöldet, a sárgát vörössel keverve narancssárgát, a vöröset a kékkel keverve pedig lilát kapunk, ezek adják ki a Goethe-féle hatrészes színkört. Az egymással szembe álló színek jól kiegészítik egymást, vagyis komplementerei egymásnak, ezeket nyugodtan használhatjuk együtt, akár öltözködésben, akár lakberendezésben egyaránt. Ezt a hatot tovább keverhetjük egymással, létrejönnek a harmadlagos színek, melyek a 12 alapszínt adják.

Nem is gondolnánk, hogy mennyire befolyásolnak minket ezek az pró dolgok a mindennapokban, pedig a marketingben is hatalmas szerepet játszanak. Kutatások rámutattak arra, hogy az emberek fele szívesebben olvassa a színes hirdetéseket, mint a fekete-fehéret, hiszen jobban vonzza a tekintetet és hihetetlen, de a vásárlók több, mint 80%-a dönt egy termék megvásárlásánál az adott áru színe alapján. Ezért világítják meg különböző színű és erősségű lámpákkal a zöldséget és gyümölcsöt is. Ki ne járt már volna úgy, hogy kiválogatta a szép, piros paradicsomot a boltban és mikor hazaért, akkor döbbent rá, hogy ez bizony még éretlen, világos színű. Ez azért történhet meg, mert a boltok tulajdonosai a termékek színével is próbálnak minket a vásárlásra ösztönözni.

Visszakanyarodva az eredi vonalhoz, a színt minden kultúrában más jelentőséggel ruháznak fel, de a pszichológusok mégis arra a megállapításra jutottak, hogy van egy egységes igazság jelentésükben.

Nézzünk néhány színt, melyekkel minden nap találkozunk.

Zöld:

Nyugtató hatással bír, oldja a szorongást, a természetben szinte mindenhol megtalálható, az egészséget és nyugalmat szimbolizálja, azáltal a természet és a béke színe.

Sárga:

Vidámságot teremt, inspirál és serkenti a gondolkodást, segít a koncentrációban, ez a szín emlékeztet bennünket a napfényre, mely melegséget hoz, depresszió ellen kiváló motivátor.

Piros:

Ez a szín magára irányítja a figyelmet, energetizáló hatása van, kalandos, szenvedélyes, erőt és erős köteléket jelent. Mivel erősen figyelemfelkeltő, szívesen használják vész esetén is, csak gondoljunk a piros tűzoltóautókra, vagy a mentőautókon a piros keresztre.

Kék:

A víz és az ég színe, nyugalmat áraszt, az igaz hit szimbólumának mondják, megbízhatóságot ébreszt, ezért szívesen használják cégek logóiban, irodák belső és külső falszínének.

Fehér:

Tisztaság, béke, erkölcsösség, tökéletesség, az új kezdet jelentése. Lakberendezésben az otthon biztonságos, nyugalmas, boldogságot jelképezi, emellett tágítja a teret.

Fekete:

Azt mondják, hogy az élet kezdete és vége, az újjászületés folytonosságát jelenti, ezért is használják a gyász színeként. Többnyire fegyelmezett, erős, befolyásolhatatlan emberek választják környezetükhöz, a divatban pedig meg kell említenünk, hogy a fekete mindenkinek valahogyan jól áll, minden nőnek szüksége van arra a bizonyos „kis fekete ruhára”.

Lila:

Őt nem hagyhattam ki a sorból, hiszen az én kedvenc színem. Spiritualitást, a tudatalatti titkokat, hatalmat és luxust mutat, erőszeretettel használják azon emberek, akik nagyon kreatívak és emellett különcek. (én) Lenyugtatja az elmét és ösztönzi a kreativitást, nőies és romantikus szín.

Bármibe fogunk az életünkben, érdemes utánajárni, hogy milyen színnel fejezzük ki egyéniségünket, vagy, hogy milyen hatást akarunk elérni öltözködésünkben, a marketingben, vagy lakberendezésben, hiszen a színek pszichológiája tudat alatt is meghatározza mindennapjainkat.

A fagyöngy – karácsonyi jelkép és gyógyító növény

Mindenki ismeri a fagyöngyöt, amit nem csak a fákon látunk csomókban, hanem leszedve a karácsony egyik jelképe, de ez a növény egy dísznél sokkal több.

A karácsony üzenete a rohanó világban

A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.

Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében

A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat

Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít

Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”

Az ünnepi asztal csapdái

Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.