Menü

Immunerősítés ősszel

Az immunrendszer testünk első számú védekező mechanizmusa. Bár legtöbbször immunrendszer alatt a nyirokkeringést, a nyirokszerveket és az immunsejteket értjük, valójában ennél jóval nagyobb rendszerről van szó. Az immunrendszerünk része a bőrünk is, hiszen fizikai gátként véd a kórokozókkal és a külső anyagokkal szemben. Bőrünkben is találhatók immunsejtek, egészen pontosan mindhárom rétegben, a felhámban, az irhában és a bőr alatti kötőszövetben is. Ezen kívül nem csak az immunsejtek, hanem azok mozgósításában és működésében részt vevő fehérjék és egyéb molekulák, mint például a citokinek vagy az antitestek is az immunrendszer részének tekintendők.

A már említett nyirokkeringés szinte ugyanúgy működik, mint a vérkeringés. A testünk minden részét behálózza és ezen keresztül érzékeli az immunrendszer azt, ha valahol „szükség van rá”, valamint ezen keresztül jutnak el az immunsejtek is oda. Vannak immunsejtek, amik az azonnali reakcióért felelősek és a patogének kiiktatásában van szerepük és vannak, amelyek azért felelnek, hogy a testünk emlékezzen a kórokozóra és legközelebb sokkal gyorsabban tudjon reagálni.

Persze ennél jóval bonyolultabbak valójában az immunfolyamatok, ám ebből is látszik, hogy milyen sokoldalú az immunrendszerünk és mennyire fontos, hogy elsősorban erre támaszkodjunk gyógyszerek helyett.

Immunrendszerünk erősítésével kapcsolatban az első és legfontosabb szabály az egyensúly. Hogy miért? Ha túlságosan óvjuk, nem lesz elég erős, valamint ne feledjük, hogy rengeteg olyan baktérium és mikroorganizmus is él rajtunk/bennünk, amik hasznosak, sőt, elengedhetetlenek testünk egészséges működéséhez. Ha pedig túlságosan sok veszélyforrásnak tesszük ki, legyengülhet vagy éppen ellenkezőleg, túl sokáig fennmarad az immunreakció, ami saját szervezetünkben is kárt tehet, nem csak a patogénekben.

Nem szükséges tehát mindig mindent fertőtleníteni, azonban ügyeljünk rá, hogy mindig alaposan megmossuk a gyümölcsöt és a zöldséget, ne nyúljunk az arcunkhoz koszos kézzel, tiszta és friss ágyneműben aludjunk, megfelelő időközönként cseréljük le a törölközőt a fürdőszobában és portalanítsunk rendszeresen. Ezek általános, hétköznapi dolgok, mégis sokat segíthetnek, hiszen az egészség nem csak belül, kívül is fontos. A tiszta, rendezett környezet pozitív hatással van mind a testi, mind a lelki egészségünkre.

Röviden összefoglalva belülről úgy tudjuk támogatni az immunrendszerünket, ha egészséges életmódot folytatunk. Persze ezt nem is lehetne néhány mondatban összefoglalni, könyvek száza foglalkozik a témával, ám néhány alapvetést azért ki lehet emelni, amik közül az egyik a már fentebb is elhangzott egyensúly, avagy a mértékletesség. Próbáljunk változatosan, sok idényzöldséget- és gyümölcsöt felhasználva étkezni, hiszen immunrendszerünknek rengeteg tápanyagra van szüksége a megfelelő működéshez.

Ezen kívül vannak tipikusan immunrendszert támogató tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok: igyekezzünk ezekből is bevinni a napi referenciaértéket. Az egyik legfontosabb és leggyakrabban hangoztatott vitamin a C-vitamin. Ezt akár táplálékkiegészítő formájában is lehet kapni, de kiváló természetes C-vitamin forrás például a homoktövis. Szintén fontos, különösen ősszel a D-vitamin, amit érdemes K-vitaminnal kombinálva fogyasztani. Az omega-3 zsírsavak is elengedhetetlen részét képezik az erős immunrendszernek: ezeket legjobban halakból, mint például lazac, hering vagy szardínia vihetjük be a szervezetünkbe.

Az étkezés mellett a másik legfontosabb dolog immunrendszerünk szempontjából az, ha rendszeresen végzünk testmozgást. Nem csak az izmoknak van szüksége edzésre, az immunrendszerünk is annál jobban fog működni, minél fittebbek vagyunk, hiszen a rendszeres mozgás javítja az anyagcserét, aminek köszönhetően jobb hatásfokkal tudja felvenni szervezetünk a tápanyagokat.

Talán nem meglepő, ha a táplálkozás, megfelelő vitamin bevitel és sport után az utolsó alappillér az alvás. Akár fejlődő, akár felnőtt, akár idős szervezetről van szó, alvás alatt is fontos folyamatok zajlanak, többek között a regenerálódás. A jó minőségű alvás érdekében persze néhány dologra érdemes odafigyelni. Ne együnk például lefekvés előtt 3 órával már semmit, valamint lehetőleg teljesen sötétben aludjunk.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Egyre több az internetes csaló!

Mindig fontos felhívni a figyelmet az online csalásokra, de most különösen aktuális téma, hogy miért vigyázzanak a netes vásárlásokkal, hogyan ismerhetők fel az internetes csalók!

Hogyan legyünk sikeresek egy rapid randin?

Jelentkeztem egy rapid randira, de mi a jó isten ez az egész? Hogy kell egy ilyen helyen beszélgetni, viselkedni? Sikeres szeretnél lenni az este alatt, de nem tudod, hogy hogyan kezdj hozzá majd a beszélgetésekhez. Értelemszerűen mindenki pozitív visszajelzéseket szeretne kapni. Az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy milyen formában és milyen kérdésekkel érdemes egy ilyen estére felkészülni.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?