Az otthoni munkavégzés előnyei és hátrányai
- Dátum: 2023.03.02., 03:50
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- anyagi szempont, áram, egyensúly, előny, fűtés, hátrány, home office, internetkapcsolat, jelenlét, kiadás, konfliktus, megterhelő, munka, munka-magánélet, munkáltató, munkatárs, munkavállaló, online oktatás, otthoni, reggeli kapkodás, rugalmas, tanulás, utazási költség
A „home office”, vagyis az otthoni munkavégzés jelenségét 2020-ban, a Covid-19 járvány idején ismerhettük meg mind a munka, mind a tanulás terén. Az otthoni munkának/tanulásnak vannak kétségtelenül előnyei, ám hátrányai is, nézzük ezeket!
A home office előnyei között mindenképp említhető, hogy nem jár utazási költségekkel, nem kell szaladni a buszra, megspórolhattuk az utazás díját, ráadásul tovább lehetett reggel aludni. Az otthonlét így azzal is járt, hogy számunkra kellemesebb időben kelhettünk fel, reggeli kapkodás nélkül kezdhettük a napot.
Az otthoni munka kissé rugalmas, hiszen akkor tarthatunk szünetet, amikor akarunk, a háziasszonyok elindíthatják a mosógépet, elkészülhet egy gyors ebéd, hisz otthonról a házimunka egy része is elvégezhető, melyre nem lenne lehetőség a munkahelyen.
Kényelmünket köszönhettük a „home office”-nak, hiszen komfortos ruhában, akár melegítőben is dolgozhattunk, otthoni kellemes körülmények között, nyugodtabb légkörben.
A munkáltató számára előny, hogy nem kell fenntartani az összes irodát, nem kell térítenie a bejárási díjat, mely jelentős mértékben csökkenti a kiadásokat és ha a munkavállaló megbízható dolgozó, akkor a munkavégzés is tud hatékony lenni ebben a formában is.
A „home office” azonban nemcsak előnyökkel, hanem hátrányokkal is jár.
Anyagi szempontból, míg a munkáltatónak csökkentek, a munkavállalónak megnövekedtek a költségei. Otthoni munka esetén a munkavállalót terhelik az olyan költségek, mint az internetkapcsolat, a fűtés, áram, stb. Ezek elsőre talán nem tűnnek jelentős kiadásoknak, ám ha meggondoljuk, a valóságban megterhelik a pénztárcát, hónapos szinten mindenképpen érezhető ennek hatása.
Az online munkavégzés során nincs lehetőség arra, hogy egy munkatárstól vagy egy vezetőtől azonnali segítséget tudjon kérni a munkavállaló, ez megnehezíti a munkafolyamatot, hiszen ha megakadunk, nehezebben kérhetünk tanácsot, mintha az irodában lennénk.
A rugalmas munkaidő, amit a „home office” kínál, hátrány is lehet, hiszen ha napközben elvégezzük a házimunkát, az az idő mind kiesik a munkaidőből, így az elvégezendő feladat estére maradhat, mellyel sérülhet a munka-magánélet egyensúly.
Számomra egyértelműen hátrány, hogy egyfajta elzárkózással járt, amikor világszerte elterjedtté vált az otthoni munkavégzés. Nehezebb társasági életet élni, hiányzik a munkahelyi jó hangulat, a munkát pozitívan befolyásoló munkatársi jelenlét, melyet sokan – én magam is – nagyon fontosnak tartok.
Három gyermekes dolgozó anyukaként, az online oktatás számomra komoly nehézségekkel járt a saját otthoni munkavégzésem mellett. Ezzel nálunk számtalan konfliktus kiütközött, ezért ennek hátrányát én magam egyértelműen éreztem.
A fent említett a nehézségektől eltekintve maga az otthoni munkafolyamat és tanulás elméletileg kiválóan végezhető, a gyakorlatban azonban olykor akadnak vele nehézségek. Mindettől függetlenül a „home office” a jövőben is minden bizonnyal szerepet fog játszani az életünkben, így érdemes tisztában lenni az előnyeivel és a hátrányaival, hogy megfelelően tudjuk kezelni őket.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!