Menü

Csodatévő tejeskávé: csökkenti-e a gyulladást a szervezetben?

Rendelkezhet-e egy olyan egyszerű dolog, mint a tejeskávé gyulladáscsökkentő hatással? Egy új koppenhágai kutatás szerint szemlátomást igen.

Amikor baktériumok, vírusok és egyéb idegen anyagok jutnak az emberi szervezetbe, az immunrendszer reagál: fehérvérsejteket és kémiai anyagokat küld a helyszínre, hogy megvédjen minket. Ez a reakció a gyulladás, ami akkor is megtörténik, ha megerőltetjük az ízületeinket, izmainkat, és különféle betegségek tünete is, többek között a rheumatoid arthritisé.

A polifenol nevű antioxidánsról ismert, hogy megtalálható az emberben, növényekben, zöldségekben, gyümölcsökben. A polifenolokat az élelmiszeripar is használja, hogy az ételek minősége a lehető leghosszabb ideig jó maradjon, illetve megakadályozzák az íztelenség és az avasság kialakulását. Az emberek számára egészséges is, hiszen segítenek az oxidatív stressz leküzdésében.

Sok minden más azonban ismeretlen a polifenolokkal kapcsolatban. Mindezidáig nagyon kevesen vizsgálták, hogyan lépnek kapcsolatba más molekulákkal, például fehérjékkel, illetve mi történik, ha ezt egy ételben teszik, amit mi elfogyasztunk.

Egy új tanulmányban megvizsgálták, hogyan viselkednek a polifenolok, ha aminosavakkal lépnek kapcsolatba. Az eredmények ígéretesek, ugyanis azt figyelték meg, hogy a polifenolok gyulladáscsökkentő hatása az aminosavakkal kapcsolatba lépve még erősebb lesz. Így remélik, hogy ez a hatás az emberi szervezetben is érvényesülhet, ezt azonban először állatokon fogják vizsgálni.

De hogy jön ide a tejeskávé?

Korábbi kutatások során már bebizonyították, hogy a polifenolok hozzákötődnek a fehérjékhez a húsban, tejben és a sörben. A legújabb vizsgálatok azonban azt is kimutatták, hogy a tejeskávéban is megtörténik ez a reakció, tehát a polifenolok hozzákötődnek a fehérjemolekulákhoz. A kávészemek tele vannak polifenolokkal, a tej pedig fehérjében gazdag, ezért ez mindenképpen egy előnyös reakció. Állítólag a reakció olyan gyorsan jön létre, hogy ha meg szeretnék akadályozni a kapcsolat létrejöttét, nehéz dolguk lenne. Innen nézve tehát egy bögre tejeskávé akár még gyulladáscsökkentő hatással is bírhat.

A következő kérdés az, hogy más élelmiszerekben, gyümölcsökben, zöldségekben hogyan jön létre ez a kapcsolat. A kutatócsoportok jelenleg éppen azon dolgoznak, hogyan tudják hozzáadni a megfelelő mennyiségű polifenolt az ételekhez, hogy a legjobb minőséget érjék el.

Néhány tény a polifenolokról:

A polifenolok egy természetesen előforduló antioxidáns csoport, amely fontos az emberek számára. Megelőzik, illetve késleltetik az oxidációt az emberi szervezetben.
Számos élelmiszerben, például zöldségekben, gyümölcsökben, teában, kávéban, vörösborban és sörben megtalálhatóak.
Antioxidáns tulajdonságuknak köszönhetően az élelmiszeripar használni kezdte, hogy minimalizálják az élelmiszerek minőségének romlását.

Forrás: https://www.sciencedaily.com/releases/2023/01/230130090347.htm

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.