Menü

Hogy lehetséges a stressz csökkentése tartósan és hatékonyan?

A stressz kezelése többféleképpen is lehetséges, de nem árt tisztában lenni vele, melyek lehetnek a stressz okai. Aki odafigyel a testi-lelki egészségére, ezzel a stressz ellen is sokat tesz.

A stressz eredetileg egy orvosi szakszó, amely az emberi szervezet által a különféle ingerekre adott nem specifikus válaszreakcióit takarja. Ma már a stressz kifejezést leggyakrabban köznapi értelemben használjuk és tartós idegességet, folyamatos feszültséget értünk alatta. A tartós stressz évtizedek óta ismert betegség, napjainkban azonban olyan gyakori, hogy népbetegségként tartják számon. Sőt, a WHO egyenesen a 21. század egyik legsúlyosabb egészségügyi problémájaként tekint rá.

A stresszkezelés formái

A stressz leküzdésére többféle stratégiát is választhatsz, attól függően, hogy mit állítasz a középpontba.

Problémaorientált megküzdés

Ekkor a stressz hátterében álló probléma megoldása van a fókuszban. Ennek része a probléma elemzése és különféle változatok kidolgozása a megoldásra.

Érzelemközpontú megküzdés

A hangsúly itt nem a probléma megoldásán van, hanem a stressz által kiváltott érzelmek kezelésén. A stresszcsökkentés, a stressz oldása tehát ebben az esetben a probléma által okozott negatív érzelmek megszüntetését jelenti. Ez a stratégia a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ember nem vesz tudomást a problémáról, esetleg különböző pszichoaktív szereket fogyaszt.

Gyakorlati tanácsok a stressz csökkentésére

Töltődj fel!

Kapcsolódj ki, vagyis naponta minimum fél órán keresztül végezz valami olyan tevékenységet, ami igazán feltölt. A legjobb egy olyan hobbi, amibe bele tudsz feledkezni, úgy, hogy közben teljesen kiszakadsz a napi mókuskerékből. Ugyanilyen fontos, hogy fejleszd és ápold a szociális, baráti kapcsolataidat. Vagyis tölts minél több időt mások társaságában.

Próbáld kevésbé mellre szívni

Vegyél egy nagy levegőt, tegyél egy lépést hátra, és gondold át: képes vagy befolyásolni azt, ami kiváltja a stresszt? Ha igen, akkor mit tehetsz a megoldás érdekében? Megtettél mindent, amit lehet?

Ha nem vagy képes befolyásolni, vagy már megtettél mindent, amit az adott körülmények között lehetséges, vizsgáld meg a helyzetre adott reakcióidat. Mennyire indokolt az az intenzitás, amit a stresszhelyzet kivált belőled fizikailag és érzelmileg? Képes vagy csökkenteni ezeket a fizikai és érzelmi reakciókat? Mit tudsz tenni ennek érdekében?

Oszd meg a problémádat másokkal

Ha van egy bizalmasod, akinek időről időre kiöntheted a szíved, az jelentősen képes mérsékelni a téged sújtó stressz szintjét. Ez akkor is igaz, ha az illető érdemben nem tud segítséget nyújtani. Ha pedig olyanhoz fordulsz, akitől segítséget várhatsz, például egy pszichológushoz, az még ennél is jobb megoldás.

Jógázz, meditálj, mozogj

A különféle meditációs technikák, az autogén tréning, a mindfulness és a jóga hatékonyan csökkentik a szorongást és javítják a közérzetet. A rendszeres, intenzív testmozgás pedig a stresszes életmód egyik leghatékonyabb ellenszere.

Ilyenkor számos olyan biológiai folyamat indul be a szervezetünkben, olyan vegyületek, hormonok szabadulnak fel, amelyeknek meghatározó szerepük van a jó közérzet kialakításában.

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.

Mit vigyünk magunkkal és mire figyeljünk túrázáskor?

A túrázás, kirándulás, terepfutás hasznos szabadidős tevékenység és egészséges időtöltés. Sokan nem tudják pontosan, hogy miket kell pakolni a hátizsákjukba, mire kell figyelni, ezért mai cikkünkben tanácsokat hozunk, hogy mi is szükséges egy ideális túrázáshoz.

Hogy közlekedjen a gyerek?

Mire figyelsz, ha átkelsz az úttesten? Hogyan közlekedsz biciklivel? Melyek a fényvisszaverő eszközök? Miért kell bekötni a biztonsági övet? Kinek van elsőbbsége és leginkább: tudod mitől véd meg a bukósisak? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!

Tippek a frissesség megőrzéséhez nyáron

A nyár a pihenés, a természetes felfrissülés, és a szabadtéri tevékenységek időszaka. Azonban a meleg időjárás és a változó napi rutinok miatt fontos, hogy különös figyelmet fordítsunk az egészségünkre és a jólétünkre. Íme néhány hasznos tipp, hogy hogyan maradjunk frissek, és egészségesek a forróságot hozó hónapok alatt.