Mit jelent az impulzusvásárlás és hogyan kerülhetjük el?
- Dátum: 2023.11.17., 03:08
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akció, bevásárlólista, bevásárlótáska, dopamin, elkerül, érzelmi ok, impulzus, impulzusvásárlás, jutalomfalat, kiadás, marketingfogás, módszer, pénzkiadás, többletbevétel, tudatos vásárlás, váratlan, vásárlás szeretete, vásárlási függőség
Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk? Tulajdonképpen arról van szó, amikor hirtelen fellángolás után valami olyasmit veszünk, amit amúgy eredetileg nem is szándékoztunk, nem volt a bevásárlólistán, nem volt előre betervezve a költségvetésbe, mégis megvettük. Ez az impulzusvásárlás.
Megvan a szitu, amikor a bevásárlótáskából otthon kipakolva azt vesszük észre, hogy már megint megvettünk egy csomó mindent, amit is akartunk eredetileg? Olykor még az is kiderül, hogy amiért meg bementünk a boltba, azt pont elfelejtettük és elmaradt. Ez az impulzusvásárlás, mely többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk.
Milyen dolgokat veszünk ilyenkor általában? Rágót a pénztárnál, vagy energiaitalt, egy újabb gyertyát a karácsonyi dekorációhoz, pedig nem is lenne rá feltétlen szükség, hiszen van otthon belőle. Egy akciós dolgot. Egy videójátékot, amit kikönyörög a gyerek. Egy csomag fociskártyát, amíg a pénztárnál várok a fiaimmal. Ezek mind jellemzően a nem feltétlenül szükséges dolgok kategória.
Miért csináljuk?
Például érzelmi okokból, akciók láttán, vagy a vásárlás szeretete végett, mert örömmel tölt el adott termék megvétele. Látjuk, hogy örül a gyerekünk, mely jó érzéssel tölt el. Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk.
Miért vesszük meg a sokadik gyertyát?
Mert például nehéz napunk van vagy volt és szeretnénk meglepni magunkat a nap végén vele, mint afféle jutalomfalat, amivel kicsit kedveskedünk magunknak.
Ha tudatos vásárlók vagyunk, vagy lennénk, akkor ez a fajta impulzusvásárlás nem kapna helyet az életünkben, de a marketinges szakemberek tesznek róla különféle módszerekkel, technikákkal, reklámokkal, akciókkal, hogy a figyelmünket felkeltsék, hassanak az érzelmeinkre és befolyásoljanak, vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.
Az impulzusvásárlás a múlt miatt is kialakulhat, ha például gyerekként nem tanítottak meg valakit a pénzzel bánni, nem alakult ki ez a fajta gondolkodásmód. Persze tudjuk, csábító egy ingyenes kiszállítás, egy egyet fizet kettőt vihet akció, egy villám-árleszállítás, egy jól összerakott marketing.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez az agy egyik boldogságforrása és bizonyos mértékig nincs vele semmi baj, ám ez a fajta vásárlási szeretet vásárlási függőséggé is válhat, ezért tenni kell ellene.
Érdemes átgondolni, valóban szükséges-e az a termék számunkra, vagy összehasonlítani az adott termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, vagy csupán belesétáltunk egy hangzatos marketingfogásba. A legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha bevásárlás előtt végig gondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni és ragaszkodunk a bevásárlólistához.
A hegymászás művészete, avagy hegyek és élmények

Hegymászókat interjúvolni mindig érdekes és izgalmas lehetőség, hiszen ezek az emberek rendkívüli teljesítményeket érnek el. Kíváncsi voltam, hogyan alakul ki ez a szenvedély, milyen a hegymászók élete, mi motiválja őket, milyen élményeik és kihívásaik vannak. Kontár Nándor és Kepsta Viktor hegymászókkal beszélgettem.
A mese, mint megküzdési stratégia

Sokat olvashatunk a mesélés, a mesék pozitív hatásáról, legyen szó az esti sztori hallgatásról, az óvodai történet mondásról vagy a felnőtteknek szóló mesebeli mondákról. Gyakran úgy gondolunk ezen alkotásokra, hogy azért csináljuk, mert a történetek erkölcsi tanítása fontos a gyerekek számára, sokat tanulhatnak belőle, ráadásul a mese a saját nemzeti hagyományunk, kultúránk része, és ezáltal megismerhetünk más nemzeteket, kultúrákat is.
Hogyan építsünk hatékony edzésrutint otthon?

Hogyan kezdjünk el edzeni anélkül, hogy drága bérletet kellene venni vagy edzőterembe járnunk? Aki az otthoni edzésre szavaz, nekik hasznos dolgokat hozunk mai cikkünkben.
Hogyan hat a közösségi média az életmódra?

Hogyan befolyásolja a közösségi média mindennapjainkat és miként találhatunk egészséges egyensúlyt a digitális világ és a valóság között? Hogyan hat a közösségi média az életmódra? Erre keressük a válaszokat.
Hatékony időgazdálkodás a mai modern világban

Hogyan kezelhetjük jobban a napjainkat, hogy több időnk maradjon a fontos dolgokra? Taktikákat kínálunk hatékony időbeosztásra a munka és szórakozás közötti egyensúly megtalálásához.