Mit jelent az impulzusvásárlás és hogyan kerülhetjük el?
- Dátum: 2023.11.17., 03:08
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akció, bevásárlólista, bevásárlótáska, dopamin, elkerül, érzelmi ok, impulzus, impulzusvásárlás, jutalomfalat, kiadás, marketingfogás, módszer, pénzkiadás, többletbevétel, tudatos vásárlás, váratlan, vásárlás szeretete, vásárlási függőség
Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk? Tulajdonképpen arról van szó, amikor hirtelen fellángolás után valami olyasmit veszünk, amit amúgy eredetileg nem is szándékoztunk, nem volt a bevásárlólistán, nem volt előre betervezve a költségvetésbe, mégis megvettük. Ez az impulzusvásárlás.
Megvan a szitu, amikor a bevásárlótáskából otthon kipakolva azt vesszük észre, hogy már megint megvettünk egy csomó mindent, amit is akartunk eredetileg? Olykor még az is kiderül, hogy amiért meg bementünk a boltba, azt pont elfelejtettük és elmaradt. Ez az impulzusvásárlás, mely többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk.
Milyen dolgokat veszünk ilyenkor általában? Rágót a pénztárnál, vagy energiaitalt, egy újabb gyertyát a karácsonyi dekorációhoz, pedig nem is lenne rá feltétlen szükség, hiszen van otthon belőle. Egy akciós dolgot. Egy videójátékot, amit kikönyörög a gyerek. Egy csomag fociskártyát, amíg a pénztárnál várok a fiaimmal. Ezek mind jellemzően a nem feltétlenül szükséges dolgok kategória.
Miért csináljuk?
Például érzelmi okokból, akciók láttán, vagy a vásárlás szeretete végett, mert örömmel tölt el adott termék megvétele. Látjuk, hogy örül a gyerekünk, mely jó érzéssel tölt el. Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk.
Miért vesszük meg a sokadik gyertyát?
Mert például nehéz napunk van vagy volt és szeretnénk meglepni magunkat a nap végén vele, mint afféle jutalomfalat, amivel kicsit kedveskedünk magunknak.
Ha tudatos vásárlók vagyunk, vagy lennénk, akkor ez a fajta impulzusvásárlás nem kapna helyet az életünkben, de a marketinges szakemberek tesznek róla különféle módszerekkel, technikákkal, reklámokkal, akciókkal, hogy a figyelmünket felkeltsék, hassanak az érzelmeinkre és befolyásoljanak, vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.
Az impulzusvásárlás a múlt miatt is kialakulhat, ha például gyerekként nem tanítottak meg valakit a pénzzel bánni, nem alakult ki ez a fajta gondolkodásmód. Persze tudjuk, csábító egy ingyenes kiszállítás, egy egyet fizet kettőt vihet akció, egy villám-árleszállítás, egy jól összerakott marketing.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez az agy egyik boldogságforrása és bizonyos mértékig nincs vele semmi baj, ám ez a fajta vásárlási szeretet vásárlási függőséggé is válhat, ezért tenni kell ellene.
Érdemes átgondolni, valóban szükséges-e az a termék számunkra, vagy összehasonlítani az adott termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, vagy csupán belesétáltunk egy hangzatos marketingfogásba. A legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha bevásárlás előtt végig gondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni és ragaszkodunk a bevásárlólistához.
Tisztítsd a klímát!

Azzal, hogy érkezik a meleg idő, lassan beindítjuk a klímákat, ehhez viszont elengedhetetlen az éves karbantartás, hogy se nekünk, se a berendezésnek ne legyen baja.
A motiváció elvesztésének okai

A motiváció egy rendkívül összetett és sokrétű jelenség, amely számos biológiai, pszichológiai és környezeti tényezőt magában foglal. Az alábbiakban részletesebben is kifejtem a motiváció működését és a legfontosabb összetevőit.
Újraélesztés felnőtteknél – gyerekeknél

Az elsősegélynyújtás életeket menthet, ezért a vizsgán is komolyan veszik, hogy mennyire sajátítottuk el a segítségnyújtás szabályait, azonban az újraélesztés technikáját nem csak a vizsgára készülőknek érdemes elsajátítani.
Vigyázzunk az utakon!

Magyarországon évente 15.000 vadkár történik. Ebből a szempontból az ősz a legveszélyesebb időszak, mert ilyenkorra tehető a vadak párzási időszaka, ilyenkor gyakoribbak a balesetek. Nagy kárunk származhat egy ilyen váratlan találkozásból, ezért különösen óvatosan kell vezetni az érintett útszakaszokon.
A cipődivat jelentősége és folyamatos változása

A divat világában a cipők mindig is kiemelt szerepet játszottak. Van, aki számára ez az a ruhadarab, amit először megnéz egy emberen. Nemcsak praktikus szerepük van, hanem a személyes stílus kifejezésének egyik legfontosabb eszközei is. A kialakításuk folyamatosan változik, követve a társadalmi, gazdasági és kulturális trendeket, miközben a funkcionalitás és a kényelem is kulcsszerepet kell, hogy kapjon.