Mit jelent az impulzusvásárlás és hogyan kerülhetjük el?
- Dátum: 2023.11.17., 03:08
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akció, bevásárlólista, bevásárlótáska, dopamin, elkerül, érzelmi ok, impulzus, impulzusvásárlás, jutalomfalat, kiadás, marketingfogás, módszer, pénzkiadás, többletbevétel, tudatos vásárlás, váratlan, vásárlás szeretete, vásárlási függőség
Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk? Tulajdonképpen arról van szó, amikor hirtelen fellángolás után valami olyasmit veszünk, amit amúgy eredetileg nem is szándékoztunk, nem volt a bevásárlólistán, nem volt előre betervezve a költségvetésbe, mégis megvettük. Ez az impulzusvásárlás.
Megvan a szitu, amikor a bevásárlótáskából otthon kipakolva azt vesszük észre, hogy már megint megvettünk egy csomó mindent, amit is akartunk eredetileg? Olykor még az is kiderül, hogy amiért meg bementünk a boltba, azt pont elfelejtettük és elmaradt. Ez az impulzusvásárlás, mely többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk.

Milyen dolgokat veszünk ilyenkor általában? Rágót a pénztárnál, vagy energiaitalt, egy újabb gyertyát a karácsonyi dekorációhoz, pedig nem is lenne rá feltétlen szükség, hiszen van otthon belőle. Egy akciós dolgot. Egy videójátékot, amit kikönyörög a gyerek. Egy csomag fociskártyát, amíg a pénztárnál várok a fiaimmal. Ezek mind jellemzően a nem feltétlenül szükséges dolgok kategória.
Miért csináljuk?
Például érzelmi okokból, akciók láttán, vagy a vásárlás szeretete végett, mert örömmel tölt el adott termék megvétele. Látjuk, hogy örül a gyerekünk, mely jó érzéssel tölt el. Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk.
Miért vesszük meg a sokadik gyertyát?
Mert például nehéz napunk van vagy volt és szeretnénk meglepni magunkat a nap végén vele, mint afféle jutalomfalat, amivel kicsit kedveskedünk magunknak.
Ha tudatos vásárlók vagyunk, vagy lennénk, akkor ez a fajta impulzusvásárlás nem kapna helyet az életünkben, de a marketinges szakemberek tesznek róla különféle módszerekkel, technikákkal, reklámokkal, akciókkal, hogy a figyelmünket felkeltsék, hassanak az érzelmeinkre és befolyásoljanak, vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.

Az impulzusvásárlás a múlt miatt is kialakulhat, ha például gyerekként nem tanítottak meg valakit a pénzzel bánni, nem alakult ki ez a fajta gondolkodásmód. Persze tudjuk, csábító egy ingyenes kiszállítás, egy egyet fizet kettőt vihet akció, egy villám-árleszállítás, egy jól összerakott marketing.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez az agy egyik boldogságforrása és bizonyos mértékig nincs vele semmi baj, ám ez a fajta vásárlási szeretet vásárlási függőséggé is válhat, ezért tenni kell ellene.
Érdemes átgondolni, valóban szükséges-e az a termék számunkra, vagy összehasonlítani az adott termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, vagy csupán belesétáltunk egy hangzatos marketingfogásba. A legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha bevásárlás előtt végig gondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni és ragaszkodunk a bevásárlólistához.
A karácsony üzenete a rohanó világban
A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.
Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében
A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Az ünnepi asztal csapdái
Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.