Mit jelent az impulzusvásárlás és hogyan kerülhetjük el?
- Dátum: 2023.11.17., 03:08
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akció, bevásárlólista, bevásárlótáska, dopamin, elkerül, érzelmi ok, impulzus, impulzusvásárlás, jutalomfalat, kiadás, marketingfogás, módszer, pénzkiadás, többletbevétel, tudatos vásárlás, váratlan, vásárlás szeretete, vásárlási függőség
Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk? Tulajdonképpen arról van szó, amikor hirtelen fellángolás után valami olyasmit veszünk, amit amúgy eredetileg nem is szándékoztunk, nem volt a bevásárlólistán, nem volt előre betervezve a költségvetésbe, mégis megvettük. Ez az impulzusvásárlás.
Megvan a szitu, amikor a bevásárlótáskából otthon kipakolva azt vesszük észre, hogy már megint megvettünk egy csomó mindent, amit is akartunk eredetileg? Olykor még az is kiderül, hogy amiért meg bementünk a boltba, azt pont elfelejtettük és elmaradt. Ez az impulzusvásárlás, mely többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk.

Milyen dolgokat veszünk ilyenkor általában? Rágót a pénztárnál, vagy energiaitalt, egy újabb gyertyát a karácsonyi dekorációhoz, pedig nem is lenne rá feltétlen szükség, hiszen van otthon belőle. Egy akciós dolgot. Egy videójátékot, amit kikönyörög a gyerek. Egy csomag fociskártyát, amíg a pénztárnál várok a fiaimmal. Ezek mind jellemzően a nem feltétlenül szükséges dolgok kategória.
Miért csináljuk?
Például érzelmi okokból, akciók láttán, vagy a vásárlás szeretete végett, mert örömmel tölt el adott termék megvétele. Látjuk, hogy örül a gyerekünk, mely jó érzéssel tölt el. Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk.
Miért vesszük meg a sokadik gyertyát?
Mert például nehéz napunk van vagy volt és szeretnénk meglepni magunkat a nap végén vele, mint afféle jutalomfalat, amivel kicsit kedveskedünk magunknak.
Ha tudatos vásárlók vagyunk, vagy lennénk, akkor ez a fajta impulzusvásárlás nem kapna helyet az életünkben, de a marketinges szakemberek tesznek róla különféle módszerekkel, technikákkal, reklámokkal, akciókkal, hogy a figyelmünket felkeltsék, hassanak az érzelmeinkre és befolyásoljanak, vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.

Az impulzusvásárlás a múlt miatt is kialakulhat, ha például gyerekként nem tanítottak meg valakit a pénzzel bánni, nem alakult ki ez a fajta gondolkodásmód. Persze tudjuk, csábító egy ingyenes kiszállítás, egy egyet fizet kettőt vihet akció, egy villám-árleszállítás, egy jól összerakott marketing.
Mit tehetünk az impulzusvásárlás ellen?
Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez az agy egyik boldogságforrása és bizonyos mértékig nincs vele semmi baj, ám ez a fajta vásárlási szeretet vásárlási függőséggé is válhat, ezért tenni kell ellene.
Érdemes átgondolni, valóban szükséges-e az a termék számunkra, vagy összehasonlítani az adott termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, vagy csupán belesétáltunk egy hangzatos marketingfogásba. A legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha bevásárlás előtt végig gondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni és ragaszkodunk a bevásárlólistához.
Karácsonyi meglepetések az irodába – amit imádnak majd a kollégák
Karácsony közeledtével minden irodában felmerül a nagy kérdés: mivel lehet úgy meglepni a kollégákat, hogy ne csak a kötelező kör legyen, hanem tényleg mosolyt csaljon az arcokra?
Advent: a lassulás művészete egy zajos világban
Ahogy közeledik az év vége, a városok fényei egyre élesebben rajzolódnak ki a korai sötétedésben, és velük együtt megérkezik az advent hangulata is. Ez az időszak eredetileg a várakozásról szólt – arról a csendes, bensőséges állapotról, amikor nem rohantunk, csak hagytuk, hogy megérkezzen az ünnep.
Négynapos munkahét – Feszített tempó vagy több pihenés?
A négynapos beosztás gondolata régóta kering a közbeszédben, de az utóbbi években lett igazán komoly alternatíva. A modell lényege, hogy hétfőtől csütörtökig tartanak a kötelező teendők, napi nyolc vagy tíz órában. A péntek szabad, a hétvége pedig ezáltal hosszabb és regenerálóbb. A kérdés az, hogy ez a gyakorlatban is működik-e, vagy csak egy jól hangzó ígéret.
Miért hallgatunk még rádiót? – A hang, ami mindig visszatalál hozzánk
A streaming, a podcastok és a nonstop pörgő (rövid) videók korában könnyű azt hinni, hogy a rádió már csak poros relikvia, vagy legfeljebb az autózás kísérőzaja. Ez részben igaz is, azonban ennél sokkal izgalmasabb jelenségről van szó, hiszen rengetegen hallgatják ma is szabadidejükben vagy éppen munka közben.
A „feel-good” étkezés korszaka – amikor a jóllét kerül a tányérra
A modern ember életében az étkezés már messze nem csupán tápanyagbevitel. Egyre többen keresik azokat az ételeket, amelyek nemcsak finomak és táplálóak, hanem mentálisan is feltöltenek. Így született meg a „feel-good” étkezés irányzata, amely új megközelítést ad a mindennapi táplálkozási szokásainknak. Ez a trend nem tiltólistákra, nem szélsőséges diétákra épít, hanem arra, hogy megtaláljuk azt az egyensúlyt, amelyben a testünk és a lelkünk is jól érzi magát.