Menü

9 dolog, ami megkülönbözteti a jó főnököt a rossztól

A főnöki titulust nem adják ingyen, és a vezetői rang sem csöppen csak úgy az ölbe. Ahhoz pedig, hogy valaki kiváló vezető legyen, elengedhetetlen a kollégáival ápolt jó kapcsolat, ami egyben a vállalat fejlődésének kulcsa is.

Élni és élni hagyni. Egy elképzelt világban a vezetés megbízik az embereiben, akiket felvesz, és hagyja őket érvényesülni. A rugalmatlanság, a tekintélyelvűség és a túlzásba vitt szigor előbb-utóbb azt eredményezi, hogy a munkatársak gépnek érzik magukat, elvész a motiváció, a főnök pedig kiskakas módjára egyedül kapirgálhat tovább a szemétdombon. De mi a jó vezetés receptje? Az alábbiakból kiderül.

Bőkezűen bánik a dicsérettel

A rossz főnök nem kíséri figyelemmel az alkalmazottak munkáját, ahogy a meetingek is kizárólag az önfényezésről szólnak. A jó vezető ellenben nem fukarkodik a dicsérettel, büszke dolgozóira, az elért eredményeket pedig nem kizárólag a sajátjaként kommunikálja.

Következetes

A rosszindulatú főnöknek megvannak a maga kis kedvencei, akikkel kivételez, a többiekről pedig jóformán tudomást sem vesz. Ahogy arról sem, hogy ezzel hiteltelenné válik alkalmazottai körében. Ilyenkor nincsenek stabil szabályok, a kollégáknak örökké attól kell tartaniuk, hogy aznap éppen milyen zoknit húzott. A jó vezető ezzel szemben képes kiszámítható, nyugodt munkakörnyezetet teremteni.

Támogatást nyújt

Mindannyian különbözőek vagyunk, ezért irreális azt várni egy cégen belül, hogy mindenki ugyanazt a teljesítményt nyújtsa. A jó főnök ezzel pontosan tisztában van, és igyekszik tenni azért, hogy mindenki sikeresebbnek érezhesse magát a munkájában. Ha kell, hajlandó személyesen is leülni, kiemelni a jó tulajdonságokat, akárcsak azokat, melyek fejlesztésre szorulnak.

Figyelembe veszi kollégái véleményét

A rossz vezető elzárkózik mindennemű javaslattól és véleménytől, ami az alkalmazottak irányából érkezhet. Mindenhatónak képzeli magát, úgy tesz, mintha ő lenne az első és egyetlen mozgatórugója a szervezet hatékony működésének. Ezzel szemben az alkalmas főnök figyelembe veszi, hogy több szem többet lát, munkatársai véleményét pedig a cég fejlődésére fordítja.

Nem bánja, ha időnként megpihensz

Nagyon sok munkahelyen gépként tekintenek a beosztottakra, és figyelmen kívül hagyják a tényt, miszerint képtelenség nyolc-tíz órát egyhuzamban ledolgozni, jóformán levegővétel nélkül. Egy kiváló vezető lehetőséget biztosít a kikapcsolódásra, hiszen tudja, hogy a pihenés hatékonyabbá teszi a munkát.

Nem zárkózik el a visszajelzéstől

A diszkrimináció és a zaklatás melegágya minden olyan munkahely, ahol az alkalmazottaknak nincs lehetőségük a visszajelzésre. Ezt csakis nyílt kommunikációval és visszajelzési rendszerrel lehet megakadályozni, még mielőtt a problémák tovább súlyosbodnak.

Figyelembe veszi az életkörülményeidet

Manapság is sok helyen szigorúan veszik a késést, és mereven elzárkóznak attól, hogy valaki otthonról dolgozzon. Az a menedzser, aki hajlandó alkalmazottai aktuális élethelyzetéhez igazítani a munkarendet, biztos lehet benne, hogy könnyebben szerez majd új embereket, és sokkal élhetőbbé teszi a légkört.

Nem kenyere a megfélemlítés

Talán az egyik leggyakoribb hiba, amit egy vezető elkövethet, ha nem veszi emberszámba beosztottjait, és rendszeresen érezteti, hogy, ha valami nem tetszik, el lehet menni. Ezzel szemben a jó menedzsment megbecsülendő személyként tekint a munkavállalókra, vagyis biztosítja számukra, hogy megoszthatják korábbi tapasztalataikat, benyomásaikat.

Utat mutat a nehéz időkben is

Az a főnök, akinek nincsenek jól behatárolt céljai, elvágja magát attól, hogy jó vezető lehessen, elvégre, aki szeretne kiemelkedni, annak folyamatosan kommunikálni kell elképzeléseit a munkatársak irányába. A fejlődésnek gátat vethetnek az öncélú döntések, melyekkel a beosztottak nem tudnak azonosulni.

Az a főnök, aki tudja, mit miért tesz, még akkor is, ha éppen nehéz döntést kell meghoznia, és ezt meggyőző módon kommunikálja, biztos lehet benne, hogy emberei felsorakoznak majd mögötte.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.

Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?

Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?

Cipősdoboz akció - csatlakozz!

„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!