Menü

PIQ, avagy eszik-e vagy isszák a pénzügyi intelligenciát?

Egyre több helyen lehet találkozni ezzel a betűszóval, hogy PIQ, de sokan nem tudják, mit jelent. Segítek, ez a Pénzügyi IQ, azaz a pénzügyi intelligencia (hányados) rövidítése. A tapasztalatom viszont azt mutatja, hogy ezzel sem vagyunk beljebb. A pénzügyi intelligencia fogalma sem mond túl sokat az átlagos magyar jó munkás embernek/asszonynak. Komolyan volt már olyan, aki visszakérdezett: azt most eszik, vagy isszák?

Mi kell ahhoz, hogy valaki érvényesülni, boldogulni tudjon az életben? Mi kell ahhoz, hogy ha nem is feltétlenül gazdagon, de jólétben élhessen? (Bár ha már a jólétig eljutott egy helyes pénzügyi szemlélettel, gondolkodásmóddal, akkor már a kutya sem tudja megakadályozni abban, hogy gazdag is legyen…:)) Mi kell ahhoz, hogy minden fontosabb területen sikeres legyen? Nem fogod elhinni!

-általános műveltség, és az ehhez kapcsolódó, hagyományos értelemben vett IQ – erre treníroznak minden magyar jógyereket az iskolában (a rosszat is erre próbálják)

-érzelmi intelligencia, vagyis az EQ (Emotional Quotient) – ehhez kapcsolódik aztán minden olyan szépség, mint szociabilitás, beilleszkedés, asszertív kommunikáció, és egyéb varázsszavak, amikről szintén balladát tudnék írni, de most nem ez a cikk tárgya

-pénzügyi intelligencia, a már emlegetett PIQ – ez az, amit viszont mindenki hanyagol. Egyre több helyen hallatszik, hogy majd az iskola, annak kell majd tanítani pénzügyi ismereteket. DE! A pénzügyi ismeretek – az iskola jellegéből adódóan – csak az általános pénzügyi műveltséget adhatja. Az intelligenciához kapcsolódó készség-, képességfejlesztést már sokkal kevésbé. (Persze van mód erre is, de nem ez a jellemző – kompetencia alapú tanítás ide, vagy oda.) Tehát tetszik, nem tetszik, ezt bizony mindenki otthon tanulja – aputól és anyutól. Meg a nagyitól. Ha tőlük nem, akkor meg bárki mástól. (Erre még majd visszatérek.)

Általános műveltség, általános IQ – bizonyított tény, hogy kreatív technikákkal tanulni is könnyebb, gyorsabb, tartósabban megmarad, azaz hosszabb távon rögzül az ismeretanyag, sőt még előhívni is könnyebb. Nem árt hozzá a szabadkreativitas képzettársítás magas szintű képessége, mert erre olyan logikai gondolatmenetet lehet építeni, ami egyedi, a leginkább passzol a gyerek egyéniségéhez, tanulási módszeréhez, képességeihez.

Érzelmi intelligencia, EQ – soha nagyobb szüksége a kreativitásra nem lesz egy embernek, mint éppen a saját érzelmi életének tudatosságában, ill. a másokkal való kapcsolatok kialakításában, fenntartásában, vagy pont a lezárásában (sajna néha azt is kell). Hogyan mondjam, hogyan viselkedjek, hogyan érveljek? Az asszertív, vagyis (mások számára is előnyt biztosító) érdekérvényesítő kommunikáció pedig azon alapszik. A helyzetfelismerésen, az emberismereten, ill. azon, hogy ezt hogyan használom ki a kommunikációmban minden résztvevő számára előnyösen úgy, hogy megoldás is szülessen. Kreatív gondolati és viselkedéskombinációk tömkelege!

Pénzügyi intelligencia, PIQ – persze, ez sem megy a pénzügyi tudás, műveltség nélkül, ez az alap. De hogy ezt a tudást hogyan használom, mennyire látom meg ennek a tudásnak az alapján a kínálkozó lehetőségeket, ezeket a lehetőségeket hogyan kombinálom és használom ki, az már tömény kreativitás!

Tradíció vagy környezettudatosság?

A karácsonyi készülődés sokak számára már az advent első napjaiban elkezdődik, és ilyenkor nemcsak az ünnepi menü, hanem a karácsonyfa és a dekorációk kérdése is előtérbe kerül. Egyre többen próbálnak tudatosabban dönteni arról, hogy igazi vagy műfenyő kerüljön az otthonukba, és hogyan lehet az ünnepeket kevesebb hulladékkal megélni. A környezettudatosság ma már nem elvesz az ünnep varázsából – épp ellenkezőleg, új hagyományokat és személyesebb megoldásokat teremt.

Alkalmazkodási zavar – a túlterheltség láthatatlan terhe

Az alkalmazkodási zavar olyan lelkiállapot, amely akkor jelentkezik, amikor az embert érő stressz meghaladja a megküzdési képességeit. Bár mindenki találkozik nehéz élethelyzetekkel, vannak időszakok, amikor a változások túl gyorsan, túl intenzíven vagy éppen túl hosszú ideig következnek be. Ilyenkor az érzelmek, a gondolkodás és a viselkedés is kibillenhet az egyensúlyából. A jelenséget gyakran félreértik, pedig nem gyengeség, hanem egy teljesen érthető emberi válasz a túlzott megterhelésre.

Az ajándékozás szeretetnyelve – amikor a törődés kézzelfoghatóvá válik

Az ajándékozás szeretetnyelve Gary Chapman pszichológus elméletének egyik legismertebb eleme, amely szerint az emberek öt különböző módon fejezik ki és értelmezik a szeretetet. Az ajándékozás azoknak az embereknek a sajátos szeretetnyelve, akik akkor érzik magukat igazán megbecsültnek, ha a szeretet kézzelfogható formában jut el hozzájuk. Bár a „szeretetnyelv” fogalma egyszerűnek tűnik, az ajándékozás jelentése jóval mélyebb annál, mint sokan gondolnák.

Segítsük az állatmenhelyeket: Hogyan tehetünk jót a rászoruló állatokért

Az állatmenhelyek rendkívül fontos szerepet töltenek be a társadalomban, hiszen ők biztosítják a védelmet, ellátást és szeretetet azoknak az állatoknak, akik gazdátlanul vagy rossz körülmények között élnek. Sajnos a menhelyek működése nem mindig egyszerű, hiszen folyamatosan szembesülnek a pénzhiánnyal, az önkéntesek hiányával és a túlzsúfoltsággal. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a társadalom minden tagja tegyen valamit az állatok védelméért.

Miért érzi magát kimerültnek a huszonéves generáció?

Mai fiatalként furcsa kettősségben élünk, ugyanis egyszerre érezhetjük magunkat lendületesnek és megmagyarázhatatlanul fáradtnak. Mintha túl korán kellett volna felvennünk a „felnőtt” üzemmódot. Akár tetszik, akár nem, ez a hangulat nagyon is valós. A jelenség mögött pedig nem egyetlen ok áll, hanem egy egész korosztály társadalmi hangulata.