Menü

Túlevés elleni trükkök

Gátolja a túlevést minden olyan módszer, ami serkenti a dopamin termelődését.

Mi a dopamin? A dopamin az agyi ideghálózatban és a mellékvesékben termelődik. Amikor nagy mennyiségben szabadul fel, akkor örömöt, elégedettség- és jutalomérzetet generál. Se a túl magas, se a túl alacsony dopaminszint nem tesz jót, előbbi ingerlékenységet, hiperaktivitást okozhat, utóbbi alacsony libidót, alvászavart, állandó fáradtságot.

A dopamint boldogsághormonnak is nevezik, az érzelmi életért és reakciókért felelős agyterületen, a felszabaduló dopamin elégedettségérzetet, illetve boldogságot vált ki. A csökkent dopaminszint tünetei lehetnek: depresszió, étvágybeli változások, a nemi vágy zavara, édes ételek, italok utáni sóvárgás, dühkitörések.

Szerencsére természetes módszerekkel növelhető a szintje, amitől egyrészt boldogabbá válik az ember, másrészt csökkennek a lelki eredetű falási rohamok is. Elkerülhetjük a túlevést, ha odafigyelünk az elegendő pihenésre.

A megfelelő mennyiségű alvás elengedhetetlen az egészségmegőrzés szempontjából. Az alváshiány a dopamin csökkenéséhez vezethet. Az általános ajánlás szerint legalább 7 óra alvás szükséges szervezetünknek.

Hallgassunk zenét!

A kellemes zene hallgatása stimulálhatja a dopamin felszabadulását az agyban, természetes módon javítva a hangulatot.

Együnk egészséges ételeket és fogyasszunk probiotikumokat!

A kiegyensúlyozott, fehérjében gazdag étrenddel garantáltan elkerülhető a túlevés.

Rendszeres mozgás!

A rendszeres testmozgás nemcsak a külsőnk szempontjából lényeges, hanem serkenti a dopamin felszabadulását, hozzájárulva a hangulat és az általános jó közérzet javulásához. Stresszoldó hatása vitathatatlan, ahogy a meditációnak, légzésgyakorlatoknak is, melyek szintén megnövelik a dopaminszintet az agyban.

Mértékletes napozás.

A napfény is javíthat a hangulaton többek között a dopamin termelődését serkentő hatása miatt, ám napozáskor oda kell figyelni a megfelelő fényvédelemre.

Kerüljük a feldolgozott ételeket!

Az előre csomagolt ételek túlzott fogyasztása rövid távú dopaminszint-emelkedést eredményezhet, ami viszont később a dopaminszint drasztikus zuhanását okozhatja. A feldolgozott ételek nem egészségesek!

A túlevés általában rossz táplálkozási szokásokra vezethető vissza. Apróságnak tűnhet, de a kutatások tanúsága szerint azonban sokat segítenek elkerülni a túlevést a következő tippek: főzzünk magunknak, kerüljük a gyorséttermeket, csökkentsük tudatosan az adagot, kis adagokat nassoljunk, s együnk lassabban, ne habzsoljunk.

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!

Prebiotikum, probiotikum, szimbiotikum

A Prebiotikum és a probiotikum között csupán egyetlen betű a különbség, de ennek ellenére merőben eltérő funkciókat töltenek be az emberi szervezetben. Nézzük melyek ezek!