5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti
- Dátum: 2024.03.16., 02:24
- hajraegeszseg.hu
- Stada sajtóközleménye
- fejlődés, főzés, gyerek, mentális egészség, mese, olvasás, szülő
Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.
Meseolvasás, mesehallgatás
Egy amerikai kutatás szerint azoknak az óvodát megkezdő gyerekeknek a szókincse 290 000 szóval gazdagabb, akiknek a szüleik rendszeresen olvasnak, összehasonlítva azokkal a gyerekeknek a szókincsével, akiknek nem olvasnak a szüleik[1].

A mesék emellett segítenek elmélyíteni a gyerekek ismereteit a világról, vagy úgy, hogy közvetlenül a történetekből szereznek információkat, vagy úgy, hogy a mese olvasása közben beszélgetnek a szüleikkel.
A történetek a gyerekek érzelmi világának a fejlődéséhez is hozzátesznek: a meséken keresztül megtanulhatják feldolgozni saját érzéseiket, megértik, hogy vannak, akik másként élnek, mint ők, megismerhetnek más szokásokat, kultúrákat, és empátiájuk is fejlődik, amikor a mesék főhőseinek szurkolnak, hogy az útjukba gördülő akadályokat leküzdjék.
Általánosságban elmondható, hogy olyan meséket érdemes választani, aminek legalább egy szereplőjével tudnak azonosulni a gyerekek, ugyanakkor a történet más világokat, új ismereteket is bemutat nekik. Hasznos lehet, ha valamilyen új információ vagy tudásanyag is el van rejtve a mesében.
A Marslakócskák Facebook oldalán folytatásos részekben megjelent történetben, a Mesés űrkalandokban például két kis marslakó, Mimi és Martin fedeznek fel különböző bolygókat, és közben sokat tanulnak vitaminokról, ásványi anyagokról és különféle gyógynövényekről is. A Mesés űrkalandok most ingyenes hangoskönyv formájában is elérhetővé vált, így akár utazás, játék vagy pihenés közben is tudnak mesét hallgatni a gyerekek, ha pedig együtt hallgatjátok a történetet, az lehetőséget teremt a hallottak megbeszélésére, és a későbbiekben is segítheti a gyermek és a szülő kapcsolatának elmélyülését.
Közös alkotás

A kreatív alkotótevékenységek nemcsak a fantázia fejlesztését támogatják, de segítenek az érzelmek kifejezésében, az önismeret fejlesztésében is. Az alkotás során mindössze egy behatárolt térre – a papírra, az asztalra, a vászonra – figyelünk, ami segíti az elmélyülést. Mivel az alkotásban nincsenek merev szabályok, nem lehet jó vagy rossz döntéseket hozni, sokkal kedvezőbb a légkör az önkifejezésre és akár a nehezebb témák megbeszélésére is.
Nem szükséges, hogy különösebb kézügyessége vagy művészeti érzéke legyen a szülőknek, viszont, ha valakit mégis feszélyez, hogy nem tud rajzolni vagy festeni, kiváló alternatíva lehet a kollázs készítés, amikor magazinokból, szórólapokból kivágott képeket, matricákat, vagy akár apróbb tárgyakat ragaszthatnak egy papírra.
Sütés-főzés együtt
Egy apró kukta segítségével a vacsorakészítés talán nem lesz gyorsabb, de egészen biztosan szórakoztatóbb! A közös főzés vagy sütés jó alkalmat teremt a beszélgetésre például a saját gyerekkorodról, családi hagyományokról, szokásokról, ugyanakkor teret enged az új élményeknek is. Főzés közben a gyerekek ízekkel, illatokkal, textúrákkal ismerkednek, és akár alapvető kémiai folyamatokat is megérthetnek.
A közösen elkészített ételt ráadásul a legtöbb gyerek szívesebben fogyasztja is el, így a szenzoros ingerek stimulálása mellett a konyhában töltött közös percek akár a válogatós gyerekeknek is bátorságot adhatnak, hogy új ételeket próbáljanak ki.
Séta a természetben

A szabadban töltött idő fontosságáról nem véletlenül született már számos tanulmány és ajánlás. Napi fél óra a friss levegőn mindenkinek jót tesz. Ha pedig lehetőség van a természetjárásra akár egy közeli erdőben vagy parkban, akkor érdemes arra is időt szánni, hogy a szülők és a gyerekek együtt figyeljék meg a környezetet, és keressenek közös érdeklődési pontokat, legyenek azok bogarak, virágok, vagy épp lehullott termések. A legjobb, ha a kirándulók egy nagyítót is magukkal visznek az útra, hiszen ezzel izgalmasabban fedezhetik fel a természetet. Remek program lehet a növényekről vagy az állatokról is fotókat készíteni, vagy az összegyűjtött levelekből, termésekből, kavicsokból otthon díszeket alkotni.
A közös természetjárás segít a gyerekeknek jobban megérteni a világ működését, elmélyíti a természettudományos érdeklődésüket, és remek alkalmat teremt, hogy kapcsolódjanak a környezetükhöz.
Albumkészítés
Egy album remek formája lehet az emlékek megőrzésének, főleg, ha a képek mellé kis emléktárgyak, rajzok vagy röviden lejegyzett történetek is kerülnek. A szülők és a gyerekek közösen készíthetnek családi albumot, ami remek alkalmat teremt arra, hogy olyan rokonokról, ismerősökről meséljenek a gyerekeknek, akiket már nem ismerhettek személyesen, vagy akár egy adott eseményről – egy családi nyaralásról, születésnapról vagy valamilyen ünnepről – is készülhet album. Ez egyrészt fejleszti a kicsik kreativitását, másrészt jó alkalmat teremt a beszélgetésre, az élmények, érzések feldolgozására is.
[1] Forrás: The importance of reading to kids daily (osu.edu - 2019) - Jessica Logan, Laura Justice, Leydi Johana Chaparro-Moreno és Melike Yumuş 2019-ben publikált, Million word gap c. tanulmánya.
A cikk a Stada sajtóközleménye
Óraátállítás – kinek áldás, kinek átok?
Október végén ismét elérkezik az idő, amikor egy órával visszaállítjuk a mutatókat, és ezzel hivatalosan is átlépünk a téli időszámításba. Sokan örülnek a plusz egy óra alvásnak, de a valóságban ez a látszólag apró változás sokkal több szervezetet megvisel, mint gondolnánk.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Hétköznap vagy mindennap? A munkarendek harca a 21. században
A modern multi cégek korszakában egyre több vita bontakozik ki arról, hogy melyik beosztás szolgálja jobban az ember és a gazdaság érdekeit. A klasszikus, állandó 8–4 és 9–5 rendszer, vagy a rugalmasabb, akár hétvégi műszakokat is magába foglaló struktúra. Bár mindkettő ugyanarra a 8 órára épül, a különbség nemcsak az órák számában, hanem az életstílusban és a mentális hatásokban is rejlik.
Miért kedveljük azt, amit ismerősnek érzünk?
Nap mint nap információk milliói bombáznak bennünket. Hírek, reklámok, arcok, dallamok, bejegyzések és üzenetek váltják egymást a szemünk előtt. A legtöbbre talán nem is figyelünk tudatosan, mégis beépülnek a fejünkbe. Azonban miért van az, hogy egy idő után elkezdünk kötődni azokhoz a dolgokhoz – akár egy tárgyhoz, egy emberhez vagy épp egy zenéhez –, amelyek rendszeresen felbukkannak a mindennapokban?
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.