Menü

Érzelmeink kommunikációja - Az 5 szeretetnyelv

Mindannyian máshogy fogadjuk be a szeretetet, és fejezzük ki azt, amelyre neveltetésünk és személyes hajlamaink nyomán a legfogékonyabbá váltunk. Ezért fordul gyakran elő, hogy szeretetünk kifejezése nem ér célt, mert az üzenet küldője és befogadója nem érti meg egymást. Mi tehát a megoldás, és mit lehet tenni érzelmeink kifejezése érdekében?

Az 5 szeretetnyelv egy párterápiai fogalom, amit Gary Chapman író, párkapcsolati szakértő és lelkész alkotott meg. Ezt a nyelvet ugyanúgy tanuljuk, mint az anyanyelvünket, és ennek közlése alapvetően ötféle kommunikációs csatornán keresztül történik. Ezek az alábbiak:

Elismerő szavak

Az elismerő szavak verbális megerősítést nyújtanak a személyek számára. Az elismerés vonatkozhat az illető személyiségére, külsejére, vagy valamely cselekedetére, amelyet értünk vagy másokért tett, vagy akár egy közös beszélgetésre is. Ilyen lehet például, hogy: „Kedves tőled, hogy lemostad a kocsit. Igazán szép lett.” „Imádom, hogy ilyen optimista vagy.” „Nagyra értékelem, hogy segítettél nekünk.” „Magával ragadó a személyiséged.” Aki számára elsősorban az elismerés fejezi ki a szeretetet, az valósággal inni fogja dicsérő szavainkat.

Minőségi idő

A minőségi idő azt jelenti, hogy osztatlan figyelmünkkel tiszteljük meg partnerünket. A közös mozizás, filmnézés nem ilyen, hiszen ilyenkor a figyelmünket nem egymásra fordítjuk. Amikor minőségi időt szeretnénk tölteni egymással, ne legyen bekapcsolva a számítógép, és ne lapozgassunk újságot sem. Beszélgetés közben figyelmesen hallgassuk végig egymást, és próbáljunk tisztelettel beszélni a másik féllel. Minőségi idő lehet egy közös séta is, feltéve, hogy az együttlét a lényeg, nem csupán a mozgás. A minőségi idő azt fejezi ki, hogy szeretünk együtt lenni. Lényegében véve a társas tevékenységek mind olyanok, hogy bármit is teszünk, azért tesszük, hogy társaságban legyünk a másik féllel.

Ajándékozás

Sokan akkor érzik leginkább a szeretetet, ha ajándékot, dicséretet kapnak. Az ajándék azt fejezi ki számukra, hogy partnerük gondolt rájuk akkor is, amikor éppen nem voltak együtt. Honnan tudhatjuk, hogy milyen ajándékkal szerezhetnénk örömet? Megfigyelhetjük, hogy hogyan reagál valaki, amikor másoktól ajándékot kap, vagy milyen megjegyzéseket tesz katalógusok böngészése, vagy tévéreklámok közben. Akár meg is kérdezhetjük tőle, hogy sorolja fel, milyen ajándékokra vágyik. Az ajándéknak nem feltétlenül kell drágának lennie. Egy szál virág, egy doboz csokoládé, egy képeslap vagy egy könyv is kifejezheti érzéseinket. Az ajándékozás ráadásul néha vicces, vagy önmagára visszautaló is tud lenni, hiszen nem egyszer mondjuk azt a közeli családtagoknak, hogy: milyen drága volt például amit vettünk, ettől viszont az értéke ugyanúgy megmarad.

Szívességek

Aki a szívességek szeretetnyelvét beszéli, annak a tettek többet mondanak a szavaknál. Ha elismerő szavakat mondunk neki, valószínűleg ilyesmit gondol majd magában: „Ha szeretsz, miért nem segítesz a házimunkában?” Számára a közös tevékenységek, a házimunka, a fizikai cselekedetek fejezik ki a pozitív érzelmeket. Ha azt akarjuk, hogy érezze törődésünket, figyeljük meg milyen segítségre vágyik, majd csináljuk azt rendszeresen.

Testi érintés

Régóta tudjuk, milyen hatalmas érzelmi erő rejlik a testi érintésben. A kutatások azt mutatják, hogy akiket sokat dajkáltak és simogattak gyermekkorukban, azok jobban boldogulnak az érzelmi életben, mint azok, akik kevés érzelemmel teli érintésben részesültek. Minden kultúrára jellemző, hogy a nemek között milyen érintések elfogadottak, és mi számít illetlenségnek. Az elfogadott érintés szeretetet fejez ki, míg a nem helyénvaló érintések sértőek vagy megalázóak lehetnek. A testi érintés érzelmi energiát közvetít azok számára, akiknek ez a szeretetnyelvük. Valamint a testi érintés sokszor fontos a férfiak számára is, mint például egy ölelés.

Mindenkinek van egy elsődleges és egy másodlagos szeretetnyelve, és ahhoz, hogy megtudjuk, hogy valakinek melyik ez a kettő, meg kell figyelnünk, hogy hogyan fejezi ki mások felé érzéseit. Valamint ezen nyelvek nem állandóak, átjárás van közöttük, más-más emberektől más szeretet várunk el. Ha megismertük az illető szeretetnyelvét, akkor saját érzelmeinket, gondolatainkat is ezen a nyelven érdemes kifejeznünk felé, mivel ez az, amit "megért".

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.

A disszociatív személyiségzavar jellemzői

Az általános eset az a disszociatív személyiségzavar esetén, hogy az egyik személyiség tisztában van a másik jelenlétével, ismeri, és ezzel együtt tud élni. A másik kialakult személyiség a legtöbb esetben teljesen mások a személyiségjegyei is.

Vattacukor szülők – egy családi viselkedésminta

Sokféleképpen módon nevelhetjük gyerekeinket, lehetünk szigorúak, engedékenyek, megalkuvók, igazából bármilyenek. Általában gyereke válogatja, hogy mi a legjobb, de vannak viselkedésminta típusok, amibe általában beleillünk. Nézzük, mit jelent, ha valaki vattacukor szülő típus!

A társasjátékok fejlesztő hatása

A sok pozitív hatása mellett a társasjáték türelemre és együttműködésre is megtanít, ráadásul szórakoztató formában, arról nem is beszélve, hogy sok szülő számára mintegy joker tevékenység a borús, esős napokon, amikor nem lehet szabadtéri programokkal lekötni a gyerekeket.

Az egyéni boldogság kérdése. Tanulható-e a pozitivitás?

A boldogságkeresés napjaink egyik legaktuálisabb témája, jóllehet sokszor nem a legideálisabb helyen és módon keressük ezt az állapotot. A pozitív pszichológia irányzata tudományos módszereket alkalmazva foglalkozik az elégedettség témakörével. Viszont egyéni szempontból mindez jóval kevésbé elméleti dolgokon múlik, mintsem a mindennapi cselekedeteinken, interakciókon.