Menü

Tippek a téli autózáshoz

Ahogy minden időszaknak, a télnek is megvannak a maga sajátosságai, főleg, ha az útviszonyokat nézzük. Vannak fontos lépések, amiket be kell tartani ahhoz, hogy mindenki biztonságban legyen.

Amikor elérkezi az az idő, hogy nem lehetünk biztosak abban, hogy „csak” esővel találkozhatunk, ha autóba ülünk, hanem már csapadékkal is, legyen az havaseső, ónoseső, vagy havazás, akkor nem elég csak körültekintőnek lenni a kormány mögött. Egyrészt fel kell készíteni az autónkat erre az időszakra, másrész fel kell készíteni magunkat a téli vezetésre.

Autónk felszereltsége és felkészítése igen fontos a csúszós, havas utak akadálymentes használatához. Az első és legfontosabb, hogy beszerezzünk megfelelő téligumikat, de ha már régebb óta használjuk, akkor kérjük ki gumiszerelő véleményét a gumik állapotáról. A keveset használt, ám régebben vásárolt téligumi anyaga elkeményedhet, ami veszélyes, mivel a tapadási felület változik. Itt fontos megemlíteni, hogy a guminyomás sem mindegy, ezt töbször is ellenőrizni kell a szezon alatt.

A következő a fékek ellenőrzése. A havas, sózott utak nem csak az alvázban tehetnek kárt, hanem az autó többi alkatrészének sem túl jók, érdemem többször leöblíteni, vagy lemosatni hazaérkezés után az alvázat, kerekeket. Azokon az autókon, ahol kapcsolható a blokkolásgátló, célszerű bekapcsolni, hiszen ez a rendszer nem engedi a kerekek állóra fékezését, így kisebb az esélye egy veszélyes megcsúszásnak, vagy kifarolásnak. Minden alkalommal takarítsuk le a havat a kocsi tetejéről, mert egy fékezésnél az egész a szélvédőn landolhat, amitől nem igen fogunk kilátni. Ellenőrizzük gyakran a téli szélvédőmosó folyadék mennyiségét.

A csomagtartó tartalmáról se feledkezzünk meg, egy táskába pakoljunk takarót, hosszú lejáratú harapnivalót (müzli, keksz), vizet, hólapátot, és, ha belefér, tartsunk egy kisebb hólapátot is. Ezek nagyon hasznosak lesznek egy esetleges baleset mentési ideje alatt. Éppen ezért dugjunk el a kesztyűtartóban egy telefontöltőt is, jól jöhet. Egy hólánc is jól jöhet, főleg, ha hegyvidéki utakra indulunk.

Végül pedig vegyük figyelembe az emberi tényezőt. Próbáljunk meg a megfelelő sebességgel hajtani, kerüljük a hirtelen kormány- és pedálmozdulatokat, mivel a kerekek tapadása nem olyan, mint nyáron, a kerék könnyen kipörög. A nagyobb fékezés se szerencsés, mert ilyen esetben olyan érzés lesz, mintha egy jégpályán korcsolyáznánk. Tartsunk nagyobb követési távolságot, mert a latyakban való fékezésnél megnő a féktáv. Kerüljük a lejtőkön való parkolást, nehéz lesz elindulni, legfőképp felfelé, ha csúszik az út. Azok számára, akik nem biztosak vezetési tudásukban, az ország több pontján elérhető vezetési tréninget tartanak, amikre jelentkezve egy oktató elmondja gyakorlat közben, hogy hogyan is kell ezt jól csinálni.

A téli autózás különösen veszélyes, főleg azoknak, akik nincsenek jól felkészülve, de nem csak magunkat, hanem autónkat is érdemes jól felszerelni a latyakos időjárás beköszöntével.

Miért lehetünk hálásak az év végén?

Ahogy bekúszik a tél a mindennapokba, és a karácsonyi fények lassan visszaverik a sötétséget, érdemes megállni egy pillanatra. Nem kell nagy szavakat pufogtatni, csak végig gondolni, hogy mi az, amiért idén tényleg köszönettel tartozunk. Emellett fontos látnunk azt, hogy hogyan tudjuk úgy lezárni az évet, hogy legyen benne lélek, tartás és egy kis remény a jövőre nézve.

Karácsonyi meglepetések az irodába – amit imádnak majd a kollégák

Karácsony közeledtével minden irodában felmerül a nagy kérdés: mivel lehet úgy meglepni a kollégákat, hogy ne csak a kötelező kör legyen, hanem tényleg mosolyt csaljon az arcokra?

Advent: a lassulás művészete egy zajos világban

Ahogy közeledik az év vége, a városok fényei egyre élesebben rajzolódnak ki a korai sötétedésben, és velük együtt megérkezik az advent hangulata is. Ez az időszak eredetileg a várakozásról szólt – arról a csendes, bensőséges állapotról, amikor nem rohantunk, csak hagytuk, hogy megérkezzen az ünnep.

Négynapos munkahét – Feszített tempó vagy több pihenés?

A négynapos beosztás gondolata régóta kering a közbeszédben, de az utóbbi években lett igazán komoly alternatíva. A modell lényege, hogy hétfőtől csütörtökig tartanak a kötelező teendők, napi nyolc vagy tíz órában. A péntek szabad, a hétvége pedig ezáltal hosszabb és regenerálóbb. A kérdés az, hogy ez a gyakorlatban is működik-e, vagy csak egy jól hangzó ígéret.

Miért félünk mindattól, ami örömet hoz az életünkbe?

A legtöbbünk cipel valamilyen sérelmet, problémát a múltjából. Sokszor fel sem tűnik, hogy a döntéseinket egy régi, magunkban felépített élethelyzet irányítja, amely már ténylegesen nem rólunk szól. A mindennapi helyzetek során emiatt lépünk hátrébb mindattól, ami valaha boldoggá tett, csak hogy ne kelljen újra megélni azt a fájdalmat, amit a kudarc jelentett.