Menü

Tanulmány: kakaófogyasztással elősegíthető az egészséges agyműködés

  • Dátum: 2013.08.09., 10:45

Az idős emberek napi kakaóivással elősegíthetik az egészséges agyműködést - állította egy új tanulmány.

A kutatók azt fedezték fel hatvan idős, nem demenciás ember vizsgálatakor, hogy napi két csésze kakaó fogyasztása javította az agy vérellátását azoknál, akiknél a kutatást megelőzően agyi keringési zavarokat tártak fel.    

Azok a résztvevők, akiknél javult a vérellátás, a kutatás végeztével jobban oldották meg a memóriateszteket is - számolt be az eredményekről a Neurology című szaklap nyomán a BBC hírszolgálata.    

Nem új a feltételezés, hogy a kakaónak köze lehet az érrendszer jó működéséhez. Kutatók szerint ez részben az ital gazdag flavonoid-tartalmának köszönhető.    

A Harvard Orvosi Egyetem friss kutatása során hatvan embert arra kértek, igyon napi két csésze kakaót és ne fogyasszon csokoládét. Átlagéletkoruk 73 év volt és egyik csoportjuk magas, a másik alacsony flavonoid-tartalmú kakaót kapott.    

A kutatás kezdetén végzett ultrahangvizsgálatok 17 résztvevőnél találtak agyi vérellátási problémákat. Függetlenül attól, hogy melyik kakaót fogyasztották, 88 százalékuknál tapasztalták a vérellátás és egyes memóriatesztek eredményinek javulását. Ezzel szemben akiknél zavartalan volt a keringés, azok közül csak 37 százaléknál javultak a tesztpontszámok.    

MR-vizsgálattal azt is megállapították, hogy a vérellátási zavarral küzdők agyában nagyobb valószínűséggel találhatók kis, károsodott területek.
    "Az egyes agyterületeknek a feladatvégzéshez többletenergiára, tehát jobb vérellátásra is szüksége van. Ez a kapcsolat fontos szerepet játszhat például az Alzheimer-kór esetében is" - magyarázta Farzaneh Sorond neurológus, a tanulmány szerzője.    

Az alacsony és a magas flavonoid-tartalom nem okozott semmilyen különbséget a két csoport között, ez vagy annak köszönhető, hogy más anyag hatása vezetett az eredményhez, vagy annak, hogy elég volt a flavonoidok kis mennyisége is.    

Simon Ridley, a brit Alzheimer-kutató Intézet igazgatója szerint a kakaó alapú gyógymód biztos nagyon népszerű lenne, ám korai még a hatásaira következtetni.    

"Nem volt kontrollcsoport, tehát nem tudjuk megmondani, mások lettek-e volna az eredmények, ha a résztvevők egyáltalán nem isznak kakaót. Az biztos, hogy a vérkeringési zavar a memóriavesztés fontos kockázati tényezője és az érrendszeri problémák, valamint a hanyatló memória közti összefüggés pontosabb megértése új megelőzési módszerekhez és gyógymódokhoz vezethet" - fűzte hozzá Ridley.

Forrás:
MTI, BBC

Fotó:
sxc.hu

Feszültség, fáradtság és csokoládé – hogyan alakul ki a stresszevés ördögi köre?

Az étkezés és az érzelmeink között szorosabb kapcsolat van, mint gondolnánk. Egy nehéz nap után könnyebben nyúlunk édességekhez és nassolnivalókhoz, az evés pedig rövid időre megnyugvást hozhat. Azonban hogyan különböztethetjük meg a valódi éhséget a stresszevéstől?

„Bocsi, nem tehetem, a vallásom nem engedi”

Létezik egy vallás, ami azért jött létre, hogy végre könnyebben tudjunk nemet mondani.

Meghízás és a szociális szorongás kapcsolata

A meghízás nemcsak fizikai, hanem lelki és társas következményekkel is járhat. Bár önmagában a túlsúly nem okoz automatikusan szociális szorongást, sok embernél hozzájárulhat annak kialakulásához vagy felerősödéséhez. A testkép megváltozása, a negatív társadalmi visszajelzések és az önbizalom csökkenése egyaránt szerepet játszhatnak ebben.

A humor gyógyító ereje

A humor az emberi élet egyik legkülönlegesebb ajándéka. Egy őszinte nevetés képes feloldani a feszültséget, javítani a hangulatot, közelebb hozni egymáshoz az embereket, és még az egészségünkre is kedvező hatással lehet. Bár a humor nem helyettesíti az orvosi kezelést, egyre több kutatás igazolja, hogy fontos szerepet játszik a testi és lelki jóllét megőrzésében. Nem véletlen, hogy a nevetést gyakran a „legjobb gyógyszerként” emlegetik.

Diszfunkcionális család árnyékában

A család az első és legfontosabb közeg, amelyben az ember megtanulja a szeretet, a bizalom, a kommunikáció és az együttműködés alapjait. Ideális esetben a család biztonságot, elfogadást és érzelmi támaszt nyújt tagjai számára. Előfordul azonban, hogy a családi működés tartósan egészségtelenné válik, és nem képes megfelelően betölteni ezeket a feladatait. Ezt nevezzük diszfunkcionális családnak.