Menü

Csakis szelektíven!

A szelektív hulladékgyűjtésről nem lehet sokat beszélni. A téma mindig aktuális, hiszen szerencsére egyre többen gondolkodnak környezet tudatosan és egyre többen érzik úgy, felelősek a szűkebb és tágabb világukért, annak élhetőségéért. A szelektíven gondolkodók jól tudják, a sárga kukába a műanyag és fém hulladékokat várják.

A szelektív hulladékgyűjtő szigeteken általában négy, vagy ötféle kukával találkozhatunk. A sárga a műanyag és fém hulladékok befogadója. Ide várnak mindenféle ásványvizes és üdítős palackot, másképpen PET palackot, illetve kiöblített háztartási flakonokat és azok kupakjait. Ezek a flakonok például a samponos, hab- és tusfürdős palackok, és a különböző kozmetikumok flakonjai. Utóbbi esetben mindig figyeljük a termék alján található betűjelzésekre. A PP, HDPE, PE, PET jelzéssel ellátottakat a műanyag gyűjtőbe is tehetjük.

 A sárga kukába szórhatjuk a kiöblített tejes, joghurtos, kefíres és egyéb tejtermékeket tartalmazó poharakat. Bedobhatjuk a műanyag zacskókat, reklámtáskákat, műanyag fóliákat, a hungarocell maradványokat, valamint az italos dobozokat, kartonokat. Utóbbira viszont azért is figyeljünk oda, mert ezek gyűjtése városonként eltérő lehet, ezért mindig tájékozódjunk róla. Sőt egyes iskolákban, óvodákban egyébként is gyűjtik őket, úgyhogy gyermekeinket is segíthetjük, támogathatjuk a kartonok összegyűjtésével. Ide való még a háztartási fémhulladék, az italos, ételes konzerv- és fémdobozok is.

Fontos tudnivaló, hogy a palackokról mindig csavarjuk le a kupakot, tapossuk laposra, így könnyebb lesz a szállítása és a hasznosítása is.

A gyűjtőszigetekről begyűjtött műanyag hulladékot egyébként a szállítás után szakszerű kezek szétválogatják típusonként, aztán összetömörítik és bálázzák. Ezeket a nagy halmokat aztán a feldolgozó üzembe viszik, ahol felaprítják, megtisztítják a különböző szennyeződésektől. Az olvasztás a következő lépés, majd az úgynevezett granulálás, ami azt jelenti, egyforma méretű szemcsékké alakítják át a megolvasztott műanyagot, amiből aztán újra különböző használati tárgyakat készítenek. Így készülnek többek között az újrahasznosított virágládák, műanyag palackok, csövek, egyéb ládák, fólia, vállfák, CD tartó tokok, rendszámtábla tartók is. A gyerekek pedig az ismert meséből jól tudják, a polár pulóvert is e módon készítik.

Tudni kell még, hogy a sárga kukába még véletlenül se dobjunk bele zsíros, olajos, vegyszerrel szennyezett háztartási flakonokat, CD, DVD lemezt, régi videó, vagy hangkazettát, műanyagból készült ruházati termékeket (például nejlonharisnyát), mert ezeknek az újrahasznosítása egyelőre nem megoldott.

Fotó:
pixabay.com

Tavaszi takarítás és lakásfrissítés

A klasszikus tavaszi nagytakarítás mindig örök téma, de ezen kívül egy lakásfrissítésről is érdemes egy pár gondolatot írni. Hogyan varázsoljunk friss, tavaszi hangulatot otthonunkba?

A hegymászás művészete, avagy hegyek és élmények

Hegymászókat interjúvolni mindig érdekes és izgalmas lehetőség, hiszen ezek az emberek rendkívüli teljesítményeket érnek el. Kíváncsi voltam, hogyan alakul ki ez a szenvedély, milyen a hegymászók élete, mi motiválja őket, milyen élményeik és kihívásaik vannak. Kontár Nándor és Kepsta Viktor hegymászókkal beszélgettem.

A mese, mint megküzdési stratégia

Sokat olvashatunk a mesélés, a mesék pozitív hatásáról, legyen szó az esti sztori hallgatásról, az óvodai történet mondásról vagy a felnőtteknek szóló mesebeli mondákról. Gyakran úgy gondolunk ezen alkotásokra, hogy azért csináljuk, mert a történetek erkölcsi tanítása fontos a gyerekek számára, sokat tanulhatnak belőle, ráadásul a mese a saját nemzeti hagyományunk, kultúránk része, és ezáltal megismerhetünk más nemzeteket, kultúrákat is.

Hogyan építsünk hatékony edzésrutint otthon?

Hogyan kezdjünk el edzeni anélkül, hogy drága bérletet kellene venni vagy edzőterembe járnunk? Aki az otthoni edzésre szavaz, nekik hasznos dolgokat hozunk mai cikkünkben.

Hogyan hat a közösségi média az életmódra?

Hogyan befolyásolja a közösségi média mindennapjainkat és miként találhatunk egészséges egyensúlyt a digitális világ és a valóság között? Hogyan hat a közösségi média az életmódra? Erre keressük a válaszokat.