Menü

A média, mint napirend kijelölő és kapuőr

Sokan sokféleképpen vizsgálják a média hatásmechanizmusát. Nem véletlen, hiszen az élet számos területére hatással van, kezdve azzal, hogy meghatározza gondolataink, mindennapi társalgásaink főbb irányait, témáit.

A média hatásmechanizmusa elemezhető bonyolult pszichológiai szinteken is, de vannak olyan alapvető funkciói, melyek az élet apró dolgaira vetíthetőek, és befolyásolják mindennapjainkat.

Alapvető jelenség, hogy a média által kiemelt témák befolyásolják azt, hogy mire gondolunk aktuálisan. A különböző médiumokban megjelenő témák uralják társalgásainkat is, majd a „közbeszéd” tárgyaként egyre több fórumon köszönnek vissza. Ezt a hatást a média napirend- kijelölő funkciójának nevezik, mely arra utal, hogy ugyan gondolatainkat nem tudja meghatározni, de azt igen, hogy mire gondolunk.

A következő ilyen alapvető tulajdonsága a médiának, hogy szelekciós munkát végez az információk között. Ez egyfajta döntési szerepkör, hiszen bizonyos témák kiemelésre kerülnek, míg mások háttérbe szorulnak, ezáltal a média meghatározza azt is, hogy mi a fontos, és mi, nem. Vagyis nemcsak arra van befolyása, hogy mi van napirenden, hanem egyúttal arra is, hogy mi az, ami lényeges és fontos. Ezt pedig szemléletesen kapuőr funkciónak nevezik, mely arra a szelekciós tevékenységre utal, amely egyértelműen meghatározza a média jelentőségét.

Fotó:
pixabay.com

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.

Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?

Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?

Cipősdoboz akció - csatlakozz!

„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!